nbuu.com | Trial keskustelupalsta

Trial-aiheista keskustelua
It is currently Tue Jun 18, 2019 12:48 am

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
PostPosted: Tue Aug 27, 2013 8:29 pm 
Offline
Uudehko käyttäjä

Joined: Fri Aug 23, 2013 12:15 pm
Posts: 12
Kontaten68 wrote:
Kokeilemasi kaasuttimen imupuolen kuristus johtaa siihen että seos menee samalla rikkaammalle...


Meneekö ? Mielestäni ei pitäisi. Kuristinlevy on luistin ja sylinterin välissä. Jos se olisi luistin ja ilmanputsarin välissä, niin silloin näin kyllä kävisi.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue Aug 27, 2013 9:35 pm 
Offline
Aloittelija

Joined: Thu Nov 20, 2008 7:34 pm
Posts: 99
Location: Sipoo
Legendan mukaan Yamahan 9.9 hv ja 15 hv perämoottorit olivat muuten identtiset, mutta imuläpät eivät auenneet 9.9 moottorissa niin paljon kuin isommassa.

Olisi aika helppo kokeilla; joko toinen aukko kokonaan tukkoon tai jäykemmät molemmille puolille. Läppämateriaalia saa eri vahvuisena ja sitä on aika helppo leikellä. Tai rajoitin väliin etteivät aukea niin paljon?

Mistään mitään tietämättä tuntuisi aika turvalliseltakin vaihtoehdolta.

Ripa


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri Aug 30, 2013 12:07 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Thu Nov 18, 2004 1:30 pm
Posts: 875
Location: Anttola, Mikkeli
Jos syttyä on suuri halu kokeilla jollain muulla ennakolla, taitaisi onnistua niin että laittaa vauhtipyörän ilman kiilaa hieman eri kohtaan paikalleen. Asteita voi silmämäärin tai mittaamalla arvioida esim heittokellolla männän suunnilleen puolivälin mitaten ja siinä vauhtipyörälle itse ennen muutosta piirrettyyn merkkiin (asteisiin) verraten; yläkuolokohdan kohdallakin voi, mutta silloin on vain kellolla mitattava vielä tarkemmin. Kiilalla ei ole, ainakaan suurta, vaikutusta vauhtipyörän paikallaan pysymiseen, se on vain kohdistin. Jos ymmärrän asiaa oikein, vauhtipyörän kääntäminen vaikuttaa juuri sen kääntämisensä verran ennakkoon koko syttykäyrän alueella. Pick-uppi kai määrittää syttyhetken, eli sitä kautta ei pohjalevyn kääntö vaikuttaisi mitään? Mutta toisaalta cdi-boxin muuttuva ennakko saanee informaationsa jännitteen nousunopeudesta, mihin taas magneettien ja käämien kohdistus eli pohjalevyn kääntö kun pickuppi kestää paikallaan saattaa vaikuttaa... ettei menisi liian helpoksi!

Kerroit ajaneesi trialia bultaco-montesa aikaan. Eli sen ajan kokemuksella kait ajettiin kytkimeen enimmäkseen koskematta - vetoa ja nopeutta säädettiin kaasukahvasta pelkästään? Nestekäyttöisellä kytkimellä, jota pystyy vetämään yhdellä sormella, taas melkein kaikki eteenpäin menon säätely tapahtuu tällä kytkinsormella. Jos olen tässä arvelussa oikeilla jäljillä, voisi olla niinkin, että sen ajan jonka mietit tai toimit pyörän rauhoittamiseksi, ajatkin keskittyen kytkimellä ajoon, ja voila! parin viikon päästä saatat vaihtaa sen hitaamman kaasukahvan takaisin nopeaan ja alkaa miettimään mistä koneeseen saisi hieman lisää potkua?

