nbuu.com | Trial keskustelupalsta

Trial-aiheista keskustelua
It is currently Thu Apr 18, 2019 9:15 pm

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Pimeäajo
PostPosted: Fri Oct 10, 2014 4:54 pm 
Offline
Potentiaalinen mestari

Joined: Tue Dec 15, 2009 10:07 am
Posts: 257
Location: Pirkanmaa
Onkos tullut ajettua trialia lampun valossa?
Nykyään on fillarikäyttöön aika päteviä valoja. Voisivat toimia myös mopolla. Yksi kypärään ja toinen tankoon.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Pimeäajo
PostPosted: Fri Oct 10, 2014 5:58 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Fri Feb 04, 2005 8:30 am
Posts: 726
Location: Stadi
Katso tämän aidon Pelle Pelottoman puuhat.
Huikee kaveri.

https://www.youtube.com/watch?v=gtlaXlVexKE

t:Saku


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Pimeäajo
PostPosted: Sat Oct 11, 2014 3:33 pm 
Offline
Potentiaalinen mestari

Joined: Tue Dec 15, 2009 10:07 am
Posts: 257
Location: Pirkanmaa
Hienot pidikkeet Pelle Peloton videolla loihtii. Noilla kalustehalogeneilla ei vaan tee mitään. Näillä keleillä valo pitää olla paljon.

Ilmeisesti kukaan ei ole kokeillut käytännössä, ainakaan onnistuneesti.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Pimeäajo
PostPosted: Sat Oct 11, 2014 3:52 pm 
Offline
Aloittelija

Joined: Thu Aug 12, 2004 9:04 pm
Posts: 61
Location: pahamaineinen Itä-Helsinki
Oon/ollaan käyty muutama kerta ajamassa pimeää trialia.
Ei se kauheasti eroa ajaako fillarilla(teknistä enskaa) vai trial mopolla.
Valot on ollut kypärässä( 5000lm LED)
Ihan samoja paikkoja ei voi ajaa kuin päivän valossa mutta kyllä perus reeniä, mutkaa, neppailua ja paljon muuta kyllä pystyy ajamaan.
Mutta suosittelisin ettei yksin mopolla metsää ainakaan pimeässä.

T.PETE.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Pimeäajo
PostPosted: Sun Oct 12, 2014 7:10 pm 
Offline
Uudehko käyttäjä

Joined: Sun Dec 25, 2011 4:54 pm
Posts: 6
Location: Mikkeli
Terve!

Pimeydessä on vaellettu koko elämä, kun ei tänne katuvalot loista. 90-luvulta lähtien olen juoksuttanut koiraa, käynyt hiihtämässä ja jopa naulannut lautoja taloon otsalampun valossa. Sen aikaiset valot oli aika surkeita. Niinpä sitten parantelin niitä, eli rakentelin ne uudestaan.

Trialia on ajettu neljänä talvena ja nytkin on pyörässä valot paikoillaan, jos treeni venähtää pitkäksi. Hirveää valotehoa tärkeämpää on valon tasaisuus, ettei pupillin tarvitse kokoajan laajeta ja pienentyä. Valoa voi hajoittaa hiotulla etulinssillä. Samalla valo tulee isommasta lähteestä, kuin pienestä hehkulangasta tai ledistä, jolloin maaston muodot alkavat erottumaan paremmin.

Videolla on valoa 60W, laadukkaita kalustehalogeeneja. Kaksi pyörässä ja yksi kypärässä. Pelkkä kypärän valo tekee maastosta latteaa, koska valonlähde on lähellä silmiä. Ei tule varjoja, ei tule muotoja. Toisaalta varjoja ei saa tulla liikaa, siksi pyörässä on valot kahtapuolen. Samalla etupyörästä ei tule pahaa varjoa eteen.

Minusta valokentän laajuus saisi olla 180 astetta, valovoimakkuus reunoille väheten. Näkökentän reunoilla on kuitenkin merkitystä tasapainoon.

Nyt valoina on laajalti näyttävät kalusteledit samoissa kiinnitysrungoissa kuin videollakin. Ledeillä olen saanut lisää valovoimakkuutta, mutta edelleenkään en yritä saada valoa näyttämään 5 metriä edemmäs, vaan mahdollisimman tasaisesti.

Saa tänne tulla kokeilemaan valoilla ajamista. Minusta pimeys ei ole syy lopettaa talveksi ajamista. Kun tietää mitä tekee ja tuntee omat taitonsa, voi metsään mennä pimeälläkin. Sanoo vaan "Möröt piiloon" ja menoksi.

-Keijo-


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php