nbuu.com | Trial keskustelupalsta

Trial-aiheista keskustelua
It is currently Fri Apr 26, 2019 2:17 am

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Classicin vuosimallit
PostPosted: Mon Mar 09, 2009 2:56 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Fri Feb 04, 2005 8:30 am
Posts: 726
Location: Stadi
Hei

Onko Classicin harrastajat miettineet pyörien ikärajojen nostamista?
Eikö olisi jo aika aktivoida 83-90 olevat monopyörät mukaan?
Näin saataisiin aktivoitua kohtuu joukko pyöriä ulkoiluttamaan kuskejaan :lol: .

t:Saku


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 09, 2009 4:24 pm 
Offline
Harrastelija

Joined: Sun Dec 03, 2006 9:36 pm
Posts: 136
Kyllä on mietitty, sekä meillä että muualla. Saksassa on järjestetty jopa omia tapahtumia ilmajäähdytetyille `väliinputoaja´-monoille. Mutta meillä on ollut jo kauan niille peräti kolme vaativuustasoa, ja ihan oikeita kisoja, ei Classic-ulkoiluttamisia. Eli pelit kuuluvat mielestäni Jokkikseen, johonkin kun raja on laitettava.
Säännöt mahdollistavat JM-järjestäjille oikeudet jakaa määrätynikäisille pyörille ( ja vaikka ajajille ) omat palkinnot.
Ystävyydellä
Lasse


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 09, 2009 6:16 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Fri Feb 04, 2005 8:30 am
Posts: 726
Location: Stadi
Moi kaikille

En olekaan tulossa oikeasti kilpailemaan, vaan katson kuinka monta ko ikäluokan mopoa seisoo talleissa. Classic tapahtumiin mahtuisi noita pyöriä helposti ja kynnys aloittamiseen pienenisi. JM kun vaatii sen lisenssin ja muuta.
Ei ole kyse siitä, että aletaan muklaamaan nykyistä Classic systeemiä, vaan otetais nykyiseen uutta mukaan.

t:Saku


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 10, 2009 12:13 pm 
Offline
Harrastelija

Joined: Sun Dec 03, 2006 9:36 pm
Posts: 136
Kaikkien monojen säännöllinen ulkoiluttaminen on hyväksi!
Jos JM tuntuu kalliilta kokeilua varten on kerhokisat vaihtoehtona.
Classic säännöt kaipaavat kyllä täsmentämistä, erityisesti tekninen osa.
Eikä vain täsmentämistä vaan myös yhteneistämistä, maasta toiseen.
Laitan tähän joitakin `knoppeja´:
Pre-65 luokka
-muoviosat
-runko-ja takahäkkimuutokset
-takaiskareiden kiinnityspistemuutokset
-kärjettömät sytytykset
-kaasuttimet
-sisärenkaattomat
-hydraulikytkimet
-fatbar-tangot jne T. Lasse


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 10, 2009 6:33 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Fri Feb 04, 2005 8:30 am
Posts: 726
Location: Stadi
Moi taas

Minusta Classicin yksi tärkeimmistä säännöistä olisi rengassääntö.
En vain tiedä saako mistään niitä vanhoja renkaita, jotka ominaisuuksiltaan vastaisivat Pirellin CR rengasta.
Todo Trial classicissa on nähtävissä kuinka ainakin Espanjassa mukana on ensimmäiset monopelit.
Crossissa on jo olemassa luokat 80-lukulaisille pyörille.

t:Saku, Sherco 09 ja Yamaha 91


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 11, 2009 10:04 am 
Offline
Harrastelija

