nbuu.com | Trial keskustelupalsta

Trial-aiheista keskustelua
It is currently Wed Apr 24, 2019 1:59 pm

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Jan 29, 2012 3:46 pm 
Offline
Potentiaalinen mestari

Joined: Tue Dec 15, 2009 10:07 am
Posts: 257
Location: Pirkanmaa
Kun nyt on talvi eikä oikein mopolla pääse ajamaan niin kirjoittelempa tähän tekniikka kuulumisia.

Nyt on Revissä uusi mäntä ja yläpään laakeri. Kyllä olikin vanha kulunut. Ei varmaan edellinen omistaja ollut ikinä mäntää vaihtanut (kuinka moni on vaihtanut?).
Yllättävän vaivaton vaihdettava kunhan irrotti syylärin. Ei tarvinnut edes kantta sylinteristä irrottaa. Kannattaa uusi mäntä pistää pyttyyn puoliksi sisään penkissä. Menee renkaat nätisti ihan sormilla ja saa paremmin katsottua että katkos on oikeassa kohdassa. Sitten vaan sylinteri mäntineen hollille ja männäntappi laakerin kanssa paikalleen sokkien kera.
Syylärin saa riittävästi pois irrottamalla puoliksi toisen puolen pystyrunkopalkin(?).

Vanha 600h ajettu tulppa menee vielä varmaan seuraavat 5 vuotta. Iridium on kova juttu. Ei kertaakaan piikkiä eikä käyntiongelmia.

Vielä jos kytkimen pääsylinterin korjaussarjan, jarrupolkimen, takapyörän laakerit, kaasuvaijerin, kaasukahvan ja muuta pientä vaihtaisi niin alkaisi olla vekotin valmis kevääseen. Kytkin pitää myös vielä avata ja katsoa paljonko on pintaa jäljellä.
Mitenkäs muuten kytkimen jousien kanssa. Kannttaisiko vaihtaa vai laittaa prikkaa alle? Minä kokeilin vuosi sitten ottaa puolet jousista pois mutta tuntuma katosi täysin ja siitä seurasi aikamoiset lipat. Olenkin miettinyt josko tunto paranisi vielä tiukemmilla jousilla.

Vähän kyllä on tullut miettineeksi, että kannattaako vanhaan pyörään kuinka paljon osia vaihdella jos on suunnitelmissa vaihtaa uudempaan vuoden sisällä.

Mitenkäs teillä muilla talvihuoltojen kanssa?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 29, 2012 7:04 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Fri Feb 04, 2005 8:30 am
Posts: 726
Location: Stadi
Moi

Harvinaista kyllä, mutta mulla on pieni aavistus, että mun talvihuollon hoitaa Shercon tehdas. :lol:

t:Saku


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 01, 2012 12:20 pm 
Offline
Aloittelija

Joined: Fri Sep 11, 2009 8:03 pm
Posts: 77
Perusjutut.

-Öljyt

-Ilmansuodatin puhdistus

-Tuplppa

-Kaikki muut nesteet tarkistaa

-Pyörän laakerit

Keulan huolto stefat pölysuojat


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 01, 2012 9:35 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Fri Feb 04, 2005 8:30 am
Posts: 726
Location: Stadi
Moi

Kaikille muistutus.
Muistakaa oikaista pohjapanssari.
Ja jos panssari on kulunut, niin vaihtakaa se.
On tärkeimpiä säännöllisiä huoltokohteita.

t:Saku


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 02, 2012 9:22 pm 
Offline
Potentiaalinen mestari

Joined: Tue Dec 15, 2009 10:07 am
Posts: 257
Location: Pirkanmaa
Saku, miten panssari oikaistaan?
Joskus sitä tuumin mutta päätin vaihtaa panssarin. DUralumiini mitä nuo levyt taitaa olla ei muutenkaan kovin paljoa taida tykätä edestakaisin taivuttelusta.

