nbuu.com | Trial keskustelupalsta

Trial-aiheista keskustelua
It is currently Tue Feb 19, 2019 2:32 am

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
PostPosted: Mon Dec 16, 2013 12:31 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Thu Nov 18, 2004 1:30 pm
Posts: 875
Location: Anttola, Mikkeli
Tervehdys trialväki!

Iffin maastoajoneuvojen liikennevakuutuksesta on ollut liikkeellä hurjia huhuja.

Minulla on ollut puolivuosisataa kaikki vakuutukset IF:ssä, tai ennenhän se oli
Sampo. Tällä hetkellä koti- matka- auto- ja perävaunuvakuutusten lisäksi
siellä on kolme moottoripyörää, kaksi rekisteröityä ja yksi rekisteröimätön.
Hinnannousuhuhut laittoivat soittamaan sinne ja tässä juuri saatua tietoa (jos
nyt ymmärsin asiat oikein; kun tuo kyky ymmärtää on mitä on):

Tähän asti nämä rekisteröimättömät rähjäpyörät, oli sitten kysymys endurosta
(jos siis rekisteröimätön), crossista tai trialista, on vakuutettu
liikennevakuutuksella luokkaan "rekisteröimättömät maastoajoneuvot".
Vakuutusmaksu oli tälle vuodelle vähän yli 200 euroa vuodessa.

Ensi vuoden alusta lukien heille tulee uusi vakuutusluokka:
"rekisteröimättömät motocross- enduro tai muut sellaiset moottoripyörät". Ja
tämän luokan liikennevakuutuksen maksu on sitten jotain noin 5000 euroa
vuodessa. Ja myös trialpyörät kuuluvat tuohon uuteen luokkaan.

Noiden vakuutusluokkien virallisista nimistä ei minulla ole mitään tietoa, mutta edellä kuvatulla tavalla asiat ymmärsin.

Virkailijan minulle kertoman tiedon mukaan entiset vakuutukset säilyvät
entisellään, eli hinta jotain vähän yli 200 vuodessa. Jos IF:iin tekee uuden
vakuutuksen rekisteröimättömälle moottoripyörälle, sitä ei enää vakuuteta
tuohon "maastoajoneuvot" luokkaan, vaan tähän uuteen luokkaan, jonka nimenä
kait voisi yhtä hyvin olla "älkää tulko meille näiden vakuutuksien kanssa -
luokka".

Tämän mukaan ei siis välitöntä hätää ole meillä, joilla on voimassa oleva
trialpyörän liikennevakuutus iffissä. Sitä en kysynyt, että vaihtuuko vakuutus uudeksi pyörää
vaihtaessa, todennäköisesti vaihtuu, eli uusi pyörä = uusi vakuutus.

Tuo kilpailut ja harjoitukset kattava liikennevakuutus on kyllä tuolla vanhalla
hinnalla ollutkin melkoinen kummajainen, ei ole tainnut kultakaivos olla
vakuutusyhtiölle. Nousuprosentti on vain melko huima, ja pahoin pelkään,
etteivät muutkaan yhtiöt kauan tilastojaan katsele nykyhinnoilla.
Toivottavasti tulee jotain järjellistä tolkkua tuohon kokonaisuuteen.

Iffille annan edelleen kunniaa siitä, että virkailija muutti omasta
ehdotuksestaan minun kahden rekisterissä olevan pyörän vakuutuksia niin, että
bonukset siirrettiin Yamahasta viime kesänä ostettuun makkaranpaistoenduroon,
kun sen vakuutus on kalliimpi. Ja muutti vielä takautuvasti elokuulta, jolloin
sen häkkyrän (Kawasaki KLX 250 S) ostin, hyöty minulle satasen luokkaa!
Keväällä on maantiepyörät laitettava seisonta-ajallisille vakuutuksille.
Satasen, tai jopa kaksi, maksaisin enemmän siitä, ettei tarvitsisi puljata ja voisi ajaa
kummallakin aina kun huvittaa, mutta kun ero menee lähelle tuhatta euroa
vuodessa, se kyllä laittaa puljaamaan seisonta-aikojen kanssa. Ero syntyy
siitä, kun bonuksia on vain yhteen vakuutukseen, ja niitä voi siirtää aina
sille millä ajaa seisonta-ajallisia vakuutuksia käyttäessä.

Hyvää ja rauhallista joulunaikaa kaikille!
jv


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon Dec 16, 2013 4:08 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Fri Feb 04, 2005 8:30 am
Posts: 726
Location: Stadi
Moi

Naapurin kanssa pähkäiltiin asiaa ja tulin siihen tulokseen, että kohta kannatta siirtyä valkokilpi Trialpyöriin.
Voi tulla melko nopeasti halvemmaksi.
Huom!
Ei sitten perustu tietoon, vaan luuloon ja tunteeseen.

t:Saku

ps. Eikös juuri If mainostanut käsittelevänsä 97 proosaa vahinkoilmoituksista heti?
Ilmeisesti ne rypistäen ne palloksi ja heittävät roskiin.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon Dec 16, 2013 6:29 pm 
Offline
Harrastelija

Joined: Mon Oct 04, 2010 3:32 am
Posts: 100
Location: Kirkkonummi
Saku wrote:
Moi

Naapurin kanssa pähkäiltiin asiaa ja tulin siihen tulokseen, että kohta kannatta siirtyä valkokilpi Trialpyöriin.
Voi tulla melko nopeasti halvemmaksi...