Joined: Sun Dec 03, 2006 9:36 pm
Posts: 136
Hyvä Saku
kun kirjoitat. Saammekohan ärsytettyä lisää ajatustensa tuulettajia?
Fundamentalistit eivät hyväksyisi renkaiksi muita kun 4-kankaiset Dunlop Trials Universal ja Avon Trials, muista ei ole rystysien rikkojiksi.
Ja Englannissa eivät kaikki kerhot hyväksy stereopäisiksi muutettuja TY-Jammuja twin-shock luokkiinsa.
Itse en ole jyrkästi Classic-pyörien rakennemuutoksia vastaan, niitä tehtiin jo aikanaan mm. tehdaspyöriin. Ongelmaksi asia tulee jos vasta tapahtuman alkaessa ei laitetta hyväksytä, tai sen käyttö ei onnistu joka kisassa ja maassa.
t. Lasse


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 11, 2009 6:05 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Fri Feb 04, 2005 8:30 am
Posts: 726
Location: Stadi
Jos oikeasta classicista puhutaan, niin rengas on suuri osa asiaa. Ennen vanhaan kaasukäsi oli tärkeä osa ajamista. Siihen fiilikseen ei pääse nostamalla painetta tai jäällä. Minusta stereoperä pyörässä ei saisi olla edes Michelin Competition rengasta.
Kaikkien pitää muistaa, että olen allerginen muutamalle rengasasialle. Esim. kieltäisin heti 80 cc. pyörissä 4 tuuman nykyrenkaat.

t:Saku


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 14, 2009 8:20 pm 
Offline
Potentiaalinen mestari

Joined: Tue Sep 30, 2008 8:17 pm
Posts: 296
Location: Sipoo
Terveens!

Muutaman päivän olen pidätelly henkeä tämän keskustelun takia ja nyt on pakko sanoa oma mielipide. Ennen sitä voin vain kysyä; missä kaikki muut noin 60 classic-kuskia ovat?

Ennenkuin kukaan alkaa saivartelemaan, "niin juu talvilomalla, töissä, matkalla jonnekin...", niin oikeasti tämä foorumi avattiin ihan erikseen classic-harrastajia varten. Miksei kenelläkään ole mitään mielipidettä,.....mihinkään?

Asiaan: Tullessani 20 vuoden tauon jälkeen takaisin harrastamaan tätä ihmeellisen ihmeellistä ja vain meille harvoille ja valituille osoitettua lajia, luulin, siis tosiaan luulin, että nyt palaan suoraan historiaan ja koen sen, mistä tuli ne parhaimmat fiilikset. Ja niinhän siinä kävikin, mutta voi Sandberg, nyt olette ehkä liikaa modifioineet niiden vanhojen classicien tekniikkaa ja nyt sitten kiistellään niistä.

Luulin, että classicit ovat juuri niitä suurin piirtein suoraan 30 vuoden jälkeen museorekisteriin mahdollisesti rekisteröitäviä vanhoja kisapelejä. En ollut kuullutkaan kärjettömistä sytytyksistä tai hydraulisista kytkimistä ennen ja nyt niitä pidetään asiaan kuuluvina. Eri asia on, jos ko. pyörä on jo aikoinaan muutettu ja ns. tehdaspyöränä viritetty ja siitä on jopa joku dokumentti.

Rengas-asiaan kaikki tietävät vastauksen; markkinat määräävät ja hyvä, että edes vähän pitoa on. Vanhoja kun ei ole eikä tule. Se siitä.

Viimeisen tunnin aikana olen yrittänyt saada Bultacon kytkintä kevyemmäksi vaihtamalla etujarruvipua kytkinvivun paikalle vain huomaten, että vain sormivoimatreeni auttaa siihen asiaan.

Kiitos ja ainiin: sortovuosien -85----95- pyörille pitäis olla oma paikka, joku sais ottaa sen päättääkseen! (staffanille terveiset :=) )

t.tovi64


Top
 Profile  
 
 Post subject: m
PostPosted: Sun Mar 15, 2009 6:33 pm 
Offline
Potentiaalinen mestari

Joined: Wed Aug 02, 2006 6:02 pm
Posts: 227
moi, terveisiä alhovuoren laskettelumäestä. Olen nyt kolmas kirjoittava klassik kuski. Loput 57 todennäköisesti säästävät voimiaan hauskanpitoon eli pyörien laittoon ja ajamiseen (n.10 kuskia nyt saksassa). Eivätkä tuhlaa sitä nettiväittelyyn.