Muistilistalle lisää, jarru- ja kytkinnesteiden vaihto vähintään kahden vuoden välein ja uudesta avaamattomasta pullosta. Se neste imee vettä kuin pesusieni oli sitten jarruletkuissa tai avatussa pullossa.
Vaihtamaon jarrruneste alkaa hapettaa jarruosia. Kun tiralipyörään menee vain muutama korkillinen nestettä niin kannattaa vaihtaa katumopoon samalla kertaa nesteet. Loppupullo kun menee jätekeräykseen kuitenkin.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 02, 2012 10:39 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Fri Feb 04, 2005 8:30 am
Posts: 726
Location: Stadi
Moi

Hyvä kaverini Leksa on tehnyt uudesta panssarista sapluunan pahvista tai vanerista ja prässillä hienosti painaa panssarin suoraksi.
Joskus nuorempana reissussa oikasin panssareita kaikella mahdollisella tavalla, jopa isoilla kivillä. Ennen Leksan prässiä käytin lekaa ja mieluiten hiekkaa alustana. Mutta prässi on ehdottomasti paras. Prässissä panssari kärsii vähiten.
Eri pyörissä on eri tasoisia panssareita syystä tai toisesta.
Panssari kärsii kulumista ja pehmenemistä. Loputtomiin sitä ei kannata oikoa, vaan pitää rikkoa säästösika ja käydä pohjapanssarikaupassa.
Oikomalla ajoissa panssarin säästää sekä lohkoja ja itse panssaria. Takakorvakkeet eivät saa kulua liikaa tai murtua.

Panssarimuistutus tuli, kun juttelin Joan kanssa asiasta ja yhdistettynä talvihuoltoon päätin muistuttaa harrastajia.

t:Saku

ps. tuo jarrunestevihje on hyvä. Se minun avattu purkki on seissyt hyllyssä vuosia....


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 03, 2012 10:52 am 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Thu Nov 18, 2004 1:30 pm
Posts: 875
Location: Anttola, Mikkeli
Tuosta nesteestä: Vaihdatteko te jarru- ja kytkinnesteet, kuten ne vaihdetaan katupyöriin ja autoihin huolloissa? Eli ilmaruuvin ja säiliön kannen välillä työnnetään uudella nesteellä vanhaa pois joko ylös- tai alaspäin, ja se osuus, mikä on työsylintereissä, jää vaihtamatta. Kokonaan neste vaihtuu vain, jos järjestelmän tyhjentää aivan tyhjäksi, ja sitten täyttää taas uudella nesteellä. Vaihtuu kaikki, mutta samalla tulee isoja ongelmia ilmaamistarpeen muodossa. Olen ennenkin epäillyt, että tehtaalla kasaavat järjestelmän niin, että osat laitetaan yöksi jarrunesteellä täytettyyn uima-altaaseen, ja aamulla vierastyöläinen sukeltaa altaaseen ja kokoaa jarrut siellä; ei jää ilmaa mihinkään!

Lisää saivartelua: Omassa pyörässäni olen aina joutunut muotoilemaan pohjapanssaria, jos erehdyn irrottamaan sen. Mutta en oikaisemaan, vaan taivuttamaan takaisin mutkalle, kun se on itsekseen oiennut liian suoraksi! Ja muotoilu on siksi pakko tehdä, että pultit eivät muuten osu reikiinsä, tai koko panssari ei käy paikalleen. Hydraulirässi on tuossa muotoilussa myös minusta ainoa oikea työkalu, ja kun muottia tai mallia ei ole saanut aikaiseksi, on pyörä oltava vieressä, että pääsee siihen aina kokeilemaan.

Gas Gassissa on alunperin panssarin pulteissa sellaiset pallopäiset kuusiokolokannat. Kun ne laahaavat kiviin, ei mikään avain mene sinne. Olen itse vaihtanut tilalle tavalliset kuusiokantaiset pultit (8 mm pultit, joissa 13 mm avaimelle kanta). Nekin kannat kivissä muotoutuvat avaimelle sopimattomiksi, mutta niistä saa lukko- tai muilla pihdeillä kiinni, toisin kuin noista pallopäistä. Jollain hallitrialin tyyppisellä laatikon kulmalla noista pultin kannoista saattaisi olla haittaa, kun panssari ei liu'u halutusti laatikon kulman yli.