Crossi ja enska puolella pohdittu samaa ja pyydetty ifiltä vastaus:

- Motocrosspyörällä tarkoitamme rekisteröimätöntä moottoripyörää, jolla niin sanotusti ajetaan luonnossa, usein kilpailu- tai harjoituskäytössä, mutta kuitenkin puitteissa, joissa edellytetään liikennevakuutuksen voimassaoloa. Täysin tarkka käytönmukainen tai pyörätyypitetty määritelmä osin rekisteröimättömyydestäkin johtuen on vaikea, Ifin Mikko Pöyhönen kertoo.

Pöyhönen muistuttaa, että vakuutus laaditaan aina asiakkaan antamien tietojen perusteella. Ifissä luotetaan siihen, että asiakas puhuu totuudenmukaisesti pyörästään ja sen käyttötarkoituksesta. Mikäli asiakas on tarkoituksenmukaisesti johtanut vakuutusyhtiötä harhaan vakuutusta hankkiessaan, voi yhtiö ryhtyä tarvittaviin toimii, esimerkiksi alentaa tai evätä korvaus.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon Dec 16, 2013 6:29 pm 
Offline
Harrastelija

Joined: Mon Oct 04, 2010 3:32 am
Posts: 100
Location: Kirkkonummi
Saku wrote:
Moi

Naapurin kanssa pähkäiltiin asiaa ja tulin siihen tulokseen, että kohta kannatta siirtyä valkokilpi Trialpyöriin.
Voi tulla melko nopeasti halvemmaksi...



Crossi ja enska puolella pohdittu samaa ja pyydetty ifiltä vastaus:

- Motocrosspyörällä tarkoitamme rekisteröimätöntä moottoripyörää, jolla niin sanotusti ajetaan luonnossa, usein kilpailu- tai harjoituskäytössä, mutta kuitenkin puitteissa, joissa edellytetään liikennevakuutuksen voimassaoloa. Täysin tarkka käytönmukainen tai pyörätyypitetty määritelmä osin rekisteröimättömyydestäkin johtuen on vaikea, Ifin Mikko Pöyhönen kertoo.

Pöyhönen muistuttaa, että vakuutus laaditaan aina asiakkaan antamien tietojen perusteella. Ifissä luotetaan siihen, että asiakas puhuu totuudenmukaisesti pyörästään ja sen käyttötarkoituksesta. Mikäli asiakas on tarkoituksenmukaisesti johtanut vakuutusyhtiötä harhaan vakuutusta hankkiessaan, voi yhtiö ryhtyä tarvittaviin toimii, esimerkiksi alentaa tai evätä korvaus.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon Dec 16, 2013 9:16 pm 
Offline
Potentiaalinen mestari

Joined: Tue Dec 15, 2009 10:07 am
Posts: 257
Location: Pirkanmaa
Lähivakuutuksessa on ollut jonkin verran päälle satasen trialin vakuutus. Enskat onkin sitten enemmän. Ikävä vaan että perheen muut vakuutukset on pohjantähdessä ja niinpä lähivakuutus ei myönnä trialeihin osakastoa kun ei ole kotivakuutus heillä. Ilmeisesti kotivakuutukset on yhtiöille kultakaivoksia. Isot maksut ja harvoin vahinkoja.

Oli lähellä että olisin kaivannut trialin osakaskoa. Nimittäin noin kuukausi sitten joku/jotkut matoaivot yritti korkata autotallin kulkuoven. Poliisin mukaan olivat trialien perässä. Katupyörä ei niitä kiinnosta. Kävi kaiken kaikkiaan paikalla kaksi tutkijaa ja kaksi teknistä tutkijaa. Ei voi väittää ettei poliisi ottaisi vakavasti murron yrityksiä. Voi toki olla syynä sekin että Tampereen seudulla on ollut jonkinlainen murtoketju. Lähinnä on viety piikkisiä kottarasia joista on sitten poistettu kilvet ja valot ja myyty eteenpäin. Ilmeisesti varastetun tavaran ostajia meissä Suomalaisissakin riittää.
No Poliisin suosituksesta nyt on valvontakamera liiketunnistuksella ja kuvat menee suoraan realiajassa varmennetulle serverille. Lisää kameroita on tilattuna joten pistetään kerralla asiat kuntoon.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed Dec 23, 2015 4:23 pm 
Offline
Uudehko käyttäjä

