nbuu.com | Trial keskustelupalsta

Trial-aiheista keskustelua
It is currently Wed Apr 24, 2019 2:20 pm

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Renkaiden pito?
PostPosted: Sun Nov 02, 2014 11:44 am 
Tuleva mestari

Niinkuin joku on voinut toisaalta lukeakin, minun (uuteen) talliini ilmestyi JGAS-merkkinen trialpyörä, lähes tahtomattani tai pyytämättäni niinkuin entisen pääministerittären sähköpostit. Tuossa pyörässä on alkuperäisrengastuksena Michelinit, mutta ei extralightit vaan ne aikaisemmat ja edelleen valmistuslistalla olevat X11 competitionit.

Sekä aikaisempien että nyt tänä syksynä hankittujen kokemuksien valossa nämä vanhemman tyypin X11 renkaat pitävät huomattavasti paremmin kuin nuo Extra-Lightit! Mitäs kokemuksia toisilla on tästä asiasta? Tai renkaista yleensä?

jaakkovaakko

PS. JGAS kuluttaa enemmän bensaa; Jarin ostopäivänä täyttämä tankki ja pari vuotta seissyt kannun pohja jo mennyt ja tänä syksynä haetusta kympin kannullisesta jo reilusti yli puolet mennyt, kun vanhalla pyörällä riitti yksi kympin kannullinen kaikkiin kolmen viime vuoden ajoihin!

Profile  

Post subject: Re: Renkaiden pito?
PostPosted: Sun Nov 02, 2014 4:41 pm 
Tuleva mestari

Moi Jaakko ja muut

Itse ajan mieluiten sillä light renkaalla. Perusteita ei ole, koska minun taidoille en huomaa niissä mitään eroa.
Light versio on hiukan tarkempi rengaspaineesta, kuin painavampi.
Ainoa, jonka lightissa koen ongelmaksi on renkaan reunat, jotka eivät kestä yhtä hyvin kuin painavammassa.
Mutta se mistä yritän pitää huolen on se, että ajan vain sen merkkisillä renkailla, joiden malliukko muistuttaa erehdyttävästi yhtä veikkolalaista Trialkuskia.

Tuo bensan kuluminen kuulostaa oudolta. En itse ole kokenut vastaavaa. Veikkaan, että JGAS:n tankin ilmanvaihto on niin hyvä, että bensa pääsee tankista haihtumaan.

t:Saku

Profile  

PostPosted: Mon Nov 03, 2014 5:07 pm 
Tuleva mestari

Niin joo, kun on vähän painavampi kuski kuten minä (100 kg+) niin kai siellä renkaassa saisi olla hiukan ilmaa?

En ole huomannut muuta eroa kuin pitää vähän enemmän laittaa x-lightiin painetta kuin x11 renkaaseen.

Luulen kyllä että Jaska on tankannut siitä viallisesta mittarista ja saanut vähemmän polttoainetta kanisteriin... 8)

Profile  

PostPosted: Tue Nov 04, 2014 10:24 am 
Tuleva mestari

En minäkään eturenkaassa ole juuri eroa huomannut extralightin ja X11:n välillä, mutta takarenkaassa on mielestäni aivan selvä ja konkreettinen ero. Minun kokemukseni mukaan extralightkin pitää aivan hyvin ensimmäisen kesän puoliväliin saakka, mutta sitten pitäminen alkaa selvästi huonontumaan. Toisena kesänä on jo pumpattava joka kerta ajamaan lähtiessä, ja kolmantena kesänä on otettava pumppu metsään mukaan siltä varalta, että jos innostuu pidemmän kaavan mukaan tarin.. eiku treenaamaan, saattaa joutua jo ennen kotiin lähtöä pumppaamaan uudestaan!

Mutta esimerkiksi nyt tämän syksyn ajeluissa tuo X11 on osoittautunut täysin pitäväksi. Pyörä siirtyi minun talliini elokuun puolivälissä, ja siinä on edelleen maahantuojan, jos ei peräti tehtaan, asentamat ilmat, ei ole kertaakaan tarvinnut pumpata lisää! Vai onkohan tehtaalla jotain vuotamatonta erikoisilmaa, mitä laittavat uusiin pyöriin?

Mutta huolimatta marraskuun pimeydestä ja tuhinasateesta, kalliolle vaan olen nytkin lähdössä! Mitäpä sitä vanhuseläkeläinen muutakaan tekisi - tai saattaisi tuolla kanssaeläjällä kyllä jotain pientä askaretta olla ehdottaa, mutta ehtiihän ne sitten kun on lunta maassa - esimerkiksi aidan korjaukset ja maalaukset ja siivoukset ja muut sellaiset!

jaakkovaakko

Profile  

PostPosted: Tue Nov 04, 2014 2:03 pm 
Tuleva mestari

Loistavaa Jaakko.

Meidän vähän nuorempien pitäisi ottaa mallia sinun tar...treenaamisesta. Ei ehkä vielä eläkeestä.

Aidat ja maalauksen ja muut näennäishommat voi todellakin siirtää talvikaudelle...2022.

Shercon maahantuojan osanumerolla ei löytynyt vuotamatonta erikoisilmaa, joten tilasin kuution melkein pitävää ilmaa.
Kallista oli, mutta toimii kuulema sairaan hyvin.

t:Saku

Profile  

PostPosted: Tue Nov 04, 2014 5:43 pm 
Tuleva mestari

Onneksi ei ole aitoja tontilla, ei tarvitse maalata niitä. Ja takarengas on käytetty ja ilmeisesti kun se on jo koulutettu eliitikuskin jäljiltä niin taitaa pitää paremmin?? :shock:

Profile  

PostPosted: Wed Nov 05, 2014 11:17 am 
Tuleva mestari

Ei enää mitään renkaista, mutta aidoista; ja pitämiseen liittyy tämäkin, linjojen pitämiseen.

Kun Markku kirjoitti, ettei ole aitoja. Ei ollut ennen täälläkään, mutta kun muutama vuosi sitten eräänä alkusyksyn päivänä kyykki metsässä kieltämättä vähän maatuskan näköinen marjanpoimija. Reilusti kaupungin maalla, ei lähelläkään tontin reunaa. Siitä nousi kuitenkin sellanen haloo, että aita piti saada tontin rajalle, muuten ne tulee ja vie mustikat ja puolukat!

Ristin aidan Mannerheim-linjaksi. Mutta ei meillä mitään r-fobiaa ole...

jv

PS. Taidan lähteä taas sinne kalliolle ja jättää jo kerran jäätyneet puolukat vahtimattomiksi. Eikä minun siihen tarvi erikseen lupaa pyytää. Varsinkaan nyt kun se on töissään.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC + 2 hours