nbuu.com | Trial keskustelupalsta

Trial-aiheista keskustelua
It is currently Sat Nov 17, 2018 8:52 am

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Feb 09, 2015 9:47 am 
Offline
Uudehko käyttäjä

Joined: Tue Jun 26, 2012 9:22 am
Posts: 10
En jaksanut ruveta kahlaamaan sääntöjä läpi niin kysytään täällä. Kieltääkö säännöt osallistumasta trial kilpailuihin enduro pyörällä?


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon Feb 09, 2015 12:06 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Thu Nov 18, 2004 1:30 pm
Posts: 875
Location: Anttola, Mikkeli
Sähkömoottorilla varustetut pyörät on rajattu vain trialkäyttöön valmistetuiksi. Polttomoottorisista ei taida mitään tyyppimainintaa löytyä. Tuon asian tulkinta voisi muutenkin olla mielenkiintoinen; mikä tekee moottoripyörästä trialpyörän ja mikä sen, että joku moottoripyörä ei ole trialpyörä?

Trialin pyörää koskevista säännöistä löytyy ainakin muutama asia, joita ei muiden lajien laitteissa ole:
- rannelenkkisammutin on trialissa pakollinen (samoin myös jääradalla)
- etujarrulevyssä ja takarattaassa pitää olla reijät peittävä suoja (kopparin sormia tai muita ulokkeita suojaamaan giljotiiniefektiltä, joskus kuskinkin ulokkeita)
- taisi rengassääntö muuttua koskemaan myös jokamiesluokkia, eli oltava trialin sääntöjen mukainen kuviointi (enduro- tai crossirengas ei ole trialin sääntöjen mukainen)
- oliko ne kitasuojat ketjurattaille muissa lajeissa, taitaa kyllä ainakin vakiona pyörissä olla (siis estämässä sormia joutumasta rattaan ja ketjun väliin)

Aikanaan, kun jokamiesluokkia trialiin luotiin, yhtenä tavoitteena oli saada muiden lajien harrastajia kokeilemaan trialia, ja tehdä mahdolliseksi tuo kokeilu muullakin kuin trialpyörällä. Käytännössä ei näitä kokeilijoita ole tainnut kovin monta trialeissa käydä. Varmasti Taddy Blasuziak tai Graham Jarvis ajaisi enskalla vähintään B-luokan jaksoja. Jokamiesluokkien jaksoissakin on - jopa helpoimmassa eli vapaassa - ahtaita paikkoja, joihin ei muu kuin trialpyörä taivu pompottamatta. Jos hyväksyy ajatuksen, että laittaa niissä paikoissa aina jalan maahan ja kääntää sillä, eikä tähtää pärjäämiseen vaan hauskanpitoon, niin mikä ettei? Trialissa oppinee pakosta sellaisia tekniikoita - esimerkiksi pidon loihtimista olemattomasta, kivien ja juurien yli jaloilla ja jousituksella auttamista, sitä että aina ei ongelmiin ajauduttuaan kannata kääntää lisää kaasua - mistä on varmasti endurossa apua usein.

Nuo sääntötulkinnat ovat minun henkilökohtaisia tulkintojani, niillä ei ole mitään virallista statusta, arvailuja vain. Lajiryhmältä voisi saada virallista kantaa pyörätyyppiin?

jaakkovaakko


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon Feb 09, 2015 12:30 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Thu Nov 18, 2004 1:30 pm
Posts: 875
Location: Anttola, Mikkeli
Oma nuppi alkoi ravata asian tiimoilta eteenpäin: Meillä on muutamia sellaisia suuria kerhoja, joiden toimintaan kuuluvat useat moottoripyöräilylajit, esim. crossi, enduro ja trial. Ja monet trialporukat järjestävät sellaisia yhteisharjoituksia, joissa on merkityt jaksot ja jopa tuomarit niillä. Mitähän jos noihin tapahtumiin tehtäisiin omat nuolensa ryhmälle "ei trialpyörät"? Innostuisivatko esimerkiksi juuri enduropyöräilijät kokeilemaan lajia näin?

Kaikissa lajeissa taitaa suurin pulma olla saada kilpailuihin ihmisiä talkoisiin. Tulisiko tälläisen yhteistyön tiimoilta sellaista yhteishenkeä - suuntaan ja toiseen - että trialistit voisivat joukolla olla seuransa endurotapahtumissa "töissä" ja päinvastoin? Trialilla tässä on enemmän voitettavaa, onhan enduron harrastajia monikymmenkertainen määrä trialin harrastajiin verrattuna. Jos sieltä edes muutaman perheen saisi seisomaan trialkisapäiväksi jaksolle hyttysten syötäväksi...

Epäkohtana trialin kannalta voisi olla, jos enduropyöräilijät löytävät treenipaikakseen trialmaastot - ne pyörät kun tuppaavat pitämään ääntä, särkemään maastoa ja aiheuttamaan vauhdillaan yleistä paheksuntaa ulkopuolisissa.