Joined: Fri Oct 23, 2015 9:13 am
Posts: 25
onko tähän vakuutus tohotukseen tullu jo selkea linja..eli mitä maksaa ja mikä yhtiö on asiakasystävällisin tämän suhteen ja minä laitteena trial pyörä vakuutetaan onko se samaa kastia crossi ja ensaka pyörien kanssa.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri Feb 26, 2016 8:24 pm 
Offline
Potentiaalinen mestari

Joined: Tue Dec 15, 2009 10:07 am
Posts: 257
Location: Pirkanmaa
Kerätäänpä vähän tilastoa eri yhtiöiden hinnoista vuodelle 2016

Lähitapiola 186,22e


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat Feb 27, 2016 6:32 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Fri Dec 01, 2006 5:46 pm
Posts: 519
Lähititapiola 220 eur 2016 mopoon ja jos olisin pitänyt 2014 mopon niin 60eur olisi ollut vakuutus halvempi että sillälailla.No Pölhölän vakuutus olisi ollu 2014 vähintään 700eur kaikenlaisien keskittämisjuttujen kanssa (ei rek trial moottoripyörä).


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat Feb 27, 2016 9:55 pm 
Offline
Potentiaalinen mestari

Joined: Tue Dec 15, 2009 10:07 am
Posts: 257
Location: Pirkanmaa
^miten sinulla voi trialin vakuutus olla 220e ja minulla 186e? Tämä kyseinen mopo on kyllä 250cm2 classic mutta ei kai kuutiot niin paljon vaikuta..


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue Mar 01, 2016 10:21 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Fri Dec 01, 2006 5:46 pm
Posts: 519
Pitää näköjään rautalangasta vääntää, sinulla on joku vanha vakuutus? Eli kun vaihdat mopoa jossa merkki & kuutiocc pysyy samana mutta runkonumerto & vuosi vaihtuu ko. vakuutusyhtiö (ja muut myös) poistavat vanhan vakuutuksen ja tekevät uuden joka ei ole enään samoilla ehdoilla. Ja sillä ei ole mitään merkitystä minkä hintainen peli on kyseessä.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue Mar 01, 2016 10:37 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Fri Dec 01, 2006 5:46 pm
Posts: 519
Tuli vielä sellainen veemäinen juttu mieleen kun eihän vakuutusyhtiöt anna mitään vuosibonuksia ei rek moottoripyöriin joten silloin on helppo rahastaa krossi/atv/kelkka/enska/ jne korotukset trialmopoilta kun kuulemma on tapaturmia tullut niin paljon.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Thu Mar 10, 2016 11:23 am 
Offline
Uudehko käyttäjä

Joined: Fri Oct 23, 2015 9:13 am
Posts: 25
eikö tuon rekisteröimättömän vekottimen vakuutuksen voi irtisanoa koska vaan?? eli jos ajokausi on 5kk niin vakuuttaa vain siksi aikaa.tätä käsittääkseni harjoitetaan esim rr puolella..ellei mr big fyrkka ole sitten keksinyt keinoa tulpata tätä porsaanreikää.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Thu Mar 10, 2016 11:48 am 
Offline
Mekaanikko

Joined: Wed Jun 30, 2004 7:06 pm
Posts: 1782
Location: Espoo
Kyllä sen vakuutuksen voi irtisanoa, mutta siihen pitää olla jokin syy. Hyväksyttyjä syitä joitain vuosia sitten oli esim myynti tai romuttaminen. Tämä voi tietysti riippua vakuutusyhtiöstä, tai suhteesta yhtiöön. Säästäminen vakuutusmaksuissa ei ollut tarpeeksi hyvä syy ainakaan minun vehkeissä. Jos esim myy jollekin kerran vuodessa ja ostaa yhtä usein takaisin, tai romuttaa ja korjaa kerran vuodessa, voi vakuutusyhtiön mielenkiinto herätä.

TSir


Top
 Profile  
 
PostPosted: Thu Mar 10, 2016 1:54 pm 
Offline
Uudehko käyttäjä

Joined: Fri Oct 23, 2015 9:13 am
Posts: 25
mun käsittääkseni tuo koskee rekisteröityä pyörää ei rekisteröimätöntä.rekisteröidyn pyörän vakuutuksen katkasu vaatii aina kilven viemistä konttorille ja uudelleen rekisteröinin kulut ja vaiva tekee tempusta kannattamatonta..voi olla että olen väärässäkin :|


Top
 Profile  
 
PostPosted: Thu Mar 10, 2016 5:51 pm 
Offline
Aloittelija

Joined: Tue Jun 01, 2010 8:29 pm
Posts: 55
mulla ei ainakaan ollu mitään ongelmaa vakuutuksen katkaisemisessa. "palataan asiaan kun tarvetta ilmenee". yhtiö ei tosin ollu if, mutta onko tuolla merkitystä?


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php