nbuu.com | Trial keskustelupalsta

Trial-aiheista keskustelua
It is currently Wed Feb 20, 2019 2:09 pm

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Aug 17, 2009 9:29 am 
Offline
Harrastelija

Joined: Sun Sep 25, 2005 9:36 pm
Posts: 127
Location: Tampere
Moro,

Stefojen vaihto käynnissä, joko pysähtyi seuraavaan ongelmaan:
http://share.ovi.com/media/SPJ.Trial-te ... /SPJ.10101

Kyseessä on siis oik. puoleinen vaimennusputki, josta en osaa ottaa stefaa irti. Stefan päällä olevan lukitusjousen olen irroittanut, mutta mitä seuraavaksi?

- irroittaa putket toisistaan?
- "kaivaa" stefa paikoiltaan?

Ohjeista kiittäen,
Sami


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 17, 2009 10:04 am 
Offline
Site Admin

Joined: Wed Jun 30, 2004 4:56 pm
Posts: 579
Location: Espoo
Moi,

kuva ei aukea, mutta jos lukitusjousi on pois, pitäisi stefan irrota niin, että otat toisella kädellä liukuputkesta kiinni ja toisella alemmasta putkesta. Sitten pikkuhiljaa nyit putket erilleen toisista.

Vaihtoehtoinen menetelmä on pyytää kaveri seisomaan viereen ja hirveällä rykäisyllä vedät putket erilleen, lopputulos sama mutta kaveri on tyytyväinen!

Kannattaa tietenkin räjäytyskuvista katsoa että kaikki lukitsevat osat on irroitettu ensin.

Stefaa ei kannata mielestäni kaivaa pois, sillä riski naarmuttaa liukuputkea on suuri.

-Antti


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 17, 2009 10:10 am 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Thu Nov 18, 2004 1:30 pm
Posts: 875
Location: Anttola, Mikkeli
Vastaanpa taas lämpimikseni, toivottavasti joku sellainenkin vastaa, jolla on Paiolin keulan purku tallella olevassa muistissa. Yleisesti vaimennin on kiinni alaputken pohjassa olevalla ruuvilla, ja kun sen ruuvin ottaa irti, tulee sisäputki vetämällä pois, ja sitten stefan kaivaminen tai kääntäminen pois onnistuu esim. rengasraudalla helposti. Useimmiten sisäputken alapäässä on sellainen liukuholkki, joka muistuttaa männänrengasta siltä osin, että se on ikään kuin sahattu poikki tai halki, miten sen nyt ajattelee. Katkaistu holkki ponnistaa sen verran ulospäin, että ottaa stefaan mahdollisesti hieman kiinni, mutta sisäputki tulee ulos hieman nykäisemällä. Tuo halkeama vahingoittaa helposti stefan huulen, mutta vanhan stefan kohdalla se ei haittaa. Kasaus on tehtävä niin, että työntää ensin sisäputken paikalleen, ja laittaa vasta sitten stefan yläkautta, ettei taas vahingoita stefan huulta. Stefan paikalleen laittamisessa yläkautta on oivallinen apuväline esim. muovisesta putkesta oikeisiin mittoihin sorvattu työkalu, jolla yltää napauttamaan stefan paikalleen sisäputken päältä.

Joissain keuloissa mikään ei estä vaimenninosan pyörimistä alaputken sisällä, ja joskus sitä pohjaruuvia kiristettäessä vaimennin lähtee pyörimään mukana eikä ruuvi kiristy. Joissain keuloissa on siellä vaimenninhuilun yläpäässä erikoistyökalulle paikka kiinnipitoa varten, ja sellaisen erikoistyökalun voi tehdä, kun keula on auki ja näkee sen pään.
Pätkittäin palautuva muisti tarjoaisi kuvaa, että Paiolissa on alaputken pohjalla sellainen hahlo, joka estää vaimenninhuilun pyörimisen pohjaruuvia kiristettäessä tai avatessa, mutta esim. Marzochissa tarvittaisiin erikoistyökalua, jos tuo vaimennin sattuu lähtemään pyörimään.

Omien kokemuksien mukaan keulan vaimenninosat kannattaa kuitenkin purkaa irti stefoja, ja joskus jopa öljyjä vaihtaessa, sinne jonkun verran aina kertyy metallijauhoa, ja vanhat öljytkään eivät oikein tule kaikki pois muuten. Osat pesuun ja sitten kasaus ja uudet öljyt sisään, niin keula on taas kuin uusi.

Kuten jo toivoin, toivottavasti joku sellainenkin vastaa, joka ihan oikeasti tietää jotain nimenomaan Paiolin keulasta.

jv

edit: Antti olikin ehtinyt jo välissä vastaamaan.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 17, 2009 10:29 am 
Offline
Aloittelija

Joined: Thu Nov 20, 2008 7:34 pm
Posts: 99
Location: Sipoo
Moro!

En tiedä mitään mistään keulasta, mutta olisiko tästä videosta apua hahmottamaan noin yleisesti mitä siinä pitää tehdä: http://www.youtube.com/watch?v=Y43k1qFV ... re=related.

Video keskittyy purkamiseen, se on osa 1/2. Toinen osio, kasaaminen, löytynee helposti (se ei ole se "Related Videos"-kohdan "In The Bedroom"-video. Siinä puhutaan ihan eri asioista).

Ripa


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 17, 2009 10:56 am 
Offline
Harrastelija

Joined: Sun Sep 25, 2005 9:36 pm
Posts: 127
Location: Tampere
Ny pitäisi olla kuvakansiossa oikat kohdillaan.

Kiitos Antti, yritin tota varovaisesti eilen, mutta usko loppui kesken. Siitä kuuluu ikävä metallinen pamaus, kun putkia nitkuttelee. Päteekö sama tekniikka myös jousipuolen putkeen?

Yritin etsiä paiolin räjäytyskuvaa, mutten löytänyt sellaista näistä "uusista" keulista. Oisko kellään linkkiä räjäytyskuvaan?

t. sami


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 17, 2009 3:05 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Thu Nov 18, 2004 1:30 pm
Posts: 875
Location: Anttola, Mikkeli
Tästäkään neuvosta en mitään vastuuta ota, mutta yleisesti sisäputken alapäässä on pusla, joka toimii liukupintana, ja vastaavasti alaputken suulla on pusla, ja nämä puslat ovat jotain laakerimetallia ja toimivat liukupintoina putkien välillä. Jos se alimmainen pusla on tuota aiemmin mainitsemaani, yhdeltä sivulta auki olevaa tyyppiä, se ponnistaa sen verran ulos, että se törmää tuohon toiseen puslaan, kun yrität vetää sisäputkea ulos. Koetas pyörittää putkea suuntaan ja toiseen samalla kun vedät sitä ulos siinä pisteessä, missä se metallinen kolaus kuuluu?

jv


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 19, 2011 10:49 pm 
Offline
Aloittelija

Joined: Thu Nov 20, 2008 7:34 pm
Posts: 99
Location: Sipoo
Jaakkovaakko wrote:
,Joissain keuloissa mikään ei estä vaimenninosan pyörimistä alaputken sisällä, ja joskus sitä pohjaruuvia kiristettäessä vaimennin lähtee pyörimään mukana eikä ruuvi kiristy. Joissain keuloissa on siellä vaimenninhuilun yläpäässä erikoistyökalulle paikka kiinnipitoa varten, ja sellaisen erikoistyökalun voi tehdä, kun keula on auki ja näkee sen pään.


Betassani (4T/2009) on Paiolin keula, jonka vasemmanpuoleisessa putkessa (jousellinen putki) pohjaruuvin aukaiseminen ei onnistu ilman erikoistyökalua. Erikoistyökalu ei ole kovin erikoinen, kuvassa nuolen osoittama viritys.

Image

Tiivisteiden vaihto ei mennyt kuin juutuupissa, käytin ruhtinaalliset 4 tuntia operaatioon. Mutta mitäpä sitä muutakaan keski-ikäinen lauantai-iltana tekisi?

