nbuu.com | Trial keskustelupalsta

Trial-aiheista keskustelua
It is currently Tue Feb 19, 2019 2:30 am

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Lajiparlamentti 2012
PostPosted: Wed Nov 21, 2012 9:57 pm 
Offline
Harrastelija

Joined: Wed Jan 18, 2006 8:57 pm
Posts: 148
Location: Tampere
Laji: Trial
Aika: Sunnuntaina 9.12.2012 klo 14.00
Paikka: Hämeenlinna, ABC Tiiriö Paroistentie 1, 13600 Hämeenlinna
ABC Tiiriö sijaitsee 3-tien varrella Hämeenlinnassa Pälkäneelle suuntaavan tien risteyksessä.
Ilmoittautumiset: Lajiryhmälle,
puhelin 0400778836 tai sähköpostilla lajiryhma(at)gmail.com

Vielä kerkiät vastaamaan, jos et ole vastannut Trial lajiryhmän kausikysely 2012


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lajiparlamentti 2012
PostPosted: Sun Dec 30, 2012 11:55 pm 
Offline
Harrastelija

Joined: Wed Jan 18, 2006 8:57 pm
Posts: 148
Location: Tampere
Trial-lajiparlamentti 2012 Muistio

Aika: 9.12.2012 kello 14:00

Paikka: Hämeenlinna, ABC Tiiriö

Paikalla: Tommi Kallio, Sami Jääskeläinen, Jukka Kuusinen, Staffan Floessel, Harri Oittinen, Kauko Kuusinen,
Tapio Seppälä, Jouni Markkula, Kari Paajