nbuu.com | Trial keskustelupalsta

Trial-aiheista keskustelua
It is currently Mon Feb 18, 2019 8:01 am

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 86 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Author Message
 Post subject: Re: Trial on kuollu?
PostPosted: Mon Dec 03, 2012 10:10 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Sun Jun 10, 2007 5:16 pm
Posts: 550
Location: Nurmijärvi
Minulla on selkeästi parempi idea !
Pidetään homma tämänlaisena kun se tällä hetkellä on.
Nykyiset säännöt ovat selkeät ja suurin osaa, jopa minä
tajua ne pääpiirteiltään.
Selvitään helpoimmalla kun annetaan olla näin se on fakta.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trial on kuollu?
PostPosted: Tue Dec 04, 2012 9:06 am 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Fri Feb 04, 2005 8:30 am
Posts: 726
Location: Stadi
Moi

Kyse ei ole pelkästään kuskeille tarkotetuista säännöistä, vaan myöskin helpotetaan jaksotuomarityöskentelyä.
Nykyisten sääntöjen tulkinta tekee tuomaroinnista haastavan ja moni ei halua lähteä miekkailemaan kuskien ja reppareiden kanssa.
Tuolla esittämälläni tavalla suurin osa tulkinnoista jäisi pois ja tuomarointi helpottuisi.

t:Saku


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trial on kuollu?
PostPosted: Tue Dec 04, 2012 9:16 am 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Fri Feb 04, 2005 8:30 am
Posts: 726
Location: Stadi
Jii wrote:
Nykyiset säännöt ovat selkeät ja suurin osaa, jopa minä tajua ne pääpiirteiltään.


Kyllä minusta viime kauden ajaneena tuntuu siltä, että nykysäännöt on vaikeat ja aika harva kuskeista, tuomareista, reppareista tai katsojista tuntee säännöt.
Tai osaisi tulkita niitä.

t:Saku


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trial on kuollu?
PostPosted: Tue Dec 04, 2012 4:59 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Sun Jun 10, 2007 5:16 pm
Posts: 550
Location: Nurmijärvi
Sulla tuntuu Saku nyt olevan joku lähes perverssi tarve muuttaa trialissa jotain, mä huomaan..
Miten tämä mielestäsi tulee esille ettei kukaan tajua trialin sääntöjä?
Kirjoituksistasi saa sen käsityksen että trialia ei ymmärrä kukaan muu kuin sinä.
Hieman huolissamme olemme miettineet poikain kanssa että onko Saku sekoamassa lopullisesti?

Minä ajoin myös viimekauden ja silloin kun en ajanut olin tuomari
eikä sen suurempia ongelmia sääntöjen kanssa ollut.
Toki ainakin kerran :wink: kilpaillessani tulin itsekin kinastelleeksi oliko se kaksi vai kolme potkua, sillä ei ole mitään
tekemistä sääntöjen kanssa.
Tietysti siitä voi olla jokainen mitä mieltä haluaa kuinka suoriuduin tuomaroinnista.
Luultavasti katselin läpi sormien myös Sakun suorittamia pompputelu ja pieni pakitus operaatioita vaikka olis vitonen pitänyt kait antaa.
Kai sitä sääntökirjaa pitäisi lukea kuin piru raamattua
Ajoin pari kisaa myös Virossa ja siellä on säännöt oikeasti hakusessa, hermo meinasi palaa niitä tulkintoja katsellessa.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trial on kuollu?
PostPosted: Tue Dec 04, 2012 8:16 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Fri Feb 04, 2005 8:30 am
Posts: 726
Location: Stadi
Moi

Mä luulen, että en ole ollut tässä ensimmäisenä sääntöjä muuttamassa. FIM on tehnyt ensimäisen eleen ja suurin osa kansallisista lajiliitoista seuraa niitä. On meidänkin lajiryhmä aikoinaan tehnyt linjavedon, jossa pääperiaatteena on FIM-sääntöjen seuraaminen. Minulle henkilökohtaisesti on aivan sama millä säännöillä ajetaan.
Ja myönnän olevani sekaisin. Silti olen lajista huolissani, enkä näe mitään mullistavaa nousua tai laskusuunnan katkeamista.
Loppupeleissä säännöt on aika pieni osa koko lajia.

t:Saku


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trial on kuollu?
PostPosted: Tue Dec 04, 2012 8:47 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Sun Jun 10, 2007 5:16 pm
Posts: 550
Location: Nurmijärvi
Moi