Huhu kertoo että tiettyyn englantilaiseen, vai oliko se epsanjalaiseen tai jappanialaiseen vanhempaan triamopoon on laitettu raisun kytkin kelloineen, (on kevyt käyttää) sorvattu etupään alaputket kuoriksi 2000-luvun keulalle ja hitsattu runko titaangista jolloin peli painaa vaivaiset 59.6 kg! ja kuski 52 kg tinaangikypärän kera! vielä ilman kuittia!! -lieneekö totta vai ei? siinäpä vasta nettirenkutuksen aihetta ja pohjaa naapurien kyyläilylle! :shock:

Lasse viestitti saksasta seuraavaa: kolme mitalia! Ville kultaa, tom hopeaa ja hessu pronssia sekä kaikilla kivaa brokhöfenissa - onnittelut!

Ensimmäinen klassikki tapahtuma on jo kolmen viikon päästä kirkkonummella 5.4. Klo 10- kaikki sinne siis! Ennakkoilmoittautuminen evästarpeiden määrittämiseksi toivottavaa. Kutsu tulee klassik puolellelähipäivinä jossa yhteystiedot. Jaksot tehdään kelin mukaan sopiviksi.

ps. Kokeile tovi jos laatikon puolen kytkinvipua voisi jatkopalalla jatkaa ja saada siten kytkintä kevyemmäksi, malliratkaisuja näet viimeistään vuohimäen tapahtumassa. Uusi vaijerikaan ei liene pahitteeksi.

mitenköhän linkin mukainen kytkimen keventäjä toimisi:

http://www.dice.fi/?sivu=tuotteet&nayta ... _keventaja

http://www.kolumbus.fi/veikkolaakso/kulutusosat.htm



T.Konsta


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 16, 2009 9:20 pm 
Offline
Potentiaalinen mestari

Joined: Tue Sep 30, 2008 8:17 pm
Posts: 296
Location: Sipoo
Kiitos vinkeistä!

Eli oma jutusteluni on tullut siihen pisteeseen, että kai on pakko perua kaikki puheet ja yrittää saada Bultaco tuunattua edes jotenkin mukavan oloiseksi.
Saiskohan tollasta keventäjää jotenkin emäntään asennettua? On nyt just niin kireetä...


Top
 Profile  
 
 Post subject: nn
PostPosted: Mon Mar 16, 2009 10:12 pm 
Offline
Potentiaalinen mestari

Joined: Wed Aug 02, 2006 6:02 pm
Posts: 227
joo se keventäminen hoituu ruusulla jossa on riittävän pitkä (vipu) varsi.

osta kaksi niin pääset mukaan 5.4.

:D

t. konsta.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 16, 2009 11:41 pm 
Offline
Potentiaalinen mestari

Joined: Tue Sep 30, 2008 8:17 pm
Posts: 296
Location: Sipoo
Hep!

Kokeilin ruusua, oli piikit vastakarvaan, ei auta.... hiljaista on.

Kytkin sen sijaan keveni sen seitsämän vekslauksen jälkeen niin, että loppujen lopuksi jarruvipu (sieltä alapäästänsä) sai jäädä kytkinvivun tilalle ja jätin sen kytkimen palautusjousenkin pois (liekö jotain harmia tulossa, kertokaa jos niin).

Vielä kun sais jostain sellaisen aboat 60cm vipasen siihen tankoon, niin alkais olla kikkailua vailla tämä kausi.

Sakun mieliks laitoin uudet Micheliinit alle ja pesin syksyn Seutulan kurat pois, joskaan niitä savia ei ilman maalausta näy kokonaan pois saatavankaan.