Palikat ovat kasassa, mutta yksi asia askarruttaa; laitetaanko "korkki" kiinni kokoon puristettuun putkeen, maksimipituuteen venytettyyn putkeen vai jonnekin sinne väliin? Shercon ohje mainitsee asiasta jotakin sinne suuntaan, että älä laita korkkia lopulliseen kireyteen ennen kuin putket ovat paikallaan?

Tulkitsin ohjetta niin, että laitoin putket ja renkaan paikoilleen, jonka jälkeen aukaisin korkit ja laitoin lopullisesti kiinni. Vaikuttaa siis siihen, kuinka suuri ilmatila putkiin jää. Menikö kohilleen?

Ripa

PS. Sanokaa mitä sanotte, mutta ABBA pieksee Beatlesit mennen tullen. Telkkarista tulee justiinsa niiden Australian konsertti.We want ABBA! We weant ABBA! Why did it have to be me...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 21, 2011 1:04 pm 
Offline
Mekaanikko

Joined: Wed Jun 30, 2004 7:06 pm
Posts: 1782
Location: Espoo
Mä oon laittanu korkit kiinni täydessä pituudessa. Käsin kiristys kun putki on kädessä, ja paikallaan sitten kun pyörä on pukin päällä ja ala-T-kappale on kiristetty. Ylä-T-kappalehan kiristetään sitten vasta kun korkit on kiinni ja keulaa lutkuteltu ylös-alas että se on suorassa ja säädettävä puoli etuakselissa oikealla kohdalla.

Esim Marzzoccin ja Sacsin keulassahan on myös ilmaruuvit yläpäässä. Niitäkin olen availlut silloin kun pyörä on pukin päällä eli keula täydessä pituudessaan. Tosin loppukausien vaatimattomat menestykset voivat mennä tämän mahdollisesti virheellisen toiminnan piikkiin ;-)

TSir


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 21, 2011 5:55 pm 
Offline
Aloittelija

Joined: Thu Nov 20, 2008 7:34 pm
Posts: 99
Location: Sipoo
tsirkia wrote:
Ylä-T-kappalehan kiristetään sitten vasta kun korkit on kiinni ja keulaa lutkuteltu ylös-alas että se on suorassa ja säädettävä puoli etuakselissa oikealla kohdalla.
TSir


Jäi keulan suoruus ihan kokonaan katsomatta. Täytyy tutkia.

Korkkien kanssa ihmetellessä mietin pitäisikö putket painaa muutaman sentin kasaan ennen korkitusta etteivät koskaan oikenisi ihan ääriasentoon ulos. Etteivät kolahtele....

Ripa


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 23, 2011 1:39 pm 
Offline
Site Admin

Joined: Wed Jun 30, 2004 4:56 pm
Posts: 579
Location: Espoo
Ei ainakaan omat "marsokit" kolahtele, vaikka kasaan keulan aina pukin päällä. Helppo tapa saada keula kolisemaan on ilmata se sisemmäinen putki huolimattomasti. Toki ennen loppukiristystä, kuten Tsir mainitsikin, olen laskenut pyörän pukilta ja painanut keulaa kasaan useamman kerran.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 06, 2011 8:57 am 
Offline
Potentiaalinen mestari

Joined: Tue Dec 15, 2009 10:07 am
Posts: 257
Location: Pirkanmaa
Jokos keula on saatu auki?

Ite just purin vasemman puolen kun vaihdoin jousen (20mm eroa vanhan väsyneen ja uuden välillä).

1. rengas pois
2. esikiristys ulos (eli löysimpään asentoon)
3. putken ylähatun löysennys jakarilla/lenkillä niin, että pyörii käsin. VOi joutua ensin löysäämään putken ja nostamaan sitä vähän ja kiristimään taas kiinni jos hattu on yläkolmion pintaa alempana
4. putki pois
4b. ulompi stefa pois, lähtee ruuvarilla varovasti, vähän kuin maalipurkkia aukaisisi.
4c. lukitusjousi pois ulimman stefan alta. Ruuvarilla lähtee. Se jousi ei ole yhtenäinen vaan siinä on sentin katkos.
5. hattukorkki pois liukuputken yläpäästä.
6. kaada öljyt pois kippoon. HUomaa, että sieltä tulee jousi ja pari nailon holkkia mukana
7. putki kiinni rungosta penkkiin ja alapäästä kuusiokolo auki. Se lähtee kun kopauttaa vasaralla kuusiokoaivainta aukipäin. Jos ei niin sitten tuossa ylempänä esiteltyä tapaa lukita sisämurikat voi hyödyntää.
8. Nyt pääsee nyppäämään likuputken peluineen pois jalasta ja samalla tulee se sisempi tiiviste mukana.

Putsauksen jälkeen kasaus päin vastaisessa järjestyksessä paitti että stefat pannaan vasta kun kun liukuputkin on taas kiristetty alapään kuusiokokololla paikalleen. Olisi hyvä pitää jollain työkalupatentilla vastaan sisuskaluista jotka muuten pyörii vapaasti. Ite en noin kuitenkaan tehnyt vaan käytin taas massan hitautta apuna ja kopauttelin muutaman kerran vasaralla kuusiokoloavainta. Tässä on vain se riski, että jos ruuvi ei tule riittävän kireelle se voi ajan mitta irrota ja lopputulos voi olla kohtalokas kun keula putoaa alta pois.

Ite laitoin tuon jälkeen vain sisemmän stefan. Muista se metalli holkkiprikka stefan ja lukitusjousen väliin.
Sisempi steva menee paikalleen eripuolilta varovasti painelemalla. Jos painat suoraan stefaa ruuvarilla niin ei sitten saa koskea siihen liukukynteen meisselin kärjellä. Meisselillä painelu on turvallisinta kun se metallinen holkkiprikka on paikallaan. Siitä voi painella rauhassa.

Tämän jälkeen ite pistin putken penkkiin pystyyn ja maalarinteipillä liukuputken jalkaan niin ettei liukuputki valahda sisälle.

Nyt on hyvä hetki kaataa öljyt sisään. Ite käytän Bleray 5W öljyä ja annostus Betan kirjan mukaan.

Sitten jousi paikalleen, lyhyt holkki metallipää edellä ja sitten pitkä holkkki. Perään hattu.
Tämän jälkeen olen ite laittanut ulimman pölystefan. Siihen pölystefan ja varsinaisen stefan väliin voi pistää vähän iskariöljyä jotta stefat köy molemmin puolin märkänä. Parasta olisi tuohon väliin tehdä vaikka ilmansuodatin superlonista rengas ja kastella se iskariöljyllä. TUo pitäisi liukuputken puhtaana niin, ettei alempaan stefaan ikinä pääse hiekkaa.

Muutes tuota sisempää stefaa saa suoraan laakerikaupoista hyllystä yhden euron hintaan. (ostin samalla SKFn lakerit pyöriin 10e/kpl).


Suurinpiirtein em. tavalla olen ite purkanut keulat muutamaan kertaan. Öljyjen vaihtoon ei keuloja tarvitse purkaa kokonaan mutta tuolloin pitää pinnan korkeus määrittää muulla tavalla kuin laittamalla oikea määrä öljyä sisään. Sinne alas nimittäin jää molemmissa keulaputkissa jonkin verran öljyö vaikka kuinka kaatelisi ja pumppaisi.

Stefojen vaihdonkin vois tehdä ilman purkamista jos vain keksisi millä saa sisemmän stefan irti liukuputki paikallaan.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed Feb 15, 2012 5:47 pm 
Offline
Uusi käyttäjä

Joined: Thu Dec 29, 2011 5:59 pm
Posts: 3
Location: Kirkkonummi
Pitäis stefat kans vaihtaa nii saako tota ylempää sfefaa/pölysuojaa jostain muualta kuin maahantuojalta. Tuntuu olevan aika kalliit maahantuojalla! Vai tarviiko sitä vaihtaa jos näyttää ehjältä?


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri Feb 17, 2012 9:19 am 
Offline
Aloittelija

Joined: Fri Sep 11, 2009 8:03 pm
Posts: 77
Tuolta löytyy trialien räjäytys kuvat klikkaa vasemmsa laidasta pyörän merkkiä valitsee mallin ja vuoden klikkaa kuvaa ja painaa tulosta jne..



http://haventrialsportshop.com/default.aspx


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php