nbuu.com | Trial keskustelupalsta

Trial-aiheista keskustelua
It is currently Wed Feb 20, 2019 2:01 pm

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Jotagas - JGAS
PostPosted: Mon Sep 22, 2014 12:46 pm 
Tuleva mestari

Tervehdys trialväki!

Joku on saattanut kuullakin sellaisesta trialpyörämerkistä kuin Jotagas tai JTG tai J-Gas. Kun minun tallissani nyt sellainen on, ja muutama kiinnostunut Hansiksella jopa kyseli kokemuksiani, niin kirjoitanpa niitä tänne. Pitkän kaavan jälkeen, se lukee jota kiinnostaa?

Ensin vähän taustaa. Pari vuotta sitten syksyllä minun -08 mallin Raga-Gassuun tuli ylimääräinen ääni. Kun ei mekaanikon mielenkiinto oikein tuntunut asiaan riittävän, ajattelin, että eiköhän se sitten trial ollut siinä; ikää 63 v., harrastetaan jotain muuta. Viime talvena sitten kunnostin Gas Gassin (käynnistyksen vapaarattaassa oli yksi hammas vaurioitunut, siitä se ääni) ajatuksena, että laitan sen myyntiin sellaisessa kunnossa että pystyn katsomaan ostajaa silmiin jatkossakin. Raga löysi keväällä uuden kodin Oulun seudulta, ja Heinä-trialin aikoihin laitoin kiertoon muutakin trialiin liittyvää tallista.

Alkukesästä olin muutaman kerran käynyt katsomassa Jyväskylän poikien trialtreenejä, ja näin Paajasen Jarin kallioilla aivan uudella JGASsilla. Selvisi, että Jari oli ryhtynyt merkin maahantuojaksi, X-Sports on yrityksen nimi. Katselin pyörää päältäpäin, Jari tarjosi kokeiltavaksikin, mutta en siihen tarvetta tuntenut. Muutama vähän poikkeava ratkaisu rakenteessa, esim. takaiskarin paikka (ainakin huollolle hyvin esillä), siistin ja viimeistellyn näköinen laite. Niille, jotka vielä trialia haluavat harrastaa, minähän en enää tarvi...

Heinäkuussa sitten aloin kaupitella isoa katupyörää, minulla uudesta asti ollutta Yamaha TDM 900:sta. Mittarissa vähän yli 100 tuhatta, eipä tuntunut ketään kiinnostavan, itse olisin kyllä uskaltanut milloin tahansa lähteä vaikka Portugaliin nätisti pidetyllä ja huolletulla ja hyvin varustellulla Yamahalla. Otin jo ilmoituksenkin netistä, seiskoon tallissa sitten. Kunnes Jari tarjosi mahdollisuutta vaihtaa katupyörä tuohon Jarin käytössä sekä esittelykäytössä olleeseen, parikymmentä tuntia ajettuun 2014 mallin JGASsiin. Sytyin ajatukseen, jos vaikka vielä innostuisi kuitenkin liikuntaa harrastamaan. Kotona tosin perustelin vaihtoa sillä, että on se yli 150 kg kevyempi työnnellä tallissa nurkasta toiseen… En sillä edes ajanut metriäkään, ennen kuin se oli minun, netistä merkin taustoja toki selvittelin.

Selvisi, että merkki on espanjalaisten intoilijoiden markkinoille tuoma, ja suunnittelusta, kehityksestä ja testauksesta ennen valmistuksen aloittamista on vastannut Jordi Tarres; siitä nimikin Jotagas. Valmistus Aragonassa, missä oli kait saatu suurimmat tuet yhteiskunnalta, rungot hitsataan itse alumiinista ja kaikki muu ostetaan alihankkijoilta, niiltä samoilta missä muutkin trialpyörän valmistajat pyöriensä osat teettävät. No, kohta huomattiin, että kannattaa siirtää kokoonpanokin sinne Gironan lähelle Kataloniaan, missä kaikki muutkin trialfirmat toimivat, on lyhyempi matka hakea osia kokoonpanolinjalle. Ja, sanoisinko etelämaalaisen tyypillisesti henkilöstöä vaihtui, taidettiin vähän riidelläkin, ja Jordi myös vetäytyi hankkeesta. Jordin lähtö taisi sitten pyörän virallisen nimen muuttaa Jotagassista muotoon JGAS. Nyt yritystä vetää Josep Pibernat, sama herra joka on kait yhtenä ollut alun perin Gas Gassin takana.
Yrityksessä on töissä alle 10 henkilöä, ja heidän omien kertomustensa mukaan suunnilleen kaikki ovat mukana kokoonpanolinjalla, turhaa joukkoa ei ole. Piberin toinen tytär hoitaa logistiikkaa, kaikki hankintaerät maltillisia, sitoutuvat pääomat hallussa ja myös muutokset nopeasti mahdollisia. Tuo teksti ehkä teki minuun – logistiikan ammattilaisena aikoinaan toimineeseen – vaikutuksen; joidenkin trialvalmistajien toiminnasta kun huokuu, etteivät ole sanaa logistiikka koskaan kuulleetkaan. Netissä kirjoittaminen ei tietysti vielä takaa asioiden toimivuutta kenenkään kohdalla. Pibernat'n toinen tytär miehineen pyörittää muuten kaikkiin trialmerkkeihin spesiaaliosia kauppaavaa S3-yritystä, niitä osia on paljon vakiona JGASsissa.

