nbuu.com | Trial keskustelupalsta

Trial-aiheista keskustelua
It is currently Thu Feb 21, 2019 7:39 am

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 86 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject: Trial on kuollu?
PostPosted: Thu Nov 08, 2012 2:28 pm 
Harrastelija

Käykääpäs lukemassa mitä on tulossa:
Cabestanyn twitter viesti

eli kausi 2013 on Nonstoppia tämän uutisen mukaan.

Profile  

Post subject: Re: Trial on kuollu?
PostPosted: Thu Nov 08, 2012 6:35 pm 
Aloittelija

niinno... taisin jossain ketjussa jo tota no-stoppia puoltaa... silloin jätin perustelematta.
perustelut:
pyörät ja kuskit ovat kehittyneet jo niin pitkälle, että nykymeiningin mukainen hyppykeppitrial tolkuttomine portaineen tulee vielä toistamaan kaikkia muitakin moottoriurheilulajeja kohdanneen mustan päivän. eli joltain lähtee henki. tai ehkäpä selviää "pelkällä" halvaantumisella.
en minä ole tässä piruja seinille maalailemassa, mutta tämäkin asia kannattaa ottaa huomioon.

ja sitten se toinen juttu. nyky trial (huipputasolla) on suunnilleen yhtä kiinnostavaa kuin jenkkifutis. vartti kytätään, että jotain tapahtuu ja sitten kaveri joko onnistuu tai sitten ei.
kummelia mukaillen: moottoripyörät tykkää siitä, että niillä ajetaan. fmx on sitten niitä varten, joille se huimistelu on se juttu.

voishan tietenkin ajatella, että pyörien minimi painoksi pistetään 100kg...

mielipiteet on niinku ne p-reijät, jokaisella on omansa. :D

ps. mä en ota ajamiseen kantaa kun tasoltani en ole edes trialin harrastaja. keski-ikäistyvä heppu jolla on trial-prätkä, jolla ajaa silloin kun muu elämä siihen mahdollisuuden antaa.

terv: jarno v

Profile  

PostPosted: Thu Nov 08, 2012 7:04 pm 
Aloittelija

No mä kerron sit mun mielipiteen...

Perseestähän se on et pitäis yrittää samoihin paikkoin ja viel pysähtymättä.

Jaksotuomareiden työ vaikeutuu ja loputkin tuomarit lopettaa hommat ku kuulee vaa vittuilua ku oli taas "väärä" tuomio.

Jaksojen luonne ei muutu ja ajamistakin on vähemmän ku ollaan matkustajia.

Näitä nyt on kokeiltu jo Suomessa, Briteissä ja Espaniassa ja varmaan monessa muussa maassa. EI TOIMINU.

Minkä takia kehitystä pitäis hidastaa tai lopettaa. Kysykääs nuorilta haluaako ne ajaa joskus kun Toni Bou vai samalla tavalla ku joku vanha patu kakat housussa.

Tällä tavalla trial todellakin kuolee.

Mä luulen ainaki että yleisö haluaa nähdä enemmän show trialia ku vanhaa tyyliä. Yleisöllä tarkoitan muita kuin vanhoja trial kuskeja.

Tapetaan trial ja ajetaa tällä hyvin pienellä porukalla jossain suon reunalla. Eipä tule ainakaan uusia harrastajia ja saadan olla keskenämme.

Kertokaahan teidän mielipiteet niin saadan kunnon "sota" taas aikaiseksi. :wink:

Profile  

PostPosted: Thu Nov 08, 2012 9:31 pm 
Tuleva mestari

kuten Ossi jo ihmetteli..Miksi kehitystä pitäisi hidastaa??
F1 laitteet vois varustaa Taunuksen 1600cc koneilla ja tadaa laji olis samantien selkeästi turvallisempi.
Oikeastaan tämä juttu suututtaa niin paljon etten saa kirjoitettua mitään järkevää,
tekis mieli sanoa et pitäkää tunkkinne ajakaa vaikka kuurupiilotrialia mutta minä pysähdyn joka kivelle ja jokaista kiveä ennen
mikäli tarve vaatii ja taidot sen sallii.
No katsotaan nyt alkaako joku innoskas ajamaan tätä trialin kuolemaa tänne meillekin..

