nbuu.com | Trial keskustelupalsta

Trial-aiheista keskustelua
It is currently Mon Jun 17, 2019 2:59 am

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Apr 12, 2013 4:08 pm 
Offline
Uudehko käyttäjä

Joined: Mon Sep 06, 2004 9:25 am
Posts: 11
Location: RIIHIMÄKI
Levyt tuli jokin aika sitten vaihdettua ja nyt pitäis vaihtaa se onko nyt painelaakeri nimeltään siinä tapin päässä poskessa; siitä kait se vinkuminen johtuu, kun kytkin on alas vedettynä.
Ihan vaan ennen operaation aloittamista, onko jotain kikkavitosia/ huomioitavaa ennen avaamista? Selviääkö ilman kytkimen ilmausta? Yleensä ilmaus on pelistä/ jarrusta/ kytkimestä jne. riippumatta aina vähän konstikasta...


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun Apr 14, 2013 7:38 am 
Offline
Uudehko käyttäjä

Joined: Mon Sep 06, 2004 9:25 am
Posts: 11
Location: RIIHIMÄKI
"Painelaakeri" ja siihen kuuluva vastaprikka tuli vaihdettua (vanhasta putosi neulat avatessa,oli kait viimeinen hetki vaihtaa laakeri). Kuitenkaan kytkimestä (olettaisin) kuuluva ulina ei poistunut. Pientä ulinaa kone pitää (on aina pitänyt) kytkin ylhäälläkin, siis normaalisti käydessä ja kun pistää vaihteen sisään ja kytkintä luistattaa, alkaa ulina merkittävästi kuulua. Mistäköhän johtuu? kytkinpakka ja tämä painelaakeri kilkkeineen on siis vaihdettu. Öljynä oon kokeillut GG:n GROta, Castrolin MTX:ää ja nyt paan automaattiöljyt Dexron III:set sisään. Dex III:lla olen aikoinaan vanhanmallisilla GG:lla (270/ 321) satoja tunteja ajellut, eikä ollut mitään negatiivista sanottavaa kytkimen toiminnasta.
Vai oliskohan mahdollista, että kytkinlevyt olis ns.turvonneet? Kun on kytkin alasvedettynäkin pientä ryömimistä havaittavissa, eikä ilmiötä saa vivusta säätämälläkään pois; päinvastoin alkaa kytkin luistaa isoilla vaihteilla (>4).
Kuitenkin uuden kytkinpakan asennuksen jälkeen laitoin GG:n suosittaman GRO:n koneeseen, nottas ei luulis tän öljyn turvottaneen levyjä.
Onhan toki kytkinkruunun laakeroinnissa kuitenkin vielä räjäytyskuvan mukaan vielä 2 kpl neulalaakereita. Täytyy kait nekin vielä sitten vaihtaa.
Oisko kellään kommenttia tai kokemuksia vastaavasta ulinasta, vinkunasta vai miten sen kuvailis?


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun Apr 14, 2013 11:27 am 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Thu Nov 18, 2004 1:30 pm
Posts: 875
Location: Anttola, Mikkeli
Tervehdys! Osallistunpa pohdintaan, vaikka tuskin minulla tästä sellaista tietoa on mitä kysyjällä ei olisi. Mutta lähdetäänpäs ihan maalaisjärjellä liikkeelle: Kytkinvipu pitää säätää niin, että siihen jää pieni löysä, eli paine pääsee käyttöjärjestelmästä pois, ettei kytkin kanna. Silloin painelaakeri ei pitäisi olla kosketuksessa, eikä ulista, kun kytkintä ei vedetä. Kytkin pyörii yhtenä kappaleena silloin, ja vaihdelaatikon kytkinakseli pyörii, mutta vetoakseli ei pyöri, jos vaihde on vapaalla. Vaihteen päällä ollessa pyörii vetoakselikin. Kun kytkintä vedetään, ja vaihde on päällä, ja pyörä paikallaan, vaihdelaatikossa ei pyöri mitään. Silloin pyöriminen pysähtyy kytkimeen: ulompi kytkinpyörä pyörii, sisempi ei. Ne ovat laakeroidut toisiinsa noilla kytkinpyörien välissä olevilla kahdella neulalaakerilla. Ulina kuulunee jostain pyörivistä osista, eli voidaan rajailla mahdollisuuksia seuraavilla testeillä:

Pyörä pukilla takapyörä ilmassa käyntiin, ja vaihde päällä, kytkin vedettynä, pyörä jarrulla pysäytettynä tai pyörä vapaana, sitten vaihde päällä ja kytkin ylhäällä, sitten vaihde vapaalla ja kytkin vedettynä tai kytkin ylhäällä. Milloin ulina kuuluu, milloin ei? Pitäisi saada kohdistettua näillä rajoituksilla jonkin verran tuota ulinan mahdollista aiheuttajaa?

