nbuu.com | Trial keskustelupalsta

Trial-aiheista keskustelua
It is currently Sat Feb 16, 2019 12:20 pm

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 17, 2009 12:04 pm 
Offline
Harrastelija

Joined: Mon Oct 03, 2005 6:42 pm
Posts: 160
Tuohon leppymisjuttuun hieman toisellainen lähestymistapa. Kaveri valitteli, että hän oli vain viikon ryyppyreissulla ja sillävälillä joku oli käynyt suututtamassa vaimon. Oli kuulemma todella vihainen.
Nyt omantunnon kysymys Toville: Josko siellä teillä käy joku muu suututtamassa sen eukon, kun itse olet tallissa räpläämässä Bultoa? Kannattaisi tarkistaa asia.
Mombasa, Pirelli Pentat


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 17, 2009 1:34 pm 
Offline
Aloittelija

Joined: Wed Aug 09, 2006 9:51 am
Posts: 68
Location: Espoo, Puutteenkulma
Quote:
Vaimojen edessä silti kannattaa ottaa kypärä pois ja katsoa alaspäin, niin muonahuolto pelaa taas jossain vaiheessa.

Just, leuka kiinni rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
Sitä minäkin olen noudattanut, tosin vain vaimon edessä.

Kytkimen kevennys onnistuu joskus helposti kun siirtää koko kahvamekanismia keskemmälle niin saa puristella sieltä kahvan päästä.

t:msoi


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 18, 2009 3:17 pm 
Offline
Harrastelija

Joined: Sun Dec 03, 2006 9:36 pm
Posts: 136
Tuore viesti Saksasta: Juttelin Rudin kanssa ja sovittiin (?) että hän tekee sääntöluonnoksen, lähettää sen kommentoitavaksi/parannettavaksi meille, Ruotsiin ja Tanskaan. Tämän jälkeen häneltä syntynee yhteissääntö, malli no:1, meille pohjoiseurooppalaisille.
Toville:
Jos kytkinvipuun, siis koneessa kiinni olevaan, laittaa rullan normaalivaijerin kiinnityspisteen kohdalle ja vaihtaa riittävän pitkän sisävaijerin alkuperäisen tilalle saa puolet kevyemmän toiminnon ja tuplasti pidemmän vetomatkan. Polkypyöräliikkeistä löytyy vaijerirullia.
T. Lasse


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 18, 2009 4:08 pm 
Offline
Tuleva mestari

Joined: Thu Nov 18, 2004 1:30 pm
Posts: 875
Location: Anttola, Mikkeli
Eikös se ollut se vanha vipusääntö jotenkin että "mikä voimassa voitetaan se matkassa hävitään". Sopiskohan siihen sellanen viisrullanen talja?

Jossain vanhassa 50 Betassa oli ainakin silloin, kun se meille tuli, tuo vaijerin ja alapään vivun kulma aika omituisessa asennossa. Jos olen oikein ymmärtänyt, vaijerin ja vivun kulma pitäisi siinä herkimmän toiminnan tai käytön kohdalla olla jokseenkin suorakulma, vai oliko se veden kiehumispiste? Laittamalla ja säätämällä nuo kulmat huolellisesti oikeiksi, vaijeri kulkemaan mahdollisimman loivilla kaarilla, ja katsomalla että vaijerin pään rullat pyörivät hyvin voideltuina pesissään, voi pientä helpotusta löytyä. Ja nykymateriaalit kytkinlevyissä, uraton häkki, kaikki levyjen ja häkin liukupinnat sileäksi ja toisiinsa istuviksi viilattuna, jousilla kytkin niin säädettynä että aukeaa satavarmasti suoraan, saa sen taljan kanssakin liikematkan mahdollisesti riittämään.

Tai sitten ostaa nykypyörän ajopeliksi...

jv


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 18, 2009 7:15 pm 
Offline
Potentiaalinen mestari

Joined: Tue Sep 30, 2008 8:17 pm
Posts: 296
Location: Sipoo
Ja hello taas Sipoosta!

Elämässä on jokseenkin erilaisia päiviä, joista ääripäät ovat yleensä hyvät sellaiset ja huonot sellaiset, siis ilman voimasanoja. Tämä päivä poikkeaa monella tavalla muutamasta edellisestä:

Paljon puhuttu Bultsin kytkin tyydyttää käyttäjäänsä vinkin mukaan tehdyn jarru- ja kytkinvivun keskenään vaihdon jälkeen. Ja totta on myös uuden vaijerin vaikutus hyvin voideltuna. Oma osuutensa oli myös oikean vipukulman löytymisellä, unohtamatta kahvan siirtämistä mahdollisimman kauas tupesta. Pakan säätäminen jousilla antoi tarkkuutta kytkimen toimintaan. Vielä kun pikkasen liikaa pukinsarvella olevan orig. kahvan sais oikaistua katkaisematta. Kahva pysyi suorana vuodesta -82, mutta Kahvimaalla livetyn lipan opetus oli; pidä kahvat ilmassa ja pyörä liikkeellä.