Meidän lajiryhmän ei kuitenkaan ole mikään pakko seurata FIM sääntöjä.
Ketään ei muualla kiinnosta millä sännöillä suomen kuskit ajavat.
Onhan se täysin järjenvastaista ottaa käyttöön sääntöjä joita kukaan ei halua,tässä viittaa tietysti non stopiin.
Jos olen väärässä kivitettäköön minut aamunkoitteessa.
Toinen loistoajatus oli viime vuonna esillä ollut ehdotus että jaksot käytäisiin tsekkaamassa jo edellisenä päivänä.
Liekö tuonkin ehdotuksen takana joku hotelliketjun omistaja.
Minulla ainakin loppuisi kisabudjetti nopeaan jos hotelli yöt lisääntyisivät, lisäksi perjantait ennen
lauantain kisaa pitäisi kai ottaa pekkaspäiväksi että ehtii paikalle. Ei onnistu.
Että on ne säännöt tässä valossa aika iso osa lajia?

Lajista olemme kaikki huolissamme ja huoli muuttuu suuremmaksi mikäli lähdetään hölmöilemään
sääntöjen kanssa.
Huolenaihetta lajissa löytyy esim. koko ajan pienenevästä talkooporukasta joka mahdollistaa kisojen tekemisen.
Tämä tuntuu vaivaavan useampaa kerhoa.
Epäkelvot sääntömuutokset varmasti lisää myös tämän porukan kiinnostuksen vähenemistä.

Eikös tuollainen sääntökokeilu joskus ollut että jaksolla sai tehdä mitä vain ?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trial on kuollu?
PostPosted: Tue Dec 04, 2012 9:36 pm 
Offline
Harrastelija

Joined: Thu Aug 26, 2004 2:09 pm
Posts: 154
Joo. Ajetaan vaan nonstoppia ja vielä edellisenä päivänä jaksojen katselu, niin ei allekirjoittanut siinä tapauksessa lunasta lisenssiä. Joutuu miettimään kaksi kertaa jo pelkän nonstop säännön tulessa voimaan.

Sami


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trial on kuollu?
PostPosted: Tue Dec 04, 2012 9:39 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Thu Nov 18, 2004 1:30 pm
Posts: 875
Location: Anttola, Mikkeli
Tuossa yksi brittimielipide, kokemuksesta ja perustellen kirjoitettu:

http://www.trialscentral.com/forums/top ... t-of-view/

jv


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trial on kuollu?
PostPosted: Tue Dec 04, 2012 10:23 pm 
Offline
Aloittelija

Joined: Thu Nov 03, 2005 5:11 pm
Posts: 43
Saku jos tätä vuotta vähän tarkkailtas niin huomaat että trialin kärki maat EIVÄT seurannet fimin sääntöjä.
Tämän vuotiset Espanian säännöt meille kiitos.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trial on kuollu?
PostPosted: Fri Dec 07, 2012 2:25 pm 
Offline
Harrastelija

Joined: Thu Aug 05, 2004 9:05 am
Posts: 189
Se muinainen linjaveto että seurataan FIM:n sääntöjä perustu siihen että meillä oli useita kuskeja jotka ajoivat kans.välisiä kisoja.
Kotimaan kilpailuiden Eliitin (ent A1) taso pyrittiin pitämään vaativana jotta se palvelisi kärkikuskeja.
Nyt ollaan aikalailla päinvastaisessa tilanteessa joten en ymmärrä miksi FIM:n sääntöjä pitäisi automaattisesti seurata.

Non-Stop:iin. Käsittääkseni suurin osa lajin harrastajista (jo vuosikausia) on jo ajanut tai pyrkinyt ajamaan pysähtymättä. Joten tämä non-stop koskee vain pientä osaa joukkoa.
Nykyisessä tilanteessa, jossa jokainen harrastaja on kultaakin kalliimpi, täytyisi tehdä päätöksiä jotka ovat nykyisille harrastajille mieleisiä jotta he jatkavat lajin parissa.
Päätöksen tueksi tehköön lajiryhmä kyselyn jokaiselta E, A ja B -luokan kuskilta kummalla säännöllä ajaisivat.

Yes-Stopista on helpompi siirtyä Non-Stoppiin kuin päinvastoin.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trial on kuollu?
PostPosted: Fri Dec 07, 2012 6:36 pm 
Offline
Harrastelija

Joined: Tue Mar 24, 2009 9:05 pm
Posts: 112
Location: vantaa
Mika wrote:
Yes-Stopista on helpompi siirtyä Non-Stoppiin kuin päinvastoin.



