nbuu.com | Trial keskustelupalsta

Trial-aiheista keskustelua
It is currently Mon Jun 17, 2019 3:39 am

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Jun 27, 2013 10:45 am 
Potentiaalinen mestari

Jos kiinnostaa niin Paiolin 38mm (Beta Rev-3) keulaan löytyy halpa stefasetti katumopojen puolelta, 29e (2kpl sisempää stefaa, 2kpl pölysuojia)
Olen nyt ajellut jonkin aikaa tällaisilla ja hyvin tuntuu toimivan. Mitat on aivan samat kuin alkuperäisissä.
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/merkkikohtaiset-osat/etuhaarukan-stefa-ja-polysuojasarja-27/

Pölysuoja ei ole aivan yhtä laadukas. Tässä halvassa ei ole spiraalijousta kiristämässä mutta hintakin on kolmannes. Katumopoissa kestävät kuitenkin vuosikausia joten eiköhän trialissakin vuoden pari.

TÄRKEÄÄ :
1. stefoja asentaessa pitää muistaa käyttää rasvaa (mieluusti tähän tarkoitukseen tehtyä silikonirasvaa tai keulaöljyä) ja ehdottomasti jonkinlaista tulppaa liukuputken yläpäässä jottei stefan huuli vioitu noustessaan putkelle eikä niiden muutamien putken yläpäässä olevien urien yli mennessään. itse käytän vaihtelevasti joko muovikalvoa rullattuna putken ympärille tai sitten pakkausteippiä.
2. sisemmän stefan paikalleen laittamisessa pitää käyttää jonkinlaista putkea millä stefan pystyy painamaan suorassa keulan ulkoputken (jalan) sisään. Itse käytin viimeksi 50mm sähköputkea ja löin muovivasaralla putken päähän. Rasvaa tai keulaöljyäkin kannattanee käytää.

Kannattaa vielä muistaa että ne keulan liukuholkitkaan ei ole ikuisia. Tuppaavat kulumaan ja keulasta tulee väljä (= vempula).

(lupasin pistää tämän vinkin kun oli asiasta puhetta kerhotreeneissä)

Profile  

PostPosted: Thu Jun 27, 2013 12:10 pm 
Tuleva mestari

Moi

Hyvä vinkki. Ja jatkan etustefavinkillä.
Eräs kaverini kertoi, että kun stefa alkaa vuotamaan, ei heti kannata vaihtaa stefaa. Ensin kannattaa "putsata" vanha stefa.
Kaveri suositteli filmiä, tms. ohutta jonka voi työntää liukuputken ja stefan väliin. Itse käytin kopiokalvoa.
Neuvojan mukaan usein vuotamisen aiheuttaa lika stefassa ja sen voi saada pois pyöräyttämällä lika (vaikka sillä kopiokalvolla) pois.
Yhteen mopoon testasin ko menetelmää ja siinä se toimi.
Mutta jos edelleenkin vuotaan, niin Kontaten vinkin mukaiseen paikkaan...

t:Saku

Profile  

PostPosted: Thu Jun 27, 2013 7:08 pm 
Potentiaalinen mestari

Pannaanpa vielä yksi säästövinkki lisää :D

Alkuperäisen pölysuojan matkaa voi jatkaa näppärästi (vaikka syskyn ajan jotta selviää talvihuoltoon asti) pistämällä sen metallisen spiraalijousen päälle sopivan kireähkön O-renkaan. O-renkas ei saa olla liian tiukka.
Tuo kompensoi pölysuojan tiivistyshuulen kulumisen.

Profile  

PostPosted: Sat Jun 29, 2013 10:17 am 
Mekaanikko

Mä oon putsannut noita ohkasimmalla rakotulkilla, sillä on hyvä muoto.

TSir

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 2 hours