Kaikki ymmärtävät, että tuollaisen uuden merkin markkinoille tuominen sisältää melkoisia riskejä. Se, että kaikki osat tulevat alihankkijoilta, on minusta tavallaan etu. Jos valmistaja katoaa markkinoilta, uskon, että nykyisellä netin aikakaudella joku ottaa tuon varaosabisneksen kuitenkin hoitaakseen. Tilaamalla valmistajilta pienissä erissä osia, kun netin avulla saa kuitenkin koko maailman asiakkaiksi, on mahdollista yhden miehen autotallifirmalla ja aika pienellä investoinnilla varaosatoimitukset hoitaa. Pyöriä on tähän mennessä valmistettu ja myyty ympäri maailmaa muutama tuhat kappaletta, kyllä siellä jo asiakaskuntaa on. Saunders niitä myy briteille, Sveitsissä merkki on saanut kovasti jalansijaa, myös Etelä-Amerikan maat ovat merkin löytäneet, samoin aussit. Ruotsissa Eddie Karlsson taisi viime vuonna putsata pöydät Jotagassilla, ja sen seurauksena niitä on muutamia sielläkin. Noilta nettipalstoilta ja merkin tiimoilta käydyistä keskusteluista ei ole löytynyt mitään isoja lapsentauteja, mikä on oikeastaan aika yllättävää uudelle merkille, ehkä testausta on sitten tehty aika paljon.

En toki halua piruja maalata, valmistajan katoaminen markkinoilta on pahin mahdollinen skenaario. Yrityksellä on varmasti kaikki mahdollisuudet menestyä, siinä missä toisillakin alan toimijoilla. Pibernat'n mukaan heillä ei ole tarkoitus nousta suureksi valmistajaksi, vaan hallittavan kokoiseksi ja laadustaan tunnetuksi alalla. No, laatu ei synny suurilla puheilla, mutta tuosta ajatuksesta itse myös pidän.

Siinä käsiteltiin yritys; entäs sitten itse pyörä? Olen nyt käynyt sen kanssa kallioilla muutamia kertoja, ehkä noin 5 tuntia minun käsissäni kulkenut. Kuten jo kirjoitin, viimeistely vaikuttaa aika hienolta, muutama ratkaisu on huoltamisen kannalta todella upea, kuten tuo iskari, tai esim. eturunkoputki pultein kiinni yläpäästään kuten Betassa, antaa tilaa myös huoltoon. Jarrupoljin spoorilla, helpompi löytää omalle jalalle mieleinen asento. Runko on alumiinia, ja vaikuttaa ainakin tuossa uuden karheassa pyörässä erittäin jäykältä ja tukevalta. Tuossa minun yksilössäni on Marzocchin alumiinikeula, vaikka tämän vuotisissa on TECH vakiona, Jari oli halunnut sen. En ole koskenut mihinkään säätöruuviin vielä ollenkaan; kaikki tuntemukset ovat Jarin säätöjen jäljiltä. Jousitus vastaa minusta tosi mukavasti jalkoihin, mutta en ole sen tason ajamisen osaaja, että osaisin oikeasti sanoa siitä. Joka tapauksessa pyörä menee tosi helposti kynnyksiin (sellaisiin, mihin tällainen pappa sitä uskaltaa tarjota, mutta kyllä se Jarin käsissä näkyy menevän isompiinkin), takapyörän saan minäkin helposti ja hallitun oloisesti korkealle ilmaan (minun pyörissäni on aina ollut se puute, että komea perännosto saattaa onnistua, mutta rengas tipahtaa maahan samaan paikkaan mistä se nousi…). Pyörä tuntuu tosi kevyeltä (ilmoitettu paino 64 kg eli kevein, en ole tarkistanut todellista lukua), ohjaus on nopea, sillä on helppo osua haluttuun paikkaan, mutta siirtymänopeuksilla voi olla vähän rauhaton. Minun yksilössäni on keulaputkia päästetty läpi noin 4 mm, en ole kokeillut takaisinnoston vaikutusta.

Entäs moottori? Sehän on firman omaa suunnittelua. Kytkin on nettitietojen mukaan samanlainen kuin GasGassin, massalevyt käyvät toisiinsa, mutta metallilevyjen spooritus ei ole sama. Kytkin on erittäin kevyt käyttää, eikä mikään on-off vakiona, siis jokkiskuskin unelma. En tiedä, saako siihen esim. S3:n osia muutosta varten, jos haluaa terävämmin toimivan kytkimen. Kaasunvaste (vakioDell'Ortolla mihinkään säätöihin koskematta) on kuin siinä olisi progressiivinen kapula. Pienellä kaasun käännöllä on jopa laiskan tuntuinen, erittäin anteeksiantava ja helppo ajettava, mutta kun laittaa kolmosen päälle ja kääntää tuppia vähän reippaammin, niin selviää että kyllä se isolohko on… Racing-malleissa taitaa olla Keihin vakiona, antanee oikein säädettynä paremman kaasunvasteen heti alusta osaavamman kuskin käsiin.