No tuohon lepytysasiaan noudatin annettuja ohjeita; mamma ja muksut lähti 18.00 laivalla Ruotsiin ja saan kuulemma olla vaikka 2 yötä tallissa.

Kuljetusmoduuli huollettu ja leimattu.

Ketjun alkuperäiseen kysymykseen on yhteispohjoismainen sääntöpaketti vireillä.

ELI iso kiitos kaikille ketjun kirjoittajille; kaikkia meitä tarvitaan.

PS. Luhtasuo talutti huolletun Shercon takaisin kotitalliin ja
Saku oli pahoillaan kirjoittamastaan rengassabotaasiuhasta ja lupasi maksaa koko lystin.

(ainiin, 05.04 Kirkkonummella ei osu harmikseni mulle kohdalle, kun työvelvoitteet kutsuvat)

t.tovi


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 19, 2009 8:40 am 
Offline
Aloittelija

Joined: Tue Apr 08, 2008 3:12 pm
Posts: 78
Salliiko nuo tulevat uudet säännöt Reclusen käytön, sellaisen mitä endurossa käytetään jottei tartte kytkintä ollenkaan.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 20, 2009 7:13 pm 
Offline
Harrastelija

Joined: Sun Dec 03, 2006 9:36 pm
Posts: 136
Totolle:
Classic-hengen mukaista olisi käyttää ennen 1965 käytössä olleita ratkaisuja ja materiaaleja, pre-65 luokissa. Ja vastaavasti pre-85 twin-shock luokissa. Kuitenkin mm. renkaiden osalta on luonnollisesti poikettava ajatuksesta. Tämän päivän kivoja pelejä saa kaupasta, ikävehkeistä katoaa osa ilosta jos eivät erotu.
`Trial: The dirtiest of gentlemens sports´
Saappaat ovat vielä pesemättä Brockhöfen jäljiltä, mopo ok.
Lasse


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 20, 2009 9:32 pm 
Offline
Harrastelija

Joined: Mon Oct 03, 2005 6:42 pm
Posts: 160
Lasse on ihan oikeassa. Näinhän sen pitäisi mennä. Noitten moottoripyöriän tekniikka on kuiteskin niin vaikea asia.
Suomessa ei todellakaan ajeta ns. klassikki tiralia. Suomessa on/ajellaan sellaista streteo perä trialia. Onpa joukkoon eksynyt jopa Vantic joka on ohi tästä.
Pittäiskö ottaa mukaan myös muita aikakauden pelejä ja ennenkaikkea haarrastajia?
Montesa tulisi ainakin mukaan tolla ekalla monolla, vois varmaan tulla joku Beetakin? Eikös niitä Jamahojakin ollut tyrkyllä sillä monotonilla, kun muut myi stereoo?
Montesa, viva Bou. Se on mono.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 21, 2009 10:24 am 
Offline
Aloittelija

Joined: Tue Apr 08, 2008 3:12 pm
Posts: 78
JOO, kyl mää sen tiesinkin, mutta jos jotain muutoksia sallitaan niin miksei kaikkia, vai olisiko vaarana tiukalla linjalla kilpailijoiden väheneminen. Kuitenkaan se, ettei jollain laitteella pääse kilpailuun tarkoita sitä etteikö sitä keksintöä ulkoilutettaisi ja sillä harrastettaisi ajamista ja se ei toisi iloa ja elämyksiä käyttäjälleen ja perheellensä, vai onko niin ettei kilpailun tai järjestetyn tapahtuman ulkopuolella tapahtuva harrastus toiminta olekaan sitä oikeaa ja hyväksyttävää toimintaa kun ei harrastetakkaan muille vaan itselle ja perheelle. En tarkoita etteikö alkuperäisyys olisi hieno asia ja tavoittelemisen arvoista vaan sitä että jos moposta puuttu jotain mikä estää sillä osallistumisen ja sitä etsiessä mopo seisoo käyttämättä pitkiä aikoja niin eikö sen puuttuvan voi korvata väärillä osilla ja kokonaisuuksilla jolloin laite liikkuu ja fiiliksiä kertyy lajin parissa ja into kasvaa. Tottakai säännöt pitää olla ja niitä noudattaa jos sitä leikkiä haluaa leikkiä tai vaihtaa sellaiseen leikkiin jonka säännöt miellyttää. Sellaista avarakatseista leikkimieltä saisi olla jolla voisi pilke silmäkulmassa sanoa, että hienoa jotta olet saanut tuonkin laitteen liikkeelle. Vai?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 21, 2009 6:05 pm 
Offline
Harrastelija