Taidot kun ei tämän pidemmälle riitä, kiillotan kypärän. Hyvää yötä!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 17, 2009 8:59 am 
Offline
Mekaanikko

Joined: Wed Jun 30, 2004 7:06 pm
Posts: 1788
Location: Espoo
Mitä olen noilta trial-vaimojen lepytysfoorumeilta lukenut ja kuullut Isojen Poikien puhuvan, niin ensin pitää selvittää onko vaimo tyyppiä antik, classic, vai modern. Tämä ei ole suoraan määriteltävissä vuosimallin, perän rakenteen, muotoilun tmv perusteella, yksilöiden välillä on suuria eroja. Lepytys kannattaa yleensä aloittaa halvimmasta päästä jotta jää pelivaraa jatkoon, tuotteita myyvät esim kukkakaupat, ravintolat, matkatoimistot, keittiökalusteliikkeet ja jalokiviliikkeet. Joissain ekstreem-tapauksissa myös viinakaupasta on löytynyt apua. Kenen niitä tuotteita sitten pitää nauttia, en oikein tiedä. Luin yhdeltä foorumilta miten esim uusi tiskipöytä oli lepyttänyt uuden Betan hankinnan. Kuten huomaat, en valitettavasti osaa antaa selvää konkreettista neuvoa, varsinkin kun sinun tapauksessa ei taida olla edes hankinnasta kyse vaan jostain vaikeammin määriteltävissä olevasta syystä. Toivottavasti pääset näillä palikkoilla vähän eteenpäin.

TSir


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 17, 2009 9:39 am 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Thu Nov 18, 2004 1:30 pm
Posts: 875
Location: Anttola, Mikkeli
TSir tuossa aika ansiokkaasti noita konsteja esittelikin. Jollekin saattaa tulla mieleen, että kuinka suuria uhrauksia sitten kannattaa asian eteen tehdä, joku raja ja tolkku pitää silläkin olla, korjaako ja ehostaako vanhaa vai hankkiiko kokonaan uuden.

Yritän taas omia kokemuksia jakaa, sanotaanhan ettei silloin kannata umpihangessa tarpoa, jos on joku aukaissut ladun viereen. Eli sen vain halusin sanoa, että kyllä vanhaankin kannattaa panostaa, kun ei aivan mahdottomuuksiin mene. Ei se nimittäin uudenkaan kanssa aivan ilmaista ole.

Stereoperäisestä ei ehkä monoperäisen veroista saa rakentelemallakaan, mutta aina kannattaa miettiä, riittävätkö kuskin kyvyt kuitenkaan uudelle. Herkkä ja notkea, nopea vastaavuus kaasuun, tunnokas jousitus, mutta ovatko ne vain unikuvia, haaveita nuoruudesta, joka ei kuitenkaan enää ole saavutettavissa?

Kaikilla asioilla on puolensa. Etunsa tai takansa.

jv


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 17, 2009 11:05 am 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Fri Feb 04, 2005 8:30 am
Posts: 726
Location: Stadi
tovi64 wrote:
Hep!


Sakun mieliks laitoin uudet Micheliinit alle ja pesin syksyn Seutulan kurat pois, joskaan niitä savia ei ilman maalausta näy kokonaan pois saatavankaan.


Moi

Ei Tovi tajua uusien renkaiden kanssa, että mulla on aina saha ja Letermies aina repussa. Voi joutua uusi Misuka parturoinnin kohteeksi.

Noissa vaimonlepyttämistalkoissa on usein kyse myöskin ajotyylistä. Tovin tuntien, tiedän hänen ajavan usein itsensä niin pahoihin tilanteisiin, ettei sieltä aivan helposti pääse pois. Vaikka olisi millaiset ominaisuudet.
Onneksi fanaattiset Trialkuskit eivät aivan pienten esteiden ja kivikkojen edessä lannistu, vaan porskuttelevat aina vaan uusiin vaikeuksiin.
Vaimojen edessä silti kannattaa ottaa kypärä pois ja katsoa alaspäin, niin muonahuolto pelaa taas jossain vaiheessa.

t:Saku, kevättä odotellessa


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php