Painelaakerina on tuo pieni säteittäisneulalaakeri, minkä kerroit vaihtaneesi. Mites se nyt oli, neulojen toisen puolen vastinpinta on se mainitsemasi rikka, jonka myös vaihdoit, mutta entäs toisen puolen vastin, oliko se suoraan siihen työsylinterin sormustinmäntään? Vaihdoitko sen? Jos toinen vastinpinta on vahingoittunut, ulisee siinä uusikin laakeri. Sormustinmännän vaihtamisessa tuo pelkäämäsi ilmaamisongelma tulee sitten kyllä väkisin vastaan, mutta kyllä siihenkin konstit on olemassa.

Edit: Vielä muistui yksi asia mieleen: En muista ulkoa tuota kassin painelaakeria, mutta joskus tälläisissä paikoissa neulalaakerin neuloja paikallaan pitävä häkki on sellainen, että se ottaa kiinni vastinpintoihin, jos sen laittaa paikalleen väärinpäin?

Terveisin Jaakkovaakko


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon Apr 22, 2013 11:46 am 
Offline
Uudehko käyttäjä

Joined: Mon Sep 06, 2004 9:25 am
Posts: 11
Location: RIIHIMÄKI
Kyllä se ulina tulee vasta kun vaihteen lykkää päälle, oli kytkin pohjassa tai ei. Olisko kuitenkin ujelluksen aiheuttaja vaihdelaatikon laakereissa?? Niitä kytkinkruunun neulalaakereita en saanut vielä vaihdettua, kun ei ollut sopivaa (=laadukasta 4mm:n kuusiokoloavainta/-holkkia) työkalua avaamaan sitä kruunua kiinni pitävää ruuvia; kumpikätinen kierre siinä mahtaa olla? Ei vaan uskaltanut tavallisella kuusiokoloavaimella alkaa vääntämään, senverta tuntuu olevan kiinni. Kädellä kruunua vatkatessa ei tunnu kylläkään yhtään väljältä.
Ja jos ei sitten nämä kytkimen neulalaakereiden vaihtokaan auta, niin ei kait ole muuta vaihtoehtoa kuin irrottaa kone kokonaan ja atomeiksi ja samantein kaikki laakerit jne. uusiksi.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue Apr 23, 2013 9:45 am 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Thu Nov 18, 2004 1:30 pm
Posts: 875
Location: Anttola, Mikkeli
Kyllä se kytkintä paikallaan pitävä kuusiokoloruuvi on ihan oikeakätisellä kierteellä (ollut ainakin niissä mitä minä olen purkanut). Siitä ei tosiaan kannata kantaa nylpätä, on aika syvällä pois otettavaksi sen jälkeen. Siinä paikassa pitää olla sellainen ruuvi, joka on porattu "putkeksi", olettaisin että juuri noille kytkinkruunun neulalaakereille jää voitelu vajaaksi jos siihen laittaa umpiruuvin. Mutta edelleen, jos kone käy, vaihde on päällä, kytkin vedettynä ja takapyörä ei pyöri, silloin vaihdelaatikossa ei pyöri mitään, ja silloin juuri nuo kytkinkruunun neulalaakerit tekevät töitä. Kun kytkintä ei vedetä tai kun kytkin ei luista yhtään, molemmat kytkinpyörät pyörivät samaa vauhtia eikä noissa kruunun neulalaakereissa tapahdu mitään liikettä. Vaihdelaatikossa on kummallakin akselilla päissä ihan tavalliset kuulalaakerit, jotka eivät ole edes kalliita. Yksi laakereista on umpinaisessa pesässä, se on helpoin ottaa liukuvasaralla varustetulla laakerivetäjällä pois. Muita konsteja, huonompia tosin, olisi hitsata siihen pultti, tai yrittää lohkoa lämmittämällä saada tippumaan. Lisäksi laatikossa on rattaiden alla puolikkaina paikalleen laitettavia neulalaakereita, niitä olen kuullut hajonneen.

Askartelun iloa, t. Jaakkovaakko


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue Sep 16, 2014 9:10 am 
Offline
Uudehko käyttäjä

Joined: Mon Sep 06, 2004 9:25 am
Posts: 11
Location: RIIHIMÄKI
Nonni, nyt se ujellus sai puhtia ykkösellä moottorijarrutuksessa (ralliautomainen kahina). Ajot nyt seis ja konetta auki viimein. Väittäisin lootan rattaista johtuvan alunperinkin ja kaikki tarpeellinenhan on samalla kertaa koneeseen vaihdettava.>> Hyviä ehdotuksia homman tekijäksi otetaan vastaan, oma aika ei riitä (välttämättä ei taitokaan).


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat Sep 20, 2014 9:16 am 
Offline
Site Admin

Joined: Wed Jun 30, 2004 4:56 pm
Posts: 579
Location: Espoo
stepula racing tulee ainakin mieleen:

http://www.joainternational.fi/index.ph ... g&Itemid=1


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat Sep 20, 2014 8:29 pm 
Offline
Uudehko käyttäjä

Joined: Wed Nov 02, 2005 8:26 pm
Posts: 12
Voisin ilmoittautua tekijäksi, nyt voisi olla sen verran aikaa.
Kysyjä voi soittaa 050-3079483

MKu


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php