Jaakkovaakko


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri Aug 30, 2013 3:37 pm 
Offline
Uudehko käyttäjä

Joined: Fri Aug 23, 2013 12:15 pm
Posts: 12
70-luvun lopussa tosiaan ajettiin kytkimeen juuri jaksoilla koskematta. Tästä syystä kytkimen käyttö tehon/väännön säätöön on minulle asia, joka ei ole mitenkään automaattista.
Yritän nyt opetella sitä, mutta toistuvasti huomaan, että hetken ajon jälkeen kytkinkäden ote karkailee vanhaan asentoon.

Olen nyt testaillut erilaisilla kuristusläpillä, ja osittain tulos on aika uskomaton. Betassani on 29 mm Keihin, jonka kurkun pinta-ala on siis n. 660 mm2.
Ensimmäinen kuristusläppäni oli sellainen, jossa aukon pinta-ala oli 225 mm2, (reijät 10 kpl 5mm ja 1 kpl 6 mm).
Tällä läpällä ei ollut mitään vaikutusta n. kolmasosa-kaasulla esiintyvään tehopiikkiin. Sen vaikutusta suurella kaasulla en tutkinut, mutta oletettavasti se jotakin vaikuttaa.

Vasta kun pienensin läpän reikien ( 6 kpl 5 mm) pinta-alan 118 mm2:iin alkoi vaikutusta näkyä. Nyt siis kurkku on alle 18 % alkuperäisestä, enkä mitenkään voi sanoa, että tehoa olisi liian vähän.
Väkisin tulee mieleeni, että onko Betan 250 moottorin suunnittelussa onnistuttu kovinkaan hyvin.

Saan ensi viikolla ulkopuolisen arvioitsijan kokeilemaan pyörääni.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri Aug 30, 2013 8:16 pm 
Offline
Potentiaalinen mestari

Joined: Tue Dec 15, 2009 10:07 am
Posts: 257
Location: Pirkanmaa
Salo wrote:
Kontaten68 wrote:
Kokeilemasi kaasuttimen imupuolen kuristus johtaa siihen että seos menee samalla rikkaammalle...


Meneekö ? Mielestäni ei pitäisi. Kuristinlevy on luistin ja sylinterin välissä. Jos se olisi luistin ja ilmanputsarin välissä, niin silloin näin kyllä kävisi.


Jaa, no sitten ei tosiaan pitäisi. Kuvittelin jostain syystä että oli ennen kaasaria.

Koita kuitenkin tiputtaa luisti neulaa pykälä. Se rauhoittaa menoa.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri Aug 30, 2013 10:08 pm 
Offline
Uudehko käyttäjä

Joined: Fri Aug 23, 2013 12:15 pm
Posts: 12
Linkittämässäni kuvassa luisti oli vielä pois paikaltaan, joten siksi levy näyttää olevan ilmanputsarin puolella.
Laskin neulaa yhden pykälän samalla kun asensin viimeisimmän kuristuslevyn.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun Sep 01, 2013 1:36 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Thu Nov 18, 2004 1:30 pm
Posts: 875
Location: Anttola, Mikkeli
Oletko ajatellut, onko tuo potku tai tehopiikki enemmän kaasun asentoon verrannollinen vai kierroksiin? Muistelen kuin pahaa unta lukeneeni joskus muinoin, että Betan muuttuva ennakko tarkoittaa sitä, että sytty hyppää jollakin tietyllä kierrosluvulla (mikä ei edes välttämättä ole eri yksilöissä sama?) suurempaan ennakkoon laakista, että varsinaista käyrää siinä ei ole? Tämä oli varmaan REV-aikoina, muistaako TSir asiaa? Jos joku tietäisi aikuisen oikeasti, mistä boxille tulee käsky tuohon hyppyyn, voisi sen käskyn kait jollain estää? Mutta kuten sanoin, en ole tuosta muistikuvasta mitenkään varma, ja EVOssa saattaa olla kehittyneempi boksi. Ennakon muutoksen voisi kait ihan koopilla katsoa kun laittaisi teipin palan vauhtipyörän pintaan ja siihen muutaman asteviivan?