Joined: Sun Dec 03, 2006 9:36 pm
Posts: 136
Pilke silmässäni heikkenee jos naapurit tuovat Classic-trial viivalle muuten samanlaiset laitteet kuin minulla, mutta terästettyinä lukuisilla moderneilla ratkaisuilla joiden takia häviän saunajuomavedon.
Samojen omistajien ja laitteiden kanssa on ilo viettää vapaita hetkiä maastossa. Ulkomailla Classic trial tarkoittaa yleensä kilpailemista.
Pitäsikö kuitenkin sallia ilmajäähdytetyt monot C-luokassa?
Lasse


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 21, 2009 6:43 pm 
Offline
Potentiaalinen mestari

Joined: Tue Sep 30, 2008 8:17 pm
Posts: 296
Location: Sipoo
Terve!

Olen samaa mieltä Lassen kanssa teknisten muutosten osalta. Jos tarkoitit classsicin C:tä, niin pilke täytyy olla edelleen silmäkulmassa.

Ilmavehkeille vois olla oma paikkansa vaikka jokkiksen omana luokkanaan. Toisaalta taitaapa kisajärjestäjiltä jo kohta loppua pystit, kun on sata eri luokkaa.

Olisiko joissain luokissa yhdistämisen mahdollisuutta, jottei kisat menis aivan nuoliviidakoksi (jota ne jossain määrin jo ovatkin, mutta kuitenkin....)?

t.tovi


Top
 Profile  
 
 Post subject: pp
PostPosted: Sat Mar 21, 2009 9:28 pm 
Offline
Potentiaalinen mestari

Joined: Wed Aug 02, 2006 6:02 pm
Posts: 227
Pilke silmäkulmassa hiipuu - mitä kummaa?

Olen tähän asti naivisti luullut että classikkiajelu on hauskanpitoa ilman tiukkaa pipoa. Tämä keskustelua alkaa vaikuttaa siltä, että pyörien rakentelu halutaan kieltää ja säännöstellä hyvin tarkasti. Tuskin veri enää kiertää. :shock:

En ole tosiaankaan varma onko se hyvä kehityssuunta. Mutta tolkku siinä pitää olla ja on jo. Pitääkö pyörien olla tehtaan linjan mukaisia vai ei. Halutaanko tarkasti seurata saksan puritanisteja vai tehdä jopa oma kansallinen ROHKEA ratkaisu ottaa post-85 pyörät mukaan tapahtumiin ja laskea niille pisteet omassa kategoriassaan? kuka asian valvoo ja millä määritteillä. Hyvä kysymys.

Tällähetkellä mielestäni osallistujien mopedeissa ei ole muuta erityisen ylivoimaista kuin mestareiden vuosien saatossa kouliintunut ilmiömäinen ajotaito jonka tasolle en itse tule ikinä pääsemään. Omaa ajokokemusta - hauskaa sellaista hyvässä seurassa on nyt n. 36 kk.

Jäät sulavat toivottavasti kevään myötä pipossakin, tulkaapa siis Kirkkonummen 1. tapahtumaan 5.4.

Tomi Alajoki


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 21, 2009 9:44 pm 
Offline
Potentiaalinen mestari

Joined: Tue Sep 30, 2008 8:17 pm
Posts: 296
Location: Sipoo
moors!
Näinkö unta, vai näinkö 2 min. sitten eri version em. viestistä? t.tovi


Top
 Profile  
 
 Post subject: nn
PostPosted: Sat Mar 21, 2009 9:51 pm 
Offline
Potentiaalinen mestari

Joined: Wed Aug 02, 2006 6:02 pm
Posts: 227
mikä versio kelpaisi, noita on useita.

:D

hauskaa lauantai-iltaa tovi ja koita saada vapaita ajelutapahtumiin.


K


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 21, 2009 10:05 pm 
Offline
Potentiaalinen mestari

Joined: Tue Sep 30, 2008 8:17 pm
Posts: 296
Location: Sipoo
Noniin no!
Ihan vaan oikeesti Tomi sulle: Oliko siinä hetki sitten toinen värssio tuosta viestistä? Aiheeseen palaan sitten kun olen taas pureksinut asiaa.
Tämän nyt ei mikään mese pitäis olla, mutta näin tällä kertaa. t.tommi


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php