nbuu.com | Trial keskustelupalsta

Trial-aiheista keskustelua
It is currently Tue Jun 18, 2019 1:32 am

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Sep 28, 2009 5:36 pm 
Offline
Harrastelija

Joined: Tue Mar 24, 2009 9:05 pm
Posts: 112
Location: vantaa
Tutulla katos kipinä muistaakseni vm 86 betasta hän kysyi niemelältä saako uutta osaa sanottiin että ei saa koska tehdas joka teki sähkö osat meni konkkaan 1990 luvun alussa no nyt kysyn teiltä pystyttekö sanomaan mikä vika on pyörässä (se tuttu on sanonu että toden näkösintä on että pyörästä on hajonnut joku mustamötikkä(vai olikohan se mötikkä punanen :?: enmuista varmasti) mitä eisaa purettua ilman että se kuori hajoitetaan tai sulatetaan) hän on katsellut semmoista ei löydy purku pyöristä (ainakaan ehjänä) eli osaako joku korjata tai onko myydä osaa mikä on rikki :?:
Hän on kiitollinen vinkeistä tai korjaus avuista :!: :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 28, 2009 7:16 pm 
Offline
Site Admin

Joined: Wed Jun 30, 2004 4:56 pm
Posts: 579
Location: Espoo
ilmeisesti kipinä kadoksissa, osaisitko kuvailla, tai kysyä tutultasi, mikä tämä mötikkä mahtaa olla? Itsellä tulee mieleen puola.

Joka tapauksessa, todennäköisesti Niemelä osaa parhaiten auttaa tapauksessa, tai ainakin ohjata oikeaan suuntaan.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 28, 2009 9:51 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Thu Nov 18, 2004 1:30 pm
Posts: 875
Location: Anttola, Mikkeli
Teen yhden ns. villin arvauksen, että -86 Betassa voisi olla Motoplatin sähköt, kaverisi tai Niemelä tietänevät, arvasinko oikein.

Kun Googlen hakuun kirjoittaa Motoplat (oikein), löytyy maailmalta useitakin niiden korjaajia. Yksi Motoplat-sähköjen korjaaja taitaa löytyä Jämsästä, Huolto-Kaksikko -nimisestä moottoripyöräliikkeestä, ja on sikäli helpompi, että puhuvat suomea.

Tuollainen kärjetön sytytys, kuten Motoplat, on valettu muoviin yhdeksi mötikäksi. Sen korjaaminen taitaa tapahtua niin, että osaava kaveri purkaa tuon valun kirurgin veitsellä särkemättä sieltä sisältä mitään, mittaa erilaiset elektroniikkakomponentit ja vaihtaa vialliset, ja valaa mötikän takaisin.

Jos se on Motoplat, siinä on kait kaikki muut osat saman valun sisällä, paitsi korkeajännitepuola on erillään, ja sieltä alhaalta tulee tietysti johdotus tuonne puolalle, ja puolalta menee johto tulpan hattuun ja edelleen tulppaan. Lisäksi yksi (tai kaksi) johto menee sammutusnapille.

Ennen kuin sen mötikän lähettää maailmalle korjattavaksi, kannattaa olla aika varma, että tulppa on kunnossa, tulpan hattu ja johto on kunnossa, sammutusnappi ei sammuta koko aikaa, eikä mikään ulkopuolinen johto ole poikki tai maissa.

Jaakkovaakko


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 05, 2009 6:17 pm 
Offline
Uusi käyttäjä

Joined: Tue Sep 29, 2009 2:27 pm
Posts: 2
Location: Helsinki/Seutula
No niin, pyörä on Beta tr 33 vuosimallia -85. Sähköt katosivat syksyn viimeisen ajokerran jälkeen. Pyörä seisoi talven lämmittämättömässä vajassa ja kipinä katosi sinä aikana. Olisiko syynä nykyiset vuoroin kosteat ja vuoroin kylmät ilmat talvisin?.
Johdot on OK, samoin tapponappi, alakerrassakin on henkeä samoin kuin puolasta tulpanhattuun. Tulppa on tietty vaihdettu uusiksi.
Epäilys koskee tätä punaista CDI moduulia johon menee ja josta tulee kolme piuhaa. Nasta josta lähtee piuha puolaan on mykkänä. Muut kaksi eli maihin ja tapponappiin antava lukemia läpi boxin.
Toisaalta sähköt eivä ole minun alaani enkä osaa sanoa magneeton antamista mittausarvoista mitään sen kummempaa. Puolasta sain ilmeisesti OK lukeman. Netti on pullollaan näitä testausohjeita.
Vaikea on löytää palikoita, viime talvena oli Englannin Ebayssa palikat jo melkein hyppysissä mutta lepsuilin huutokaupan lopussa ja joku toinen ne vei. 120 euroa ei piisannut.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 07, 2009 11:18 am 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Thu Nov 18, 2004 1:30 pm
Posts: 875
Location: Anttola, Mikkeli
Tervehdys vielä!

Noihin itämaista kotoisin oleviin veteraanipyöriin (Jawa, MZ, IC...) on saatavana Vape-nimistä tsekkiläistä tekoa olevaa vaihtovirtalaturi-sytty-yksikköä. Niistä on hyviä kokemuksia noissa laitteissa, lataus- ja syttyongelmat tipotiessään. Sellainen lähde, jolla on kyllä vahva kaupallinen intressi infoonsa (eli luotettavuus kyseenalainen...) väitti Vapen vauhtipyörän kartion olevan sama, kuin kaikissa 70-luvun eurooppalaisissa rähjäpyörissä, staattorin kiinnitystä varten vain joutuu säveltämään. Nuo Vapet ovat aika halpoja, varsinkin suoraan netistä ulkomailta tilattuna. Arvelen vain, että niissä on kiinteä syttyennakko, onko tuossa 80-luvun boksissa jo muuttuva ennakko?

Vapeista, ja muistakin tarvikkeena myytävistä mp-sähköistä on keskustelua veteraanimoottoripyöräklubin nettipalstalla, www.vmpk.fi.

Terveisin Jaakkovaakko


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 19, 2009 9:31 pm 
Offline
Aloittelija

Joined: Mon Aug 14, 2006 1:34 pm
Posts: 50
Olen korjauttanut Motoplatit firmassa nimeltä UK- Motoplat. Asiallisesti on homma hoitunut eikä ole mielettömiä maksanut.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re:
PostPosted: Fri Aug 03, 2012 7:07 am 
Offline
Uusi käyttäjä

Joined: Tue Sep 29, 2009 2:27 pm
Posts: 2
Location: Helsinki/Seutula
Laurila Jukka wrote:
Olen korjauttanut Motoplatit firmassa nimeltä UK- Motoplat. Asiallisesti on homma hoitunut eikä ole mielettömiä maksanut.


Jep, Steve UK-motoplatissa korjasi staattorin hintaan 120 euroa. Kolmas potku ja pyörä kävi niin kuin pitääkin. Ja sentään seisoi yli 4 vuotta!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php