Tuohon kytkimen, kaasun ja takajarrun synkrooniin on mielestäni paras konsti tankotopparissa ajettava kahdeksikko. Kun tasapainoa ei voi korjata ohjaamalla (tanko topparissa koko ajan), on se korjattava liikkeen nopeutta muuttamalla. Ensin tasaisella pihalla, sitten rinteessä ja lopuksi epätasaisessa rinteessä. Jarru sitoo koko ajan estäen eteenpäin rullaamisen, kaasun tehtävä on vain pitää kone käynnissä ja kytkin on se millä säädetään nopeutta. Oppimista saattaa helpottaa tai nopeuttaa, jos aluksi käyttää suurempaa vaihdetta, esimerkiksi kolmosta, niin kytkimen merkitys korostuu. Oma mp-tausta oli eniten motocrossista ja jääradalta kun päälle viiskymppisenä ostin trialpyörän. Kytkin oli minun aikaisemmassa maailmassani se laite jolla pyörä laitettiin paikaltaan liikkeelle, sen jälkeen siihen koskettiin varikolla auton viereen pysahdyttäessä. Voit arvata että opettelutti jonniin aikaa, mutta kyllä se vaan jollain tasolla selkäytimeen lopuksi meni (ei tosin ihan arvelemassani kahdessa viikossa minun kohdallani...)! Pihakahdeksikko aluksi saattoi naapureita ihmetyttää, mutta hulluna ne on kait aina pitäneet, ei siinä enää menetettävää ollut.

Intoa kuitenkin sekä ajamiseen että tekniikan pähkäilyyn, aika voisi mennä kummassakin tapauksessa huonomminkin (vai voisiko?)!

terveisin Jaakkovaakko


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon Sep 02, 2013 6:14 am 
Offline
Uudehko käyttäjä

Joined: Fri Aug 23, 2013 12:15 pm
Posts: 12
Eilen täällä kävi kaksi paikallista asiantuntijaa kokeilemassa Betaani. Heidän mukaansa teho ei ole nyt, tai enää ongelma.
Pyörässäni on vielä pieni kytkinongelma, joka vaikeuttaa ajamista. Kytkin irrottaa pienellä viiveellä.
Tämä merkitsee joskus n. metrin matkaa, jonka pyörä vielä puskee, ja tämä seikka tuo epävarman ajofiiliksen.

Vaihteistossa näyttää olevan punaisesta väristä päätellen jotakin ATF:ää. Taidan ottaa kytkimen auki ja katsoa miltä levyt näyttävät ja vaihtaa samalla öljyt.
Osasyynä kytkimen toimintaan voi olla sekin, että pyörällä ei ole ajettu käytännössä juuri mitään viimeisen vuoden aikana.
Oletettavasti automaattivaihteistoöljyn pitäisi toimia, kun edellinen omistaja on sitä käyttänyt.

Jaakkovaakko wrote:
Intoa kuitenkin sekä ajamiseen että tekniikan pähkäilyyn, aika voisi mennä kummassakin tapauksessa huonomminkin (vai voisiko?)!...

Kiitos. Olen samaa mieltä.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon Sep 02, 2013 11:26 am 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Thu Nov 18, 2004 1:30 pm
Posts: 875
Location: Anttola, Mikkeli
Noista minun aikaisemmista viesteistäni on voinut ehkä rivien välistä lukea, että suosittelisin enemmän ajamista ja vähemmän pähkäilemistä tekniikan kanssa. Mutta kun puhutaan kytkimestä, olen ehdottomasti toista mieltä: Minun kokemukseni ja mielipiteeni mukaan trialpyörän kytkin on sen tärkein käyttöliittymä, sen on toimittava kuljettajan haluamalla tavalla ja ehdottomasti koko ajan samalla tavalla! Epäloogisesti toimiva kytkin tekee trialpyörän ajamisesta jos ei mahdotonta niin ainakin kaikkea muuta kuin hauskaa. Ja minun mielestäni ei ole tässä jutussa edes mitään väliä sillä minkä tasoisesta kuskista on kysymys; kiven korkeus ei muutenkaan rinnastu metrin mittaan vaan kuskin kykyihin.

jv


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed Sep 04, 2013 9:33 am 
Offline
Mekaanikko

Joined: Wed Jun 30, 2004 7:06 pm
Posts: 1795
Location: Espoo
Tuosta Betan kytkimestä vähän juttua täällä. Muutama muukin tehnyt saman jutun ja tulokset ovat olleet hyviä. 2T Betassa on meillä ryömiminen hävinnyt levyt vaihtamalla, ja tuon viilauksen voisi hyvin tehdä samassa yhteydessä. Tuosta ryömimisestä lisää täällä.