Profile  

PostPosted: Thu Nov 08, 2012 9:42 pm 
Tuleva mestari

Moi

Toisaalta Trialin rajoitukset olisi pitänyt tehdä jo vuosia sitten.
Mutta kyllä F1 ja rallimaailmassa on tehty moneen kertaan sellaisia rajoituksia, että koko Trialmaailma olisi niillä rahoilla elänyt monta vuotta.
Kannattaa muistaa, että tuo osa säännöistä on aika pieni osa koko Trialia.
Ja jos mielipide kiinnostaa, niin minusta pitäisi saada peruuttaa jalat tapeilla.
Olisi hienoa olla tuomarina, kun Bou pomppii takiksella ja melkein aina tulee taaksepäin. Saisi varmasti multa femman.

t:Saku

Profile  

PostPosted: Fri Nov 09, 2012 3:28 pm 
Harrastelija

Mikä on trialin perusidea?
Eikö nostop sääntö muuta trialin enduroksi erilaisilla pyörillä vaan ajettaen.

Olisihan hyvä syy vaihtaa lajia.

Profile  

PostPosted: Fri Nov 09, 2012 7:43 pm 
Tuleva mestari

En ole varma mutta eikös tämä kisa ole ajettu non stop säännöillä,
Briteistä kun pätkä on ja tältä vuodelta.
Joka tapauksessa tuolta kait se näyttää eikä mitenkään erityisesti tule sellaista WOW
fiilistä..
http://www.youtube.com/watch?v=J9RDww3-tgI

Profile  

PostPosted: Fri Nov 09, 2012 8:22 pm 
Aloittelija

joskus pieni pakki kehityksessä on ihan hyväksi. okei, ehkä se nostop ei ole paras ratkaisu, mutta kun trialissa on vaikea tehdä teknisiä muutoksia... painon lisäys? kuskille! alle satakiloset ei saa osallistua!

mutta jumalauta jotain olis syytä tehdä! :shock:

vai annetaanko olla?

mun mielestä trial on liian hieno laji unohdettavaksi, joten jotain täytyis tehdä...

ja ossi... kun mä olin skidi ja treenasin fillarointia oli helvetin hienoo leikkiä ykää. ei saa pysähtyä, eikä jalat osua maahan. mites tän päivän skidi leikkii bouta? :D

Profile  

PostPosted: Fri Nov 09, 2012 9:50 pm 
Tuleva mestari

Ehdottomasti annetaan olla, Ykä oli kuningas aikanaan ne päivät eivät ikinä palaa.
Minkä takia yksikään tämän päivän juniori innostuisi Ykän aikaisesta trialista jos toisaalta
vaihtoehtona on Toni Boun moderni trial..
MIKSI nyt pitäisi jotain tehdä ,Mikä HELVETIN hinku nyt on pilata laji, joku järkeen käypä syy pliis!
Tehdään mopoista sata kiloisia ajetaan pysähtymättä tai vaikka yhdellä kädellä, aivan sama ei se lisää
kisojen kilpailijamääriä.

Profile  

PostPosted: Fri Nov 09, 2012 9:52 pm 
Mekaanikko

Joka tapauksessa tuolta kait se näyttää eikä mitenkään erityisesti tule sellaista WOW fiilistä..

[provo-mode-on]
Mä oon varmaan liian vanha tai muuten jälkeenjäänyt, mutta katson 100 kertaa mielummin tätä videota kuin sitä että ajetaan pyöränmitta ja otetaan vitonen. Pompottelulla tai ilman. Ja minulle on totaalisen yks ja hailee miltä se näyttää, sillä on merkitystä miltä se tuntuu. Classicit vedetään no-stopilla, ja musta se on makeeta. Paikallaan voi seisoskella vaikka himassa jos siitä tykkää. Miksi tuhlata hyvää ajoaikaa siihen? Minusta Suomen trial tänään on oltava kuskeja, ei yleisöä varten. Sitten joskus jos saamme kaksi lajin ulkopuolista katsojaa tapahtumaan, voidaan ruveta huolestumaan siitä miltä se näyttää. Jos halutaan se kolmaskin.

Minusta voidaan vaikka jakaa laji kahtia. Trial on no-stoppioa, ja trial-and-error on se nykyhaara ;-)

Mikä on trialin perusidea? Paikallaan seisoskelu?
[provo-mode-off]

TSir

Profile  

PostPosted: Fri Nov 09, 2012 11:52 pm 
Tuleva mestari

Mä olen katsellut juutuubista varmaan 6000 erillaista trialvideota enkä tajua mikä juttu tää pari metriä ja femma on??
Okei ehkä hallitrialissa jotain tuollaisia on ollut mutta muuten toi on ihan urbaania legendaa.
Jos no stop on niin makeeta niin sille tosiaan löytyy luokka classictrial kuten Tsir kirjoitti.
Jos jaetaan trial kahteen koulukuntaan, no stop meininki ja nykyinen pysähdyksen salliva kumpaan tulee enemmän
osallistujia ?
Voi kai tästäkin asiasta järjestää suuntaa antavan kansan äänestyksen jonka tulosta ei tarvii kuitenkaan mitenkään
ottaa huomioon.
Olenko minä aivan hakoteillä kun toivon sydämeni pohjasta että kausi 2013 käynnistyisi Kirkkonummella joskus toukokuussa
samoilla säännöillä kuin tähänkin asti ??
TSir, jos kelit sallii pidetään vielä yhdet kerhoharjoitukset niin näytäppä miten vedät jaksot läpi ilman turhaa seisoskelua
jonka voi kotonakin tehdä.

