nbuu.com | Trial keskustelupalsta

Trial-aiheista keskustelua
It is currently Wed Feb 20, 2019 2:23 pm

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Beta Evo 290 2010 t.t.t
PostPosted: Tue Mar 13, 2012 3:23 pm 
Offline
Aloittelija

Joined: Fri Sep 11, 2009 8:03 pm
Posts: 77
Miten tapahtus Evon takajarrun ilmaus. Jarru petaali menee pohjaan,eikä renkas toppaa. Käykö normi jarru neste dot 4

Kiitos.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue Mar 13, 2012 4:05 pm 
Offline
Mekaanikko

Joined: Wed Jun 30, 2004 7:06 pm
Posts: 1782
Location: Espoo
Tässä pari keskustelua aiheesta:
viewtopic.php?f=5&t=256
viewtopic.php?f=5&t=1219
Ensimmäinen on Betasta, toinen Kassusta joka on yleensä vähän haastavampi.

TSir


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue Mar 13, 2012 4:26 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Thu Nov 18, 2004 1:30 pm
Posts: 875
Location: Anttola, Mikkeli
Minäpä yritän kirjoittaa joitain kokemuksia takajarrun ilmaamisesta. Kirjoitan tämän sellaiselle, jolla ei ole mitään osaamista tai kokemusta asiasta, jätä liiat neuvot huomiotta, jos olet jo ammattitaitoinen asentaja.

Ensin jarrunesteistä: DOT 3, DOT 4 ja DOT 5.1 ovat glykoolipohjaisia ja toisiinsa sekoittuvia, sen sijaan DOT 5 on silikonipohjainen ja sitä ei missään nimessä saa sekoittaa noihin glykoolipohjaisiin. Glykoolipohjaiset imevät ilman kosteudesta itseensä vettä, ja siksi ne on vaihdettava määräajoin, muutaman vuoden välein vähintään. Jos pyöräsi säiliön kannessa on merkintä DOT4, kuten oletan, sitä sinne. Jarrunesteessä oleva vesi höyrystyy jarrujen kuumentuessa yli veden kiehumispisteen, ja jarrut “häviävät” kuin niissä olisi ilmaa. Silikonipitoisessa nesteessä tätä ilmiötä ei niin helposti tapahdu, ja sen oma kiehumispiste on myös korkeampi, eli ratakilpureissa sitä käyttävät ainakin.

Ilmaaminen tapahtuu niin, että jarrupolkimella eli pääsylinterillä pumpataan järjestelmään paine, ja pidetään paine siellä, ja avataan ilmaruuvia niin että paine pääsee pois. Poljinta ei saa laskea ylös ennen kuin ilmaruuvi on taas kiinni, muutoin järjestelmä imaisee auki olevasta ilmaruuvista uudestaan ilmaa sisään. Tätä jatketaan, kunnes järjestelmä on ilmaton. Siis ensin ilmaruuvi kiinni, polkimella nopeaa pumppausta hetki, sitten poljin jätetään alas, avataan ilmaruuvi, sitten ilmaruuvi kiinni, ja vasta sitten poljin ylös, ja tätä toistetaan kunnes sienimäisyys häviää polkimesta. Koko ajan vahditaan, että säiliössä on nestettä, muuten voidaan pumpata pääsylinterin kautta järjestelmään uutta ilmaa.

Jarruneste ei sovellu ihovoiteeksi, maalinpoistoaineeksi se soveltuu hyvin. Eli ilmaruuviin on saatava letku niin, että sieltä tuleva neste menee hallitusti johonkin astiaan, eikä iholle eikä missään tapauksessa silmiin. Säiliötä täytettäessä on oltava tarkkana, ohi kaadettu irrottaa maalia jostain.

Nyt on teoria käsitelty. Käytännössä trialpyörän pääsylinterin liike on polkimella painettaessa niin lyhyt, että järjestelmässä oleva ilmakupla pyörii siellä letkun ylämutkassa, eikä poistu mihinkään. Ensimmäinen konsti on ottaa poljin ja sen käyttötanko irti, ja käyttää jotain muuta tappia, esim. ruuvimeisseliä, ja painaa sillä suoraan pääsylinterin päästä. Nyt saadaan pääsylinterin koko liikematka käyttöön, ja tulos saattaa parantua hieman. Toinen konsti on purkaa jarrusatula irralleen, laittaa jotain levyn tilalle väliin, ja yrittää saada letku niin, että se menee koko matkan pääsylinteriltä ilmaruuville ylämäkeen. Näin saattaa kupla helpommin eksyä ilmaruuville ja sieltä ulos. Pääsylinterin ulostulopäässä on letku yleensä kiinne banjopultilla, yksi konsti on ilmata tästä banjosta, eli löysätä sitä samalla tavalla kuin ilmaruuvia järjestelmän ollessa paineistettuna. Korjaamoissa ja joillakin kotiasentajillakin on sellaisia ilmausjärjestelmiä. Niissä idea on saada nestesäiliön ja ilmaruuvin välille runsaampi läpivirtaus, joka vie samalla kuplat mennessään. Joskus on apu löytynyt siitä, että jättää järjestelmän yön yli seisomaan paineistettuna, eli poljin alas ja jollain remmillä tai nippusiteellä jännitykseen. Paineen alla kuplat ovat ilmeisesti pienempiä, ja liikkuvat helpommin ilmaruuville. Tai sitten tulevat seinämän läpi…