Viisaampien harkittavaksi tämän heitin, ei minulla ole erityistä kantaa asiaan.

jv


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue Feb 10, 2015 12:24 pm 
Offline
Uudehko käyttäjä

Joined: Tue Jun 26, 2012 9:22 am
Posts: 10
Tarkoitushan olisi nimenomaan oman ajotaidon kehittäminen hauskanpidon ohella. Joten c-vapaa kävisi hyvin luokaksi :) Tuo rengas sääntö taitaa vaan tehdä kokeilun turhan kalliiksi.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue Feb 10, 2015 1:49 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Sun Jun 10, 2007 5:16 pm
Posts: 550
Location: Nurmijärvi
Virossa on joku harrasteluokka jossa voi ajaa endurolla. Viime kesänä minulle tuli mieleen yhdistää trial ja vapaapaini
kun joku älypää ajoi isolla shercon enskalla.
Juuri kun olin tsekannut jakson läpi ja potkiskellut pikku kivet pois ajolinjalta tämä yks huima tuli sen maansiirtokoneen kanssa
jaksolle ja totta kai se jäi johonki kannon ja kiven väliin kiinni eikä sitä voi irroittaa muutoin kun antamalla happea ja vähän
lisää happea, seurauksella että koko jakso täynnä irto soraa ja kiviä, kepit nurin ja niin edespäin..
Virossa jaksot toisin kuin suomessa on aika pitkälle sora ja hiekkapohjaisia..


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue Feb 10, 2015 5:16 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Thu Nov 18, 2004 1:30 pm
Posts: 875
Location: Anttola, Mikkeli
"Tuo rengas sääntö taitaa vaan tehdä kokeilun turhan kalliiksi."

Jos nyt lajiryhmä näyttää vihreää kokeilulle, niin joltain kisakuskilta saattaisi löytyä aivan käyttökuntoisia renkaita uloskantohinnalla? Oma puljaamisensa on tietysti renkaiden vaihtamisessa yhtä tapahtumaa varten.

Trialpyörien takarenkaat ovat sisärenkaattomia. Vanteessa on keskiuran vieressä pienet kynnykset, mikä estää pienellä paineella olevan renkaan putoamista ajettaessa tuonne keskiuraan, eli pois päältä. Jos tuollaisen sisärenkaattomaan käyttöön tarkoitetun renkaan laittaa sisärenkaalliseen käyttöön tarkoitetulle vanteelle - siis sisärengas paikallaan - saattaa ilmetä ongelmia renkaan vanteella pysymisen kanssa, vähän vanteesta riippuen. Michelin valmistaa trialrenkaita edelleen myös sisärenkaalliseen käyttöön, sellainen minun arveluni mukaan pysyisi varmemmin vanteella enduropyörässäkin. Ainakin takavuosina joissain 80-kuutioisissa käytettiin sisärenkaallisia. Trialrenkaat ovat jonkinverran kalliimpia kuin endurorenkaat - taitaa myynnin volyymi puhua tässä. Toisaalta jokkiskuski ainakin trialpyörällä ajelee yhdellä eturenkaalla pari vuotta ja takarenkaallakin vuoden, tai enemmänkin, eikä anna oikeastaan yhtään tasoitusta kilpakumppaneille siinä. Renkaan tautinen pito kalliolla ja kivillä perustuu pehmeään kumilaatuun, ei niinkään kuvioon.

Tuohon Jiin Eesti-kokemukseen: Mikäli olen trialin historiatietoja oikein tulkinnut, trialrenkaiden kuvion määrittäminen säännöissä perustuu juuri tuohon maanmuokkausominaisuuteen. Varsinkin Englannin eteläosissa - britithän lajin varsinaisesti aikoinaan taisivat keksiä - jaksoja ajetaan pehmeässä mudassa. Paras rengas tuollaisessa maastossa olis sellainen crossirengas, josta olisi vielä vuoltu nappuloita pois, eli harva kuvio, mikä pysyy puhtaana. Sellainen kuitenkin muokkaa maastoa niin, että viimeinen kilpailija ajaisi aivan eri jaksoa kuin ensimmäinen. Sen takia joskus aikojen alussa sovittiin, että käytetään kaikki samanlaisella ja vähemmän maata muokkaavalla kuviolla olevaa rengasta, säilyvät olosuhteet edes vähän tasapuolisempina kaikille.

jaakkovaakko


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue Feb 17, 2015 8:48 pm 
Offline
Uudehko käyttäjä

Joined: Sun Dec 01, 2013 10:27 am
Posts: 8
Location: Hesan Stadi
Ajatuksena aivan loistava...siis kunhan "leimasta" pääsee läpi.

Tosiaan noita "peli"poikien renkaita saa noutamalla....itsellä(EN pelipoika) esim. 2 taka ja 1 etu venaamassa kierrätykseen menoa....MUTTA

...lajin vaihtuessa takaisin p-kilpilaitteisiin, kyseiset renkulit tulevat käyttöön esim. Heinä 2015:ssä.

Sikäli kuin liittoryhmälajiparlamentti sallii endurolaitteella osallistumisen kyseisiin kapinoihin.....asiassahan ei pitäisi onkelmaa olla kunhan laite saavuttaa esim. edellämainitut
"JaakkoVaakon sävelet".

Eli Stormy, ollaan koodeissa ja tehdään jotain (tyhmää) mitä ei Suomessa ennen ole koettu.

P.S. ( tähänkin toivottavasti löytyy ennakko tapaus...mut jos ei ehkä Suomesta)

Kiitos ja Anteeksi.

Edellisillä riveillä en halua loukata Trial-kuskeja, Trial-kuskit ovat kuskeja Isolla Teellä. Kiitos ja kumarrus...


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php