nbuu.com | Trial keskustelupalsta

Trial-aiheista keskustelua
It is currently Mon Jun 17, 2019 3:39 am

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Jun 27, 2013 10:45 am 
Offline
Potentiaalinen mestari

Joined: Tue Dec 15, 2009 10:07 am
Posts: 257
Location: Pirkanmaa
Jos kiinnostaa niin Paiolin 38mm (Beta Rev-3) keulaan löytyy halpa stefasetti katumopojen puolelta, 29e (2kpl sisempää stefaa, 2kpl pölysuojia)
Olen nyt ajellut jonkin aikaa tällaisilla ja hyvin tuntuu toimivan. Mitat on aivan samat kuin alkuperäisissä.
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/merkkikohtaiset-osat/etuhaarukan-stefa-ja-polysuojasarja-27/

Pölysuoja ei ole aivan yhtä laadukas. Tässä halvassa ei ole spiraalijousta kiristämässä mutta hintakin on kolmannes. Katumopoissa kestävät kuitenkin vuosikausia joten eiköhän trialissakin vuoden pari.

TÄRKEÄÄ :
1. stefoja asentaessa pitää muistaa käyttää rasvaa (mieluusti tähän tarkoitukseen tehtyä silikonirasvaa tai keulaöljyä) ja ehdottomasti jonkinlaista tulppaa liukuputken yläpäässä jottei stefan huuli vioitu noustessaan putkelle eikä niiden muutamien putken yläpäässä olevien urien yli mennessään. itse käytän vaihtelevasti joko muovikalvoa rullattuna putken ympärille tai sitten pakkausteippiä.
2. sisemmän stefan paikalleen laittamisessa pitää käyttää jonkinlaista putkea millä stefan pystyy painamaan suorassa keulan ulkoputken (jalan) sisään. Itse käytin viimeksi 50mm sähköputkea ja löin muovivasaralla putken päähän. Rasvaa tai keulaöljyäkin kannattanee käytää.

Kannattaa vielä muistaa että ne keulan liukuholkitkaan ei ole ikuisia. Tuppaavat kulumaan ja keulasta tulee väljä (= vempula).

(lupasin pistää tämän vinkin kun oli asiasta puhetta kerhotreeneissä)


Top
 Profile  
 
PostPosted: Thu Jun 27, 2013 12:10 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Fri Feb 04, 2005 8:30 am
Posts: 726
Location: Stadi
Moi

Hyvä vinkki. Ja jatkan etustefavinkillä.
Eräs kaverini kertoi, että kun stefa alkaa vuotamaan, ei heti kannata vaihtaa stefaa. Ensin kannattaa "putsata" vanha stefa.
Kaveri suositteli filmiä, tms. ohutta jonka voi työntää liukuputken ja stefan väliin. Itse käytin kopiokalvoa.
Neuvojan mukaan usein vuotamisen aiheuttaa lika stefassa ja sen voi saada pois pyöräyttämällä lika (vaikka sillä kopiokalvolla) pois.
Yhteen mopoon testasin ko menetelmää ja siinä se toimi.
Mutta jos edelleenkin vuotaan, niin Kontaten vinkin mukaiseen paikkaan...

t:Saku


Top
 Profile  
 
PostPosted: Thu Jun 27, 2013 7:08 pm 
Offline
Potentiaalinen mestari

Joined: Tue Dec 15, 2009 10:07 am
Posts: 257
Location: Pirkanmaa
Pannaanpa vielä yksi säästövinkki lisää :D

Alkuperäisen pölysuojan matkaa voi jatkaa näppärästi (vaikka syskyn ajan jotta selviää talvihuoltoon asti) pistämällä sen metallisen spiraalijousen päälle sopivan kireähkön O-renkaan. O-renkas ei saa olla liian tiukka.
Tuo kompensoi pölysuojan tiivistyshuulen kulumisen.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat Jun 29, 2013 10:17 am 
Offline
Mekaanikko

Joined: Wed Jun 30, 2004 7:06 pm
Posts: 1795
Location: Espoo
Mä oon putsannut noita ohkasimmalla rakotulkilla, sillä on hyvä muoto.

TSir


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php