nbuu.com | Trial keskustelupalsta

Trial-aiheista keskustelua
It is currently Tue Jun 18, 2019 12:48 am

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Dec 01, 2015 1:15 pm 
Offline
Uudehko käyttäjä

Joined: Thu Apr 02, 2015 10:03 am
Posts: 13
Location: Oulu
Onko pyörät talviteloilla vai ajeletteko ympäri vuoden?
Minkälaisia renkaita olette käyttäneet?
Itsellä ensimmäinen talvi tulossa trial-harrastajana ja täytyy kokeilla saisiko näillä pitoa niin että pääsee lumella/jäälläkin eteenpäin.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue Dec 01, 2015 4:03 pm 
Offline
Mekaanikko

Joined: Wed Jun 30, 2004 7:06 pm
Posts: 1795
Location: Espoo
En tiedä voiko tätä vielä kutsua talveksi etelässä, mutta marraskuussa tuli ajotunteja 16. Mielestäni ajokelit ovat täällä likimain parhaimmillaan nyt, päivän lyhyys vähän rajoittaa. Kun vilkaisin ajopäiväkirjaani, on tämä marraskuu ennätys, yleensä on oltu kymmenen tunnin tuntumassa. Joulukuussa yleensä vähän vähemmän. Tammikuussa yleensä vain pari kertaa, paitsi v 2007 16 tuntia. Helmikuussa on vain 2007 (16h) ja 2008 (10h) useammin kuin kerran tullut ajettua. Maaliskuussahan sitten jo yleensä on päässyt halutessaan pienellä lapioinnilla ajelemaan vähintäänkin Hanskallion etelärinteessä.

Renkaina olen käyttänyt ihan samoja kuin muulloinkin. Liukkaitahan ne ovat, seoksessa on niin paljon muovia. Varsinkin osa Classic-miehistä käyttää jotain muuta kumipitoisempaa merkkiä joka pitää huomattavasti paremmin. En nyt muista mikä se merkki on, joku muu kertonee täällä? Nastoillahan sitten pääsee jo ihan eri tavalla ajelemaan. Siinä täytyy sitten muistaa että kannattaa katsoa missä ja miten ajelee, sutiva nasta jättää kiviin ja kallioihin melko pysyvät jäljet. Jos niillä jäljillä on merkitystä. Joissain paikoissa on, kaikki kerhot eivät anna ajaa nastoilla ajopaikoillaan ettei jäljistä tule sanomista. Aiemmin esim MP-taito kielsi vähälumisina talvina nastoilla ajamisen Vuohimäessä.

Minusta talvella ajamisen viehätys on liukkaudessa. Ei tarvita kuin muutaman sentin korkeuseroja niin joutuu jo oikeasti ihmettelemään että mites siitä selvitään. Ei pääse putoamaan mistään ja vehkeet ei rikkoonnu niin helposti. Tietysti jos kaverilla on pitävät renkaat niin se saattaa harmittaa.

TSir


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue Dec 01, 2015 6:43 pm 
Offline
Mekaanikko

Joined: Wed Jun 30, 2004 7:06 pm
Posts: 1795
Location: Espoo
Jäi sanomatta että tuohon kuvaan ei pääse käsiksi. Käy kuvat.fi:ssä antamassa katseluoikeuksia.

TSir


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue Dec 01, 2015 8:59 pm 
Offline
Uudehko käyttäjä

Joined: Thu Apr 02, 2015 10:03 am
Posts: 13
Location: Oulu
No nyt pitäisi näkyä, kiitti vinkistä.

Omilla mailla ajelen, niin ei tarvitse huolehtia että jääkö renkaista jälkiä maastoon. Toivottavasti tulee vain ensin kunnon pakkaskelit, niin olisi mukava päästellä pitkin metsäojia, penkoilla kiipeillen. Luulisi noiden ruuvien purevan aika lujaa jäiseen maahan. :) myös jotain tukkiesteitä olis tarkoitus pihalle tehdä niin voi harjoitella.. Opittavaa riittää.

Talvisin kiertelen motocross-pyörällä pellolle lingottua rataa, mutta ajattelin et pitää kai sitä Shercoakin ulkoiluttaa pakkaskeleillä, sen verran mukavaa ja erilaista ajamista tämä trial.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Thu Dec 03, 2015 3:39 pm 
Offline
Uudehko käyttäjä

Joined: Thu Apr 02, 2015 10:03 am
Posts: 13
Location: Oulu
No niin, pyöräytin takarenkaan vanteelle.
Ahdasta meinasi olla, mutta jalustimen poiston jälkeen ei raapinut enään mihinkään kiinni.
Pitihän se käydä heti pieni testilenkki heittämässä ja on kyllä mahtavasti pitoa, niin kuin kesällä.
Etupää meinas vain lipsua koko ajan alta, joten seuraavaksi se irti ja ruuvaamaan. :)


Top
 Profile  
 
PostPosted: Thu Dec 03, 2015 5:08 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Thu Nov 18, 2004 1:30 pm
Posts: 875
Location: Anttola, Mikkeli
En kyllä Keijolta luppaa kysyny, mutta laitan tään linkin. Videoon, mikä on täällä ennenkin ollu esillä. Psykedeelistä musaa ja aitoa harrastamista!

https://www.youtube.com/watch?v=gtlaXlVexKE

Keijolta varmaan noita lamputtimia saisi, tai nykypäivän otsalamputkin on aika mahtavia, jos pelkkä pimeys on haittana.