Ei varmaan ole!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trial on kuollu?
PostPosted: Fri Dec 07, 2012 10:10 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Sun Jun 10, 2007 5:16 pm
Posts: 550
Location: Nurmijärvi
Non-Stop:iin. Käsittääkseni suurin osa lajin harrastajista (jo vuosikausia) on jo ajanut tai pyrkinyt ajamaan pysähtymättä. Joten tämä non-stop koskee vain pientä osaa joukkoa



Ihan en ymmärrä tätä näkemystä, mielestäni asia on juuri päin vastoin ?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trial on kuollu?
PostPosted: Sat Dec 08, 2012 11:03 am 
Offline
Harrastelija

Joined: Thu Aug 05, 2004 9:05 am
Posts: 189
Jii wrote:
Non-Stop:iin. Käsittääkseni suurin osa lajin harrastajista (jo vuosikausia) on jo ajanut tai pyrkinyt ajamaan pysähtymättä. Joten tämä non-stop koskee vain pientä osaa joukkoa
Ihan en ymmärrä tätä näkemystä, mielestäni asia on juuri päin vastoin ?

Siis suurin osa kuskeista ei kykene hallitusti pysähtymään jotta siitä olisi hyötyä, joten parempi pysyä liikkeessä.
Suurin osa kuskeista on harraste-luokissa. Ei kai non-stop ole yhtä iso muutos JM-luokissa kuin Eliitissä, mm JM-jaksoissa tuskin tarvitsee tehdä muutosta kuin taas Eliitin jaksoissa mahd sääntömuutos on huomioitava.

> Yes-Stopista on helpompi siirtyä Non-Stoppiin kuin päinvastoin
Ne jotka osaavat pysähtyä / kikkailla on varmaankin helpompi siirtyä jatkuvaan ajoon, kun taas päinvastoin.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trial on kuollu?
PostPosted: Sat Dec 08, 2012 11:59 am 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Sun Jun 10, 2007 5:16 pm
Posts: 550
Location: Nurmijärvi
okei näin ajateltuna asia on juurikin noin, muutos on suurempi eliitissa.

Tämä ei liity Mikan kirjoitukseen tuli vaan mieleen että...
Jos kuljettaja on valinnut oikein luokkansa eikö hän pyrkiessään podiumille aja kisassa
taitojensa ääri rajoilla ?
Tämähän on ihan sama ajetaanko jokkisluokkia vai kovempia luokkia.
ja ajettaessa äärirajoilla tulee pakosti välillä sitä "kantamista"
Eli non stop säännön tullessa voimaan joudutaan jaksoja selvästi helpottamaan
nykyisestä koska eihän ole mitään ideaa että kuskin pysähtyessä kivikossa jalka maassa asettelemaan
mopoa tuomari näyttää vitosta.
Lopputulos että kaikkien pistemäärät nousee pilviin.
Toisaalta jos jaksoja aletaan helpottamaan liekö mielenkiinto riitä mopon roudaamiseen
ympäri suomea kisoihin, koska rinteessä kiemurtelu ei ainakaan allekirjoittaneelle ole se juttu.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Trial on kuollu?
PostPosted: Sat Dec 08, 2012 3:32 pm 
Offline
Harrastelija

Joined: Tue Mar 24, 2009 9:05 pm
Posts: 112
Location: vantaa
Onko tuo nonstop sääntö se jolla Suomi nostetaan trialin huipulle varsinkaa jos...
Joudutaan helpottamaan jaksoja?
Keräämään uusia harrastajia vanhojen tilalle jotka lopettavat kilpailemisen tai koko lajin?

Eikö pitäisi keskittyä juniori työhön ja nostamaan kaikkien luokkien tai varsinkin eliitin tasoa lähemmäksi MM tasoa?

Mika wrote:
> Yes-Stopista on helpompi siirtyä Non-Stoppiin kuin päinvastoin
Ne jotka osaavat pysähtyä / kikkailla on varmaankin helpompi siirtyä jatkuvaan ajoon, kun taas päinvastoin.


Mika se ei mene näin!
Kuljettajat pysähtyvät tarkoituksella tai vahingossa jaksolla, jos he haluavat.
Non stopissa taas yritetään pysyä liikkeessä koko ajan jolloin äkkiä "putoaa" pyörän päältä ja potkii äkkiä nyky säännöillä 3 pistettä.


Ajatelkaa myös sitä tappiota mikä tulee kerhoille kilpaulujen järjestämisestä, jos ei ole kuskeja.
Sekä villien huhujen mukaan ainakin MP-Taidon rata mestarit ovat jättämässä tehtävänsä nonstop säännön astuessa voimaan.
Rata mestareitakaan ei Suomesta löydy montaa, varsinkaa joka tekisi kilpauluihin jaksoja.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 86 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php