nbuu.com | Trial keskustelupalsta

Trial-aiheista keskustelua
It is currently Wed Apr 24, 2019 2:47 pm

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
PostPosted: Fri Aug 23, 2013 8:47 pm 
Offline
Uudehko käyttäjä

Joined: Fri Aug 23, 2013 12:15 pm
Posts: 12
Ostin pienen tauon ( 33 v.) jälkeen taas trialpyörän. Edellinen oli vm. 1978 Bultaco Sherpa 250. Nyt hankittu on Beta Evo 250 vm.2010.
Ongelmani aiheuttaa tietysti osittain vähälle jäänyt harjoittelu viime vuosina, mutta kyllä Betassa on n. puolikaasusta eteenpäin liian kova potku - ainakin minulle.
Pyörä on jo lähtenyt käsistä sen vuoksi pari kertaa. Muistelen, ette Bultacossa vääntöä tuli tasaisesti ilman kovia potkuja.
Beta taas kiihtyy kuten 70-luvun krossipyörä. Map-kytkin on jo "liukkaan" asetuksissa, eikä näissä muutenkaan suurta eroa ole.

Voisiko tuota potkua tasoittaa mitenkään ? Ehdotettu jo on hitaammin välitettyä kaasukahvaa.
Sytytysennakkoa ei näköjään pysty ainakaan mekaanisesti säätämään. Voiko mitään tehdä ?


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat Aug 24, 2013 8:18 am 
Offline
Potentiaalinen mestari

Joined: Tue Dec 15, 2009 10:07 am
Posts: 257
Location: Pirkanmaa
Samaan asiaan olen törmännyt kun nelisn vuotta sitten hankin ensimmäisen trialmoponi. Nyt uudemman pyöränä kanssa vähän samoja asioita mielessä kun potkua on riittävästi + 100%. kaikkeen kutenkin tottuu ja silloin koneen herkkyys ja lisäteho veto naaman virneeseen. Itelle nyt tuntuisi riittävän hidas kasukahva ja sytytyksen sadeasetus.

1. Rev3 Betan kanssa pistin äänenvaimentimen loppupäähän n. 10 cm reikäputken lopusta alumiiniputken pätkän reikäputken sisään. Alumiiniputken (n. 4cm) toisen pään sahasin päästä halki vähän matkaa ja taivutin päät keskelle niin että se peitti kolmanneksen reikäputken sisähalkaisijasta. Tämä tasoitti alakierrosten käyntiä ja toi samalla aivan alas lisää vääntöä ja leikkasi isompien kierrosten voimaa selvästi. Itse koin tämän hyvänä.
2. Jotkut ovat pistäneet sylinterin ja lohkon väliin useita tiivisteitä. Tämä alentaa puristuksia ja myös muuttaa huuhteluajoituksia. Vaikutus on kaikille kierroksilla.
3. Se mitä myös jotkut tekee, on sytytyksen siirtäminen hitusen myöhäisemmälle (se vaihtonappi pyörässäsi tekee juuri tätä samaa).
4. Vauhtipyörän lisämassa on myös hyvä vaihtoehto. Se ei vähennä tehoa mutta tekee koneesta hitaammin reagoivan. Se ei siis lähde lapasesta niin helposti.
5. Kaasukahvan vaihto (ite vaihdoin juuri omaani). Jos kaasukahva on valkoinen (se putkiosa minkä päällä tuppi on ), kyseessä on ns. pikakaasu. vaihtamalla "slow" tyyppiseen kaasun (musta putkiosa) "jengat" pitenee ja riski vahingossa liian isoon kaasuun vähenee. Isoin vaikutus tuntuisi olevan keskialueella.

Lisäksi voisi harkita kaasutimen ja pytyn väliin jonkinlaista prikkaa mikä vähentäisi virtausta. Tämän myötä voi kyllä joutua vähän vaihtelemaan suuttimia. Tällaisellahan (plus pakoputken kuristusprikka) 50ccm katumopedit on kuristettu Suomilaillisiksi.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat Aug 24, 2013 1:10 pm 
Offline
Uudehko käyttäjä

Joined: Fri Aug 23, 2013 12:15 pm
Posts: 12
Hyviä vinkkejä, kiitos.

Mukava havaita, että joku muukin on kokenut tämän ongelman, eikä vika ole vain minun "käsissäni".
Kaasukahva on valkoisilla sisäkaluilla ja kääntyy aika tarkalleen 90º tyhjäkäynniltä maksimiin. Tätä voisin kokeilla aluksi.
Koneen kuristamisen tekisin mieluummin imupuolelta kuin pakokaasuja pidättelemällä, mutta pitänee kokeilla tätäkin.
Sytytykselle en keksi enää mitään säätömahdollisuutta.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon Aug 26, 2013 6:27 pm 
Offline
Site Admin

Joined: Wed Jun 30, 2004 4:56 pm
Posts: 579
Location: Espoo
Kaasukahvasta kannattaa aloittaa, se on halpa ja nopea vaihtaa.

Itse saan välillä ajella siskon 300cc Gassilla, jossa on reippaasti sylinterin alla tiivisteitä (olisiko +1mm, tsir voi vahvistaa ). Kai ne tiivisteet vähän vaikuttaa, mutta tehoa on silti aivan liikaa omiin taitoihin verrattuna. Kyllä ne jotain vaikuttaa, en osaa kyllä sanoa paljonko...

Vauhtipyörän lisäpainokin pyörästä löytyy, mutta itse otan sen pois. Kyllähän se hidastaa kierrosten nousua... mutta ne ei myöskään ikinä sitten tunnu laskevan, ja pyörä puskee eteenpäin aivan hirveällä voimalla kierrosten noustua.

Harvoin itse ajan yli puolen kaasun, joten en osaa sanoa onko tehopiikkiä :) Ajan jaksot lähestulkoon aina 2. vaihteella, 1. vaihdetta en käytä oikeastaan koskaan.

EDIT: niin ja ainakin tossa gassissa se sytkäkartan vaihtaminen ei tunnu vaikuttavan mitenkään, huhujen mukaan vasta yläkierroksilla vaikuttaa.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon Aug 26, 2013 8:44 pm 
Offline
Mekaanikko

Joined: Wed Jun 30, 2004 7:06 pm
Posts: 1788
Location: Espoo
Kuulostaa tutulta. Minä olen kuristanut 3 pyörää, 2 Betaa (250 ja 270) ja yhden Kassun (300). Betoissa laitoin 1mm tiivisteen sylinterin alapäähän. Se muutti pyörää juuri sopivasti, sen jälkeen sillä uskalsi vääntää kaasua ja pyörä ei enää niin paljon karkaillut. Ja hidas kaasukahva. Tästä löytyy juttuja tuolta vanhoista artikkeleista. Kaasukahvalla on iso merkitys ainakin minun ranteen liikkeillä, eron todellakin huomaa. Noissa normaalikahvoissa taitaa olla lineaarinen kaasu, eli ero lienee vain vaijeria vetävän osan säteessä. Tätä en ole koskaan tsekannut, helpostihan sen näkee kun pistää kahvat osiin. Nelari Betassani oli epälineaarinen kahva muuttuvakurkkuisella kaasarilla.

Tuossa 300cc Kassussa josta Antti kirjoitti edellä on nyt 2mm tiivistettä sylinterin alapäässä. Antin ajaessa siinä on tuo tiivistemäärä, nopea kaasu ja vauhtipyörän lisäpaino pois. Kun hänen siskonsa ajaa, on siinä tiivisteet, hidas kaasu ja lisäpaino paikallaan. Tuohon muutostyöhön ei kauan mene jos on pulttipyssy vauhtipyörän pultin avaamiseen ja sulkemiseen. Sama pyörä toimii siis aivan hyvin kahdella hyvin erilaisella kuskilla. Antti ei ole koskaan valittanut että puhtia olisi liian vähän nytkään, päinvastoin uskomme sen olevan helpompi ajaa tuollaisena B-luokan kuskille. Mutta kuka tykkää mistäkin.

Minulla on sellainen mielikuva että Kassussa sadeasento vaikuttaa vain 4000 rpm:n jälkeen. Joku voi oikeasti tietää.

TSir


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon Aug 26, 2013 9:10 pm 
Offline
Mekaanikko

Joined: Wed Jun 30, 2004 7:06 pm
Posts: 1788
Location: Espoo
Kyllä ainakin Rev3:ssa pystyi sytytystä säätämään. Minulla on käsitys (joka voi olla väärä) että kone olisi edelleen pääosin sama. Vaihtipyörän takana olevaa levyä jossa kaikki sähkövehkeet ovat kiinni pystyi kääntämään joka suoraan vaikutti sytytysennakkoon.

TSir


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon Aug 26, 2013 9:29 pm 
Offline
Mekaanikko

Joined: Wed Jun 30, 2004 7:06 pm
Posts: 1788
Location: Espoo
Betan huoltomanuaali: http://www.lewisportusa.com/manuals/bet ... _evo2t.pdf
Sen kuvien perusteella (esim sivu 16) staattorin levyä pystyisi kääntämään kuten ennenkin jolloin sytytyshetki muuttuu.

TSir


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue Aug 27, 2013 9:09 am 
Offline
Uudehko käyttäjä

Joined: Fri Aug 23, 2013 12:15 pm
Posts: 12
Eikös sytytyksen ajoituksen määrää kuvassa näkyvä numerolla 1 merkitty "pick-up" ?

Image

Ja se on kiinteästi asennettu. Staattorin käämit ovat ymmärtääkseni vain sähkön tuottoa varten.

Kokeilin jo imupuolen rajoittamista, mutta tekemäni kuristin on liian väljä. Potku säilyi entisellään.

Image

Täytynee ruveta suunnittelemään korotuslevyä sylinterin alle.