Terv. Jaakkovaakko


Top
 Profile  
 
PostPosted: Thu Dec 03, 2015 5:24 pm 
Offline
Uudehko käyttäjä

Joined: Thu Apr 02, 2015 10:03 am
Posts: 13
Location: Oulu
Tuossa videossa on mukava meininki, on tullut katsottua ja peukutettua jo aijemmin. :)


Top
 Profile  
 
PostPosted: Thu Dec 03, 2015 5:59 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Thu Nov 18, 2004 1:30 pm
Posts: 875
Location: Anttola, Mikkeli
Tuossa Keijon videolla - noiden teknisten innovaatioiden lisäksi - on huomionarvoista, että mukavaan rinteeseen muutama tukki, ja löytyy aika lailla erilaista ajamista, eikä tarvi valtavaa laania lumettomaksi lapioida!

Pidon absoluuttisen määrän lisäksi ajamiseen vaikuttava asia on, mitä sitten tapahtuu, kun se pito menetetään. Esimerkiksi vaikka autolla jääradalla ajamista voisi kuvitella renkaalla, jossa pito lisääntyy vaan kun luisun kulmaa tai määrää lisää, silloin on helppo luulla osaavansa oikeasti. Jos taas pitoa on, mutta heti renkaan lähtiessä luistamaan pito menetetään kokonaan, on ajaminen kamalan vaikeaa; ei synny tuntumaa, ja karkaa lapasesta! Jos tällainen renkaan käytös poikkeaa kovasti siitä, mitä varten harjoitellaan, opitaan mahdollisesti vääriä tapoja.

Etelämmässä on muutamia hallipaikkoja, joissa talvellakin pääsee ajamaan lähes oikeata trialia; Vammalassa, Tampereella, Jyväskylässä, Imatralla, Kouvolassa - vai miten noiden kohdalla nykyisin on tilanne? Osassa taitaa lämpötila olla sama kuin ulkonakin, osassa saattaa olla hieman ulkoilmaa lämpöisempää.

Trialin harrastajia voisi kait jakaa kahteen kategoriaan: on halu oikeasti kehittyä lajissa, tai on ostettu laite hauskanpitoa tai pientä kuntoilua varten. Ykköstapauksessa sanoisin, että jos vuodesta neljä - viisi kuukautta menee niin, ettei moottoripyörän päällä olla ollenkaan, voi kehittymiselle sanoa hyvästit. Jos mahdollisuutta oikean trialin ajamiseen ei ole, on varmasti parempi ajaa mitä hyvänsä ajelua moottoripyörällä kuin olla kokonaan ajamatta. Tosin en tiedä, onko maassamme ketään tähän ykköskategoriaan lukeutuvia trialisteja?

Jonkinlaisen taloudellisen ja ajankäyttöön liittyvän uhrauksen ovat tehneet nekin, jotka ovat vain ilokseen trialkaluston hommanneet. Jotenkin tuntuisi, että aika suurelta osin harrastuksen nimi onkin trialpyörän omistaminen, jos melkein puolet vuodesta kalusto huilaa vajassa? Oisikohan siinä mitään mieltä yrittää käyttöastetta nostaa? Jos ei sitten kehitä harrastusta sataprosenttisesti omistamisen suuntaan, kuten minä...

jaakkovaakko


Top
 Profile  
 
PostPosted: Thu Dec 03, 2015 11:31 pm 
Offline
Uudehko käyttäjä

Joined: Fri Oct 23, 2015 9:13 am
Posts: 25
ole varovainen sit ettei toi nastarengas raavi shercon tapauksessa tankkia puhki,eli tarkistitko ettei täydessä joustossa nappaa kiinni :?


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri Dec 04, 2015 1:03 am 
Offline
Uudehko käyttäjä

Joined: Thu Apr 02, 2015 10:03 am
Posts: 13
Location: Oulu
caveman wrote:
ole varovainen sit ettei toi nastarengas raavi shercon tapauksessa tankkia puhki,eli tarkistitko ettei täydessä joustossa nappaa kiinni :?
Jep...pohdin jo etukakäteen että rajoitanko joustoa jotenkin, tai teenkö muovista jonkinlaisen kulutuslevyn tankin eteen.
Testilenkillä koitinkin saada takapäätä pohjaamaan, eikä vielä ainakaan raapinut mihinkään.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue Dec 29, 2015 11:24 pm 
Offline
Uudehko käyttäjä

Joined: Thu Apr 02, 2015 10:03 am
Posts: 13
Location: Oulu
Tänään tuli reilu pari tuntia ajeltua pitkin metsiä ja soita. Lunta oli noin 10cm ja metsäojat oli sileetä jäätä, pystyi ajamaan melkein mihin vain.. kelkanjäljet ja auratut lumikasat kivikovia. Loistava ja tasainen pito oli ruuvirenkaissa! hubaaaaaa!


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat Jan 09, 2016 7:05 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Fri Dec 01, 2006 5:46 pm
Posts: 519
Tänään tuli korkattua ajokausi ja samalla vajaa tunti tuli mopon tuntimittariin. Huomenna taas kokeilemaan miten sujuu kun sääti iskarit nopeammalle kuin mitä olivat tehtaan jäljiltä. :)


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed Jan 20, 2016 3:08 pm 
Offline
Uudehko käyttäjä

Joined: Thu Apr 02, 2015 10:03 am
Posts: 13
Location: Oulu
Piti käydä taas vähän kiipeileen ojien penkoilla, -24 pakkasta... Ei hirveesti hikeä puskenut.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Thu Jan 21, 2016 9:33 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Fri Dec 01, 2006 5:46 pm
Posts: 519
Taisi olla aikapaljon lämmintä vaatetta päällä. No kohta lauhtuu kelit joten sitten pääsee vähän hikoilemaan. :D
Viikonloppuna pitäisi mennä ulkoiluttamaan mopoa pienen tauon jälkeen (reilu viikko).


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php