Viimetinka on sellainen ehtymätön luonnonvara, jota ilman maailmassa ei koskaan tulisi mitään valmista. Eli tuota talvihuoltoa ei missään tapauksessa kannata vielä aloittaa, kevääseen on vielä hyvää aikaa...

jv

PS. Kävin muutama viikko sitten synnyinseudulla ja katsomassa Imatran Offroad Areenaa (netistä löytyy tietoa juuri tuolla Imatra Offroad Areena -haulla). Siellä on rakennettu motocrossrata käyttämättömäksi jääneeseen jäähalliin. Lätkäkaukalon tila ynnä toisen päätykatsomon tila on sorastettu crossiradaksi, todella upeeta! Mutta päätykatsomon nurkka on lisäksi varattu trialin harjoitteluun! Katsomo on niin jyrkkä, että ei oikein jokkiskuskeille taida olla paikkaa siinä, mutta yläpuolella on tasaista tilaa kyllä. Jos tuohon rinteeseen saisi isoja kiviä niin, että pysyvät paikallaan, tulisi siitä oikeille trialkuskeille aika loistava paikka, ja ylätasanteelle voi kyllä rakentaa sopivaa ajettavaa aloittelijoille. Crossiradalle on edelleen jäljellä muutaman sadan hengen istumapaikkakatsomo. Imatralta ei uskallus lopu!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 05, 2012 10:04 am 
Offline
Potentiaalinen mestari

Joined: Tue Dec 15, 2009 10:07 am
Posts: 257
Location: Pirkanmaa
Olen ilmeisesti ajanut viime kesän liian lepsusti kun panssari on vielä saman muotoinen kuin oli kun sen viimeksi vaihdoin. Uusi panssari on kyllä hyllyssä mutta olkoon siellä. Minulla tuntuu menevän jarupolkimia. Ilmeisesti pitäisi ajaa kivien yli eikä väleistä :shock:
Nyt kyllä kävi ikävästi että sain loppuvuodesta väärän jarrupolkimen Tokimoton pojilta. Olin puristanut laakerin paikalleen ja pistänyt polkimen kiinni kun vasta tajusin asian. No onneksi siinä oli pienempi reikä aika samassa kohtaa kuin vanhassa polkimessa työntötankon reikä joten poralla siitä selvisi. Poljin on kuitenkin taas solmussa kesällä joten samapa tuo.
Olettekos muuten huomanneet että Betan varaosahinnat on nousseet Reijon jälkeen n. 30% ja ovat tuon samaisen GASsin osia kalliimpia. On hyvä verrata kun GASsin varaosahinnat on netissä.

Kyllä nyt on juuri se oikea aika aloittaa talvihuolto kun on vielä kaksi muutakin mopoa huoltamatta ja vielä ruohonleikkuri. Vaan pääseepä talliin pakoon :P


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 05, 2012 12:21 pm 
Offline
Site Admin

Joined: Wed Jun 30, 2004 4:56 pm
Posts: 579
Location: Espoo
jos itse tekisin talviremppaa, purkaisin pyörän atomeihin ja korjaisin/vaihtaisin kuluneet osat. Sen lisäksi säätäisin kaikki itseäni ärsyttävät asiat kuntoon (esim gassin takajarruletku). jalkatappien toiminnan varmistamiseen menisi varmaan myös aikaa.

Keulan purkaisin myös atomeihin, tuo ryhtiä ajamiseen kun se toimii kunnolla.

Pohjapanssari itsellä oli aika kovilla, niin linkullisissa fillareissa kattoisin koiranluiden kunnon. Omassa gassissani ne olivat melkoisen kuluneet.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 05, 2012 2:16 pm 
Offline
Harrastelija

Joined: Thu Aug 26, 2004 2:09 pm
Posts: 154
Helppo huolto, kun ostaa multa viime vuotisen Ossan. Kaikki valmiiksi kunnossa.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 05, 2012 7:02 pm 
Offline
Potentiaalinen mestari

Joined: Tue Sep 30, 2008 8:17 pm
Posts: 296
Location: Sipoo
Hoihop!