Kiitos linkistä Service Manuaaliin. Sitä minulla ei vielä ollutkaan.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue Aug 27, 2013 9:14 am 
Offline
Aloittelija

Joined: Fri Jul 29, 2005 12:53 pm
Posts: 93
Location: Kyröskoski
terve !

Sytkän ajoitusta ei pysty muuttamaan stattorin levyltä. Muutos tehtävä anturilta... jossa ei kotikonstein ole tilaa. Staattorin levyn yksi kiinnityspulteista (alin...siis silloin kun kone on oikeinpäin) ei ole soikeassa reiässä vaan ihan tavallisessa reiässä.

jukka


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue Aug 27, 2013 9:43 am 
Offline
Mekaanikko

Joined: Wed Jun 30, 2004 7:06 pm
Posts: 1788
Location: Espoo
Ovatpa näköjään sitten menneet muuttamaan, Rev3:ssa säätö vielä onnistui. Trials Centralilla on yksi pitkä juttu aiheesta ja sen vierestä, ihan lopussa näyttäisi olevan että kaveri sääti 2012 mallin sytytystä ilmeisesti viilan/hiomakoneen avustuksella. Juttu tässä. Vilkaisin vain pikaisesti, totuudesta en mene sanomaan mitään, Evojen kanssa en ole pelannut koskaan. Tuossakin jutussa sanotaan että ei voi ja että voi säätää. Jukalla lienee pääsy ainakin Betan sisimpään tietoon TTT-kontaktin kautta, sieltä varmasti löytyy kaikki mahdollinen tieto.

TSir


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue Aug 27, 2013 9:52 am 
Offline
Mekaanikko

Joined: Wed Jun 30, 2004 7:06 pm
Posts: 1788
Location: Espoo
Täytynee ruveta suunnittelemään korotuslevyä sylinterin alle.

Minä olen ostanut tarvikeliikkeestä tiivistepaperia ja siitä leikannut, originaalitiiviste mallina. Mattoveitsellä ja terävillä saksilla menee helposti.

TSir


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue Aug 27, 2013 11:18 am 
Offline
Uudehko käyttäjä

Joined: Fri Aug 23, 2013 12:15 pm
Posts: 12
Ajattelin tehdä heti alkuun n. 2 mm korotuksen, joten materiaalina tulisi olemaan 2mm alumiini.
Tietääkö kukaan saisiko sytkäboxin ohjelmaa/toimintaa muutettua mitenkään ?


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue Aug 27, 2013 2:09 pm 
Offline
Aloittelija

Joined: Fri Jul 29, 2005 12:53 pm
Posts: 93
Location: Kyröskoski
moi !

jos korottelet sylinteriä reippaasti varaudu myös siihen, että joudut "kalvamaan" moottorin yläpään kannaketta. Evossa kolmiokannake joka "ripustaa" moottorin runkoon on mallikohtainen... ja aika tarkka mitoitukseltaan. Jos sinne tulee "vääntöjä" tai muuten ei kunnolla tehty niin huomaat koneessa ja rungossa helposti eitoivottuja värinöitä. Runko on alumiiniä ja ei sitten kestä määräänsä enempää "jännityksiä".

CDI:n omatoiminen virittely ei taida onnistua... jutut sisällä rommilla.... eli ei dekooderillakaan saa softattua uusiksi. TTT:llä on rakenneltuja CDI murikoita, mutta ne ei ole kaupan ja Michelen kanssa aiheesta kerran rupateltuani ymmärsin, että hyötykin kohtalaisen vaatimaton eri palikoilla.

jukka


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue Aug 27, 2013 4:44 pm 
Offline
Potentiaalinen mestari

Joined: Tue Dec 15, 2009 10:07 am
Posts: 257
Location: Pirkanmaa
Kokeilemasi kaasuttimen imupuolen kuristus johtaa siihen että seos menee samalla rikkaammalle mikä terävöittää kaasuun reagointia. Kokeile samalla laskea luistin neulaa pykälän verran, eli pistä se lukkoprikka pykälää ylemmäs.
Tämä saa kahvan keskialueen seoksen laihenemaan mikä laiskistaa reagointia eli kone ei hyökkää niin hanakasti.
Jos vaikutus on liian isoilla kahvan käännöillä voisit myös pistää pykälää isomman (nimenomaan isomman) pilot-suuttimen mikä laihentaa seosta juuri tyhjäkännin yläpuolella.
Ite olen ostanut suuttimia Storm:lta mutta muissakin puljuissa niitä varmaan on.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue Aug 27, 2013 7:38 pm 
Offline
Uudehko käyttäjä

Joined: Thu Mar 26, 2009 9:42 pm
Posts: 6
On sitten muitakin kaasukapuloita, kuin musta ja valkoinen. Löytyy Xpro ATC Trothle tube alumiinikapuloita neljää eri vaihtoehtoa netistä googlaamalla. Itsellä oli muistaakseni slow-fast rev 3:ssa ja se tuntui hyvältä.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php