nbuu.com | Trial keskustelupalsta

Trial-aiheista keskustelua
It is currently Mon Jun 17, 2019 3:39 am

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Beta evo kytkin
PostPosted: Thu May 17, 2012 10:08 pm 
Offline
Aloittelija

Joined: Fri Sep 11, 2009 8:03 pm
Posts: 77
Oma pyörä on evo 2010 T.T.T ja siinä on omaan makuun liian raskas kytkin.

Pyörä on Himmasen ex ja siinä on ttt kytkin?

Miten sais kytkimen kevyemmäksi ?

Kiitos vastauksista.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Beta evo kytkin
PostPosted: Tue May 22, 2012 8:07 am 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Thu Nov 18, 2004 1:30 pm
Posts: 875
Location: Anttola, Mikkeli
Morjesta!

Onkohan tuo Finntrialin osoitteenmuutos vienyt kirjoittajat täältä nbuun keskustelupalstalta, kun ei kukaan ole vaivautunut vastaamaan esitettyyn selkeään kysymykseen? Kun ei kukaan Beta-tuntija ole vastannut, yritän taas minä, ja tapani mukaan pitkän kaavan kautta. Olet jo saattanut saadakin apua ongelmaasi, toivottavasti tästä on jollekin apua kuitenkin.

Yleisesti korkeammalla tasolla trialia ajavat, siis meidän eliitti tai siitä ylöspäin, haluavat kytkimen toiminnan todella nopeaksi, siis luistatusalue kahvan liikkeessä aivan lyhyt, ja kytkimen pito sellainen, että se tarttuu kuin seinään. Kun sormi on tarpeeksi vahva ja tarkka, tämä on hyvä. Meille tavallisille kuolevaisille tuollainen kytkin ei ole helppo, ja sormi väsyy nopeasti, kuten olet todennutkin.

Kytkimen muuttaminen MM-kuskin haluamaksi voisi tapahtua muuttamalla siihen jäykemmät jouset, tai muuttamalla pää- tai työsylinterin halkaisijaa, tai siis niiden halkaisijoiden suhdetta. En tiedä, mitä asioita tuossa ttt-kytkimessä on muutettu, sitä joudut selvittämään asiaa tuntevalta. Siltä osin kytkimen muuttaminen vaatisi palautumista vakio-osiin. Luultavasti tuo tallipyörän kytkin on kuitenkin käyty läpi huolella, eli levyjen sakarat ja häkin sormet hiottu tasaisiksi, millä nettitietojen mukaan saa Betan kytkimen toiminnan täsmällisemmäksi. Jos koko kytkimen vaihtaa, menettää tuon viimeistelyn.

Kun Betan kytkimessä on kuusi kierrejousta, on yksi helppo kokeilu ottaa siitä kaksi vastakkaista jousta pois, eli muuttaa nelijousiseksi. Tästä on Tsir kirjoittanut omia kokemuksiaan pari sivua sitten otsikolla “Kytkimen toiminta loivemmaksi”. Tuon asian kokeileminen ei edes maksa mitään, tai korkeintaan kytkimen kopan tiivisteen verran, tai kahden tiivisteen pahimmillaan, jos joutuu palaamaan kuuteen jouseen.

Toinen, lähes yhtä helppo ja halpa tapa on ostaa Massisen Keijolta hänen tekemänsä muovinen ja lyhyt kytkinvipu, ja pyytää Keijoa poraamaan säätöruuvin paikka hieman eri kohtaan, jolloin kahvan välitys muuttuu hiukan. Keijon löytää täältä: http://www.takepaja.fi . Minulla on Gassussa Take-Pajan vipu, ja muutaman millin muutos säätöruuvin paikassa tekee kytkimen paljon vähemmän voimaa vaativaksi.

Jaakkovaakko

Edit: Tässä vielä linkki tuohon Keijon talvivideoon ja psykedeeliseen musiikkiin:
http://www.youtube.com/watch?v=gtlaXlVe ... rqHyB8Ey8=


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Beta evo kytkin
PostPosted: Tue May 22, 2012 10:45 am 
Offline
Aloittelija

Joined: Wed Apr 13, 2011 9:35 pm
Posts: 44
Jaakkovaakko wrote:
Morjesta!

Onkohan tuo Finntrialin osoitteenmuutos vienyt kirjoittajat täältä nbuun keskustelupalstalta,

Moikka Jaakkovaakko ja muutkin trialin ystävät.
Ei varmaankaan tuo ole se syy tai voi ollakin.
Mutta.
Esitin siellä sivulla minne finntrial.fi nyt ohjautuu toivomuksen, että laitan linkkisivuston esille, jos sivustojen pitäjät lähettävät minulle tiedon omasta osoitteestaan.
Nyt saa arvata kuinka monta osoitetta on sähkötetty.
Aivan, kuten trialissa on tarkoituksena ajaa jaksoja.
Että se siitä ja jatketaan kuten ennenkin.
Paavo


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Beta evo kytkin
PostPosted: Fri May 25, 2012 10:05 pm 
Offline
Aloittelija

Joined: Fri Sep 11, 2009 8:03 pm
Posts: 77
Minkälainen homma ois irrottaa ne pari jousta.? Tarviiko erikoistyökalua. Youtubessa oli ,joku japanilainen pätkä missä purettiin Evon kytkin mutta sitä en löysä enään