1. Pohjapanssarin oikaisu; Bultacon panssaria ei ole tarvinnu oikaista, kun sillä mentiin jaksomestarien kiusaks aina puhtaasti Vestyn oppien mukaan pohjaa raapimatta esteiden yli.
2. Pyörien huolto menee hyvinkin pitkälle oman hapituksen mukaan. Eli pyörän huollon/ historian pystyy aika hyvin lukemaan myyjän naamasta.
3. Tärkeimpänä pidän nykypyörien välisessä kilpailussa väriä. Tekniset erot saa muut miettiä.
4. Pakujen ero näkyy pelkästään väristä.

-tt-


Last edited by tt64 on Tue Feb 07, 2012 12:57 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 06, 2012 10:09 am 
Offline
Potentiaalinen mestari

Joined: Tue Dec 15, 2009 10:07 am
Posts: 257
Location: Pirkanmaa
Jaakkovaakko, oletkos kokeillut erikoispovia pultteja pohjapanssariin vai hajoisiko sitten jotain muuta kun nappaavat kiinni?

Ite vaihdan nesteet juuri kuten kuvailit. Ei sen kaiken välttämättä tarvi joka kerta vaihtua kyllä se neste sekoittuu pikkuhiljaa tai ainakin vesi siellä nesteessä sekoittuu.
Helppo hommahan trialmopoon on nesteet vaihtaa. Jos eri mieltä niin suosittelisin kokeilemaan R1150 nesteiden vaihtoa. Siinä on neljä nestepiiriä. Säiliöistä tehostimelle yhdet ja toiset tehostimesta tankin alta jarrusatuloihin. Jälkimmäisten säiliöt in integroitu tehostimeen. Niinpä useimmiten ihmiset ei vaihda kaikkien piirien nesteitä... eivät tiedä että tankki pitä poistaa jne..
REV3een vaihtaa männän nopeammin kuin Buimuriin jarrunesteet.

Jos pyörällä useita vuosia ikää niin pankaas vaihtaen myös reed-läpät. maksaa vain muutaman euron mutta vaikuttaa paljon alakierroksilla käynnin tasaisuuteen ja voimaan.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon Feb 06, 2012 9:34 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Fri Feb 04, 2005 8:30 am
Posts: 726
Location: Stadi
Hei

Jotkut kääntävät läpät.
Joka tapauksessa hyvä vinkki.

t:Saku


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun Feb 12, 2012 10:22 pm 
Offline
Potentiaalinen mestari

Joined: Tue Dec 15, 2009 10:07 am
Posts: 257
Location: Pirkanmaa
Läppien kääntö ei aina onnistu. REV3ssa uudet läpät piti asentaa tietyin päin jotta asettuivat sulkemaan imuaukon. Toisinpäin ei sulkenut. Outoa koska läpät näytti aivan suorilta.
Lisäksi läpät väsyy eli jos ne vain kääntää niin vaikutus jää lyhytaikaiseksi.

Jos ei mitään muuta tee niin mutterit ja ruuvit varmaan kannattaa kiristellä. Löysin lokasuojan alta puolisen tusinaa löysällä olevaa ruuvia tai mutteria ja lisäksi takarataan kaikki pultit oli todella löysällä. Onneksi oli nylocit.

Sellainen asia vielä jos jollain on asia hoitamatta tai jos on tullut uusi mopo hankittua että kannattaa muistaa päivittää vakuutusasiat kuntoon. Kaikkiin moottoriajoneuvoihin tarvitaan liikennevakuutus. Tapaturmavakuutusyhtiö voi kieltäytyä korvaamasta lakiin vedoten koska lain mukaan pitää olla liikennevakuutus (maastoliikenne).


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php