nbuu.com | Trial keskustelupalsta

Trial-aiheista keskustelua
It is currently Wed Apr 24, 2019 2:11 am

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Dec 23, 2015 5:27 pm 
Offline
Potentiaalinen mestari

Joined: Tue Dec 15, 2009 10:07 am
Posts: 257
Location: Pirkanmaa
Gas Ragan keulaa kootessa pitää muistaakseni sinne keulan sisällä olevaan "patruunaan" täyttää ensin tietty määrä öljyä.
Kummallekkos puolen tuo oli vai molemmille ja paljonko öljyä sinne pitikään pistää?

Muistelen jotain 75ml mutta varmaan muistan väärin.
(ilman tuota pientä öljyn täyttöä ulosjousto kolahtaa)


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat Dec 26, 2015 11:34 pm 
Offline
Site Admin

Joined: Wed Jun 30, 2004 4:56 pm
Posts: 579
Location: Espoo
Tarkoittaako patruuna sitä öljytilaa, mikä on siinä iskarin sisäosan alaosassa?

Jos tarkoittaa, niin itse olen vaan pumppaamalla ilmannut sen. Se tosiaan kolahtaa ulos tullessaan, jos sitä ei ilmaa kunnolla.

EDIT: puhun siis marzocchin keulasta, mikä oli ainakin omassa ~2008 ragassa ja nykyisessä Ossassa.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun Dec 27, 2015 12:00 pm 
Offline
Potentiaalinen mestari

Joined: Tue Dec 15, 2009 10:07 am
Posts: 257
Location: Pirkanmaa
Jep juuri se sama ja Marocchi on kyseessä.
Viimeksi avasin sen alapäästä sokkarenkaan ja täytin sen mutta tosiaan se määrä on hakusessa.

Miten ilmasit sen? Ei se ainakaan edestakaisin pumppaamalla ole täyttynyt.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun Dec 27, 2015 1:02 pm 
Offline
Site Admin

Joined: Wed Jun 30, 2004 4:56 pm
Posts: 579
Location: Espoo
Siitä on aikaa ku viimeeksi huoltanut keulaa, mutta muistelen että siinä 'patruunassa' on reikiä sivussa, jolloin sen pystyi ilmaamaan vaan laittamalla sen sisäputken paikalleen, perään öljyä ja pumppasi sitä sisäputkea? Sisäputken pumppaus siis ilman jousta, sitä pelkkää sisäosaa liikuttelemalla ylösalas.

Oletan että puhutaan samasta asiasta, koska kerran tai kaksi jättänyt tuon pumppailun tekemättä, niin keula on tosiaan kolahtanut tullessaan ylös. Tämä menee hankalaksi auttaa, kun koittaa muistella ja arvella että puhutaan edes suunnilleen samasta asiasta :twisted:

Miksi se ei pääse täyttymään sinun tapauksessa jos pumppaat sisä sisäputkea? Pystytkö ottamaan vaikka kuvan tästä patruunasta?


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun Dec 27, 2015 1:36 pm 
Offline
Mekaanikko

Joined: Wed Jun 30, 2004 7:06 pm
Posts: 1788
Location: Espoo
Tässä alla on toiseen vaivaan tehty ohje jonka sain joskus jostain kaivettua, siinä on tuo öljymäärä annettu öljypinnan tasona, ei tilavuutena. Katsele tätä, eiköhän onnistu. Ainakin me ollaan saatu Antin kanssa tuolla keulat kuntoon. Edellisestä käyttäkerrasta on kyllä jo vuosia (onneksi ei ole tarvinnut, kop kop).

https://www.dropbox.com/s/djn8cyhp38vg3 ... n.pdf?dl=0

TSir


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun Dec 27, 2015 1:44 pm 
Offline
Site Admin

Joined: Wed Jun 30, 2004 4:56 pm
Posts: 579
Location: Espoo
Soittelin tuolle mekaanikolleni ja siinä samalla palasi mieleen mistä osasta puhutaan. Traumat sen kanssa tappelusta oli pyyhkinyt sen muististani :evil: :cry:

Tuolla ohjeella pitäisi ratketa. Jos se 'patruuna' on tyhjä, se tosiaan pamahtaa ylöstullessa, ja jos se on tukossa, keula menee jumiin.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun Dec 27, 2015 8:00 pm 
Offline
Mekaanikko

Joined: Wed Jun 30, 2004 7:06 pm
Posts: 1788
Location: Espoo
Tarkkaavainen lukija varmaan huomasi että tuo ohje on tehty Sachsin keulalle. Marzocchin sisuskalut ovat ainakin silmämääräisesti yksi yhteen ja hyvin tuolla on Marzoccin kanssa toistaiseksi pärjännyt. Kuvittelisin että Sachs ja Marzocchin tuo versio ovat logoja lukuunottamatta samat. Vastuu on kuitenkin lukijalla.

TSir


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed Dec 30, 2015 11:42 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Thu Nov 18, 2004 1:30 pm
Posts: 875
Location: Anttola, Mikkeli
En jaksanu tuota Timon laittamaa linkkiä ladata, kirjotan muutaman vuoden takasia muistikuvia, ei tarvi lukkee eikä ainakaan uskoo. Saatan joutua joku päivä vielä tän asian etteen, ko yks martsokki tallissa majailee.

Kakskammiorakenne on vaan toisessa putkessa, oikeassako? Ja siinä se cartridge - kammio pittää jäähä täysin ilmattomaks. Ilmaruuvi on jommassa kummassa päässä, puikkoa eestaas pumpaten saap ilmaruuvista sen ilmattomaks. Sisällä on kelluva mäntä, siis se mäntä ei oo missään kiinni. Kun vaimennuspuikko mennee kammion sissään, mäntä liikkuu sen puikon syömän tilavuuden verran. Ja sen männän paikka pitää olla niin, että tarvittava liikevara on olemassa puikolle kumpaankin ääripäähän. Yks tapa mitata on laittaa liikaa öljyä, ilmata täysin ilmattomaks ja painaa ilmaruuvin reiästä liika öljy pois, niin että mitta kelluvasta männästä sen sisäkammion pohjaan jääp oikeeks. Muisti tarjoaa tähän jotain 81 millin mittaa, ei oo mistä tarkastaa? Kammion ulkopuolella oleva öljy toimii vain voiteluna, sen määrä vaikuttaa jousen progressiivisuuteen, kun ilmatila muuttuu. Ja tuon umpikammion tarkotus on estää avoimessa kammiossa mahdollisesti tapahtuva öljyn vaahtoontuminen ja ominaisuuksien muuttuminen sitä kautta. Rosseissa nykyisin nelikammiokeulat, eli kummassakin putkessa tuo kammio. Vielä muisti tarjoo sellasta, että sen kelluvan männän tiivisteet on martsokissa jotain rättitiivistettä ja melko hankala saada se mäntä sinne kammioon niin, että ne tiivisteet jää ehjiksi.
Asennuksen iloa, ei se rakettitiedettä taida olla, huolellisuutta ja pientä miettimistä.
Se vielä, että se sisäkammion öljy ei tule pois kuin vaimennin purkamalla. Pohjaropusta tulee vain se voiteluöljyn osuus.
Ja kaikesta saa olla eri mieltä, olen muuttanut savoon.
jaakkovaakko
Ps. Nyt muisti tarjos, että se ilmaruuvi olisi siinä kelluvassa männässä, eli ilmaantuu se irtokammio alassuin kädessä?


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php