Profile  

PostPosted: Sat Nov 10, 2012 1:16 am 
Harrastelija

Ei tuo paikallaan olo ole ongelma kun on aikaraja jaksolla. Jotenkin tuntuu että joissain jaksoilla on niin kiire että ajaminen näyttää jo nyt non-stop trialilta.
Minun mielestä nyky-säännöissä ei ole ongelmaa vaan ongelma on se että tasokkaita urheilijoita ei ole tarpeeksi jolloin ei synny kunnon kilpailua, näin pääsee syntymään tällaisia lajin "yksinvaltiaita".

Kun nuoret ajavat ja hyppivät polkupyörillä (sekä sähkömopoilla) tehden temppuja niin siitä saa pohjan jolta voi jatkaa eteenpäin. Vielä kun muistaisivat liikkua paljon muutakin (futista,sählyä ym) niin saadaan kroppakin siihen kuntoon että temput opitaan nopeammin.

Jotenkin mua ahdistaa se ajatus ettei non-stopissa voi yrittää korjata ajo-virhettään, se on jotenkin aina ollut ajamisen peruslähtökohta.
Nuorilla trialin harjoitteluun on aina kuulunut temppuilu, joka on hauskaa ja hyvää harjoitusta. Non-stopissa en näe tälle tarvetta. Sääli.
Vähän sama kun futarit temppuilee pallolla joita taitoja sitten käytetään pelissä hyväksi.

Yksi syy miksi Espanjalaiset ovat saaneet ylivertaisen taitotason muihin verrattuna on indoor-trialit, joita he ovat ajaneet selvästi enemmän kuin muut. Uskon myös että heillä on vastaavat harjoittelu-olosuhteet (radat).

Ei non-stop poista taito-eroja. Ehkä mikroautoilusta(?) kopioitava malli että johtaja saa lisäpainoja mopoonsa saisi parhaimman pomppijan rauhoittumaan...

Sääli että trialissa on lähivuosina ollut jatkuvaa sääntömuutosta. Kertoo sen että laji ei todellakaan ole kypsä vaikka ikää lajilla on jo reilusti.
Itseäni on nämä portti-säännöt nakertaneet rotan lailla motivaatiota, mm jaksojen teko on osaltani tämän takia historiaa.

Profile  

PostPosted: Sat Nov 10, 2012 2:20 am 
Aloittelija

Nehän teki sen sitten.
http://www.fim-live.com/en/media/news/n ... -non-stop/

Englantilainen palaute asiasta.
http://www.trialscentral.com/sub-headli ... ampionship

Profile  

PostPosted: Sat Nov 10, 2012 8:48 am 
Mekaanikko

Mahdankohan uskaltaa kertoa ettei pettyneet kuskit lopeta trialia kokonaan, heitä on huijattu ;-)

Veteraani-luokassa tällä kaudella oli erinomaisen monta jaksoa jotka ajettiin käytännössä no-stoppina. Jyväskylä, Vammala, Nokia 2 päivää ainakin joissa olin mukana. Varmaan Heinätrial menee samaan kategoriaan. Valtaosan noiden kisojen jaksoista ajoin no-stop, muutama poikkeus oli. Ihan samalla tavalla olisin ajanut jos olisi ollut no-stop säännöt. MPT:n kerhokisoissakin on ollut aika paljon no-stoppia. Viimeisin: 1-jaksolla ei, 2-jaksolla vain se yksi kiven ylitys josta piti lähteä alas olisi ehkä vaatinut hiukan lisää tilaa, 3-jakso: yksi mutka jossa piti pysähtyä asetellakseen pyörän, 4-jakso no-stop, 5-jakso no-stop.

TSir

Profile  

PostPosted: Sat Nov 10, 2012 8:58 am 
Aloittelija

Ja eikun mm-kisoihin TSir, kun homma noin hyvin hallussa.
Mahtaa tapahtua hurja rynnäkkö kisailijoita mm-tasolle.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 86 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC + 2 hours