Ilmaaminen ei onnistu, jos järjestelmässä on jossain viallisia osia, esim. hiushalkemia sylinterissä, rikkoutunut letku, pää- tai työsylinterin kumit rikki tai jotain muuta. Jos ongelma on ilmaantunut ikään kuin itsestään, on ensin oltava varma, ettei ole kysymyksessä jotain tällaista. Viallisien osien kanssa ilmaaminen saattaa tuoda hetken lohdun, kunnes järjestelmä imaisee taas ilmaa itseensä.

Edit: Katso myös, ettei säiliöltä pääsylinterille tuleva letku ole puristunut luttuun tai mutkalle. Jos nesteen virtaus tässä välissä estyy, ilmaantuu jarruun jatkuvaa ilmaustarvetta kokemuksen mukaan...

Sitkeällä yrittämisellä ne ilmat kuitenkin yleensä ovat lopuksi poistuneet, ja jarru ollut taas kuin nenä päässä.

Terveisin Jaakkovaakko


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed Mar 14, 2012 10:41 am 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Fri Feb 04, 2005 8:30 am
Posts: 726
Location: Stadi
Moi

Jaakkovaakon neuvot ovat tosi hyvät ja selkeät.
Jostain syystä Trialpyörän takajarru on joskus hankala ilmata.
Itse käytän vielä paria ekstrakikkaa. Tässä täytyy olla toinen apuna.
Ensin laitan takajarrupalojen väliin ohuen "stopparin", jorra saan männät mahdollisimman ulos.
Sitten ilmaan Jaakkovaakon neuvomalla tavalla.
Ilmausruuvissa pidän läpinäkyvää letkua.
Jossain vaiheessa avaan ilmausruuvin enemmän auki ja pumppaan säiliön verran nestettä läpi sulkematta välillä ilmausruuvia.
Sen jälkeen taas perinteinen ilmaus, kunnes poljin on kova.
Jos on aikaa jätän polkimen puristukseen ja paineen yöksi.
Seuraavana päivänä päästän paineet pois ja painan heti mänät takaisin sisään. Tämä siksi, että toivon, että jos järjestelmään olisi vielä jäänyt ilmaa, niin mäntien sisääntyönnöllä aikaan saatu paine toisi ne toista kautta pois.
Valitettavasti en tiedä tilavuuksia, riittääkö ko toimenpide vielään loput ilmat, mutta silti teen näin.
Samoin toimin etujarrun kanssa, mutta siellä on neljä mäntää, joten nestettä on enemmän.

Tässä viikko pari sitten liikuttelin kaverin Evo:n etujarrun mäntiä, enkä ole vielä koskaan tavannut paremmin liikkuvia mäntiä.
Ja arvatkaa vaan yllättikö liikkuvuus siten, että yksi männistä hyppäsi hiukan pois. Joten ilmaushommia on tiedossa.

t:Saku


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun Apr 15, 2012 9:29 am 
Offline
Aloittelija

Joined: Fri Jul 29, 2005 12:53 pm
Posts: 93
Location: Kyröskoski
Terve !

Tähän on pakko sotkeutua. Ei siksi, että aikaisemmissa neuvoissa olisi jotakin väärää...vaan siksi, että omissa hommissamme olemme joutuneet ajattelemaan asiaa taitamattomuuden ja ajanpuutteen vuoksi (ajanpuute tulee kun kisatilanteessa letku katkeaa) hiukan eritavalla.
Vaivattomin ja kohtalaisen varma tapa on tehdä homma alipaineella. Juttua varten esimerkiksi Billtema myy kohtalaisen edullista alipainelaitetta. Siinä kompressorilla (siis nyt tulee se rasti, että tallissa tai huoltoautossa on oltava myös kompura)kehitetään kevyt alipaine ejektoritekniikkaa käyttäen. Alipaineletku liitetään ilmausnippaan ja jarrunestettä aletaan kaataa säiliöön. Säiliö tyhjenee nopeasti jolloin nestettä pitää kaataa jatkuasti lisää. Virtauksen voi halutessaan keskeyttää painamalla jarrupolkimen pohjaan. Hommaan kuluu pari desiä nestettä, mutta ideana on, että suuri virtausnopeus vie ilman kaikista mutkista ja koloista pois. Ilmaamiseen kuluu normaalisti 5-10 min kaikkineen. Suosittelen lämpimästi em. alipaineilmaajan hankkimista...varmasti meidän tallin paras hankinta... tietenkin kahden TTT Betan ohella :wink:

terveisin jukka


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php