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Beta evo kytkin
PostPosted: Sun May 27, 2012 7:35 pm 
Offline
Aloittelija

Joined: Fri Sep 11, 2009 8:03 pm
Posts: 77
Nyt löyty tämä video tämä helpottaa paljon.

http://www.youtube.com/watch?v=WvsdbgmT ... ature=plcp


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Beta evo kytkin
PostPosted: Sun May 27, 2012 8:30 pm 
Offline
Mekaanikko

Joined: Wed Jun 30, 2004 7:06 pm
Posts: 1795
Location: Espoo
Irroitat siis tuon kytkinposken kuten tuolla videolla. Sitten näkyy kytkin jossa 6 pultin kantaa näkyvissä. Valitse niistä kaksi vastakkaista jotka irrotat. Otat jouset noista pois, taisi olla prikat myös, ja laitat pultit takaisin ilman jousia ja prikkoja. Poski paikalleen, tiivisteen kanssa varoen, ja homma on tehty.

TSir


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Beta evo kytkin
PostPosted: Wed May 30, 2012 10:25 am 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Thu Nov 18, 2004 1:30 pm
Posts: 875
Location: Anttola, Mikkeli
Tuota, tuota...

Ei tuossa TSirin neuvossa mitään väärää ole, mutta onko jousta paikallaan pitävällä pultilla mitään muuta funktiota, kuin se jousen esikiristys ja paikallaan pito? Minusta rakenne tuossa jaappanin videolla näyttää siltä, että jos kaksi jousta ottaa pois, voi myös niiden pultit jättää pois. Ei se kyllä mitään haittaa, vaikka ne pultit laittaa takaisin paikoilleen, mutta ei niillä minun mielestäni ole mitään funktiota siinä ilman jousia. Jos pultit laittaa takaisin ilman rikkoja, kannattaa olla varma, etteivät pultit pohjaa reikäänsä, tai vaihtoehtoisesti mene reiästään läpi ja ota kiinni johonkin kytkimen alla (siis jos tuo pultin reikä on läpireikä). Pohjaavan pultin tiukkaamisella on helppo rikkoa kierteet sen verran, että pultin seuraavassa avauksessa on ongelmia.

Jaappanin pojat taitavat tuossa videolla hakea noilla painelaakerin alle (tai päälle, miten vain...) tulevilla säätörikoilla työsylinterin löysän liikkeen kohdalleen, sillä ja kahvan säädöllä saa haetuksi tartuntakohdan ja kahvan lepoetäisyyden tangosta kuskin mieleisiksi. Jos jaksaa puljata ja viitsii paneutua. Aika monet kuitenkin ajavat hyvällä menestyksellä Betan kytkimellä ihan sellaisena, millaiseksi tehdas on sen alunperin laittanut. Kuten monen muunkin merkkisillä pyörillä.

jv


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Beta evo kytkin
PostPosted: Wed May 30, 2012 10:44 am 
Offline
Mekaanikko

Joined: Wed Jun 30, 2004 7:06 pm
Posts: 1795
Location: Espoo
Ihan hyvä kommentti jaakkovaakolta. Piti oikein ruveta miettimään miksi noin kirjoitin. Ja luulen keksineeni. Silloin joitain vuosia sitten kun tuon operaatioon omaan pyörään tein, mietiskelin että mihin nyt sitten laitan nuo jouset, prikat ja pultit jotta voin ne laittaa sitten takaisin jos haluan. Ei ollut pientä muovipussia tmv käsillä, joten päättelin että jouset muistan mistä ne on, mutta pultit voivat mennä johonkin toiseen tarpeeseen jos ne laittaa nyt muiden osien joukkoon. Itse asiassa taisin laittaa prikatkin paikalleen jotta ne pultit sai paikalleen ilman jaakkovaakon mainitsemia mahdollisia ongelmia. Ei jaksa muistaa sitä rakennetta enää mikä prikkojen muoto oli, jäikö ne löysiksi ilman jousta vai kiristyikö pultin alle.

Kaikkea se jaakkovaakko ehtiikin ihmettelemään ;-)

TSir


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Beta evo kytkin
PostPosted: Wed May 30, 2012 11:11 am 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Thu Nov 18, 2004 1:30 pm
Posts: 875
Location: Anttola, Mikkeli
Niinpä ehtiikin. Tämä palstan seuraaminen ja asiattomien kommenttien kirjoitteleminen on paljon mukavampaa, kuin se mitä nytkin pitäisi tehdä...

Vielä tuosta pulttien pohjaamisesta: jos teräksisen pultin kiertää alumiiniin, ja pultti on oikean pituinen, kiristäessä koko kierteen mitta vie voimaa toiseen suuntaan ja vastavoima on pultin kannan alla. Jos pultin kiertää pohjaan, taas kierteen voima on koko kierteen mitalla, mutta vastavoima on pultin päässä siellä pohjassa. Normaali kiristysvoima saattaa lytätä hieman pultin päätä ja litistää ensimmäisen kierteen. Kun sitten pultin kiertää auki, litistynyt kierre tuo alumiinista kierteet tullessaan, siihen kohtaan käy sen jälkeen vain ns. venäläinen pystykierrepultti. Esimerkiksi juuri noiden sivukoppien pulteiksi ei kannata laittaa liian pitkiä...

jv


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php