Mittailin joskus ammottavina aikoina tosiaan Betan sytytysennakon muuttumista. Siitä on juttu jossain tuolla vanhojen juttujen joukossa. Pyörä taisivat olla -03 ja -05 Rev3:ia. Niissä ennakko muuttui jyrkästi tietyllä kierrosluvulla. Tai en itse asiassa muista mittasinko kierroksia samalla. Joka tapauksessa tapahtui jyrkkä muutos.

TSir


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed Sep 04, 2013 7:21 pm 
Offline
Potentiaalinen mestari

Joined: Tue Dec 15, 2009 10:07 am
Posts: 257
Location: Pirkanmaa
Kapulaa voi myös muokata pienoisporan laikalla tai pienellä viilalla.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed Sep 04, 2013 9:43 pm 
Offline
Uudehko käyttäjä

Joined: Fri Aug 23, 2013 12:15 pm
Posts: 12
Kytkin tuli kuntoon levyt vaihtamalla. Kehällä oli pieniä painaumia, joita en ruvennut vielä hiomaan.
Öljyksi laitoin takuuvarmaa Shellin Harvellaa. Pyörä on nyt aika sopivassa kunnossa.
Jos joku keksii jotakin sytytysennakon muuttamiseksi, niin sitä voisin kokeilla.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Thu Sep 05, 2013 6:53 pm 
Offline
Potentiaalinen mestari

Joined: Tue Dec 15, 2009 10:07 am
Posts: 257
Location: Pirkanmaa
Öljyistä sen sen verran että REV3 laatikossa parhaiten toimiva öljy on itsellä ollut LiquiMoly 10W60 racing. Toiseksi paras on ollut RedLine 15W50. Nämä tietty 4T moottoripyöräöljyjä. Shellin vaihteistoöljy on ... aika jaskaa oman kokemuksen mukaan. Olen kokeillut kymmenkunta erilaista öljyä Betassa.
Betan kytkinlevyt ja kytkinhäkki kannattaa viilata netistä löytyien ohjeiden mukaan jotta liimamössöt saa pois ja jotta kytkinlevyjen häkkiä vasten painuvat "hampaat" on sielät ja tietysti jotta häkin vastinpinnat on sileät. Liimaylijäämien pois viilaminen auttaa kytkimen irrottamiseen ja nuo muut kohdat vaikutta yleisesti kytkimen tuntumaan ja toimintaan.

Gassin öljykokeilut on vasta alussa... :wink:


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat Aug 30, 2014 11:23 am 
Offline
Uudehko käyttäjä

Joined: Fri Aug 23, 2013 12:15 pm
Posts: 12
Jatketaan vanhan aiheen alla, vaikka ongelma onkin vaihtunut. Pyörähän on Beta Evo 250.
Kytkin on viime kesäisen (2013) levyjen- ja öljynvaihdon jälkeen alkanut irrottaa kunnolla, mutta on muuten liian on/off-tyyppiä.
Sitä pitäisi siis saada ottamaan pehmeämmin.

Mitä ehdotatte ?


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat Aug 30, 2014 10:43 pm 
Offline
Mekaanikko

Joined: Wed Jun 30, 2004 7:06 pm
Posts: 1795
Location: Espoo
Minä ehdotan tätä http://www.trialscentral.com/forums/top ... lutch-fix/. Samaa asiaa on tsirkia ja Ripa62 muistaakseni kirjoittanut täällä suomeksi. Ei osunut nyt pikaisesti silmiin, pitää vähän kaivaa.

TSir


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php