Käynnistyspolkimen taittuva sarana on oikeastaan ainoa tähän mennessä minun silmiini sattunut lapsus, siinä on ruuvikiinnitys väärässä paikassa. Ongelma on niinkin yksinkertainen ratkaista, että laittaa vain ruuvilukitetta noihin kahteen ruuviin, muuten ne löystyvät varmasti ja sen jälkeen poljin hajoaa. Tuota ei tarvinnut itse testata, nettikeskustelusta löytyi ohje lukita ne ruuvit lukitteella heti. Tosin vähän enemmän tunteja pitää ajaa, ennen kuin oikein isosti voi kehua. Minun silmissäni on ajettavuus kuitenkin ollut tosi positiivinen yllätys, ennen kaikkea ajamisen helppous näin pappakuskin silmin katsottuna. Eikä tekniikassa ole toistaiseksi tullut mitään huonoa vastaan.

Tarvitaanko uusia merkkejä trialmarkkinoille? Olisiko meille harrastajille parempi, että olisi vain muutama merkki, joilla olisi sitten oikeasti elämisen mahdollisuus, kuin että on useampia kituvia? No kun markkinataloudessa elämme, ratkaisemme me asiakkaat sen kysymyksen.

Jari, siis maahantuoja, pyysi minua kommentoimaan pyörää, että voisi laittaa sitten sivuilleen soveltuvin osin. No, kun en tästä palkkaa saa enkä pyydä, niin kirjoitin tänne. Ilman sensuuria. Teksti on siis minun ajatuksiani, uskokoon ken haluaa, vastuu on lukijan (jos nyt joku jaksaa lukea).

Maahantuojan sivut siis löytyvät osoitteesta http://www.xsports.fi – tällainen info tässä yhteydessä sallittaneen. Jari varmaan mielellään antaa lisää tietoa haluaville, minulla ei kaupalliseen puoleen ole osaa eikä arpaa. Omia kokemuksiani olen toki valmis kertomaan enemmänkin sitä mukaa kun niitä kertyy. Myös silloin, jos tulee jotain negatiivista vastaan.

kirjasi ajatuksiaan ylös jaakkovaakko

Last edited by Jaakkovaakko on Tue Oct 28, 2014 9:59 pm, edited 2 times in total.

Profile  

Post subject: Re: Jotagas - JGAS
PostPosted: Mon Sep 22, 2014 3:23 pm 
Uudehko käyttäjä

Hei!
Hienoa, että hommasit pyörän ja palasit lajin harrastajien pariin. Itsekin olen ihaillut kuvista mainitsemaasi viimeistelyn laatua. Mukavaa oli lukea kommentit pyörästä jota ei ole harrastajien keskuudessa vielä näkynyt. No nyt vain Pyörää ulkoiluttamaan, pitää mielen ja kehon kunnossa. Itselläni viimeinen päivä jalka kipsissä ja jalan kuntoutus alkaa huomenna, ei tosin vielä ole asiaa jalkatapeille, mutta toivottavasti pian! -Marko-

Profile  

PostPosted: Mon Sep 22, 2014 5:57 pm 
Tuleva mestari

ONNEA uudesta pyörästä.
Pitääkö minun sittenkin jatkaa kisoissa ja olla huolestunut, jos palaat kisajaksoille. :)

t:Saku

Profile  

PostPosted: Mon Sep 22, 2014 9:02 pm 
Tuleva mestari

Kyllä me Saku sen verran eri sarjassa painitaan, ettei sinun kannata huolestua. Tai jos tarkoitit sitä ettei vain vanhus itseään teloisi...

Mutta aikuisen oikeasti trialin hauskuus on siinä, että metsä on täynnänsä eri kokoisia kiviä. Täytyy vain hyväksyä itselleen sopivat. Silloin ei ole hauskaa, jos luulee jotakin muuta kuin mikä on oikeasti mahdollista. Ulkoilun ja kuntoilun riemun kokee pienilläkin kivillä, kun ymmärtää olla haikailematta niille, mihin joku muu menee, tai edes niille, joilla on itse joskus käynyt.

Tuo uusi tai itselle uusi pyörä vaan kummasti jaksaa pappaakin innostaa, ei se pikkujaakon jouluaaton tunnelma ikinä katoa. Onneksi.

jv

Profile  

PostPosted: Tue Dec 09, 2014 10:12 pm 
Tuleva mestari

Kuvayrjön eli http://www.photobysergio.fr/jgas.html sivuille on tästä jotain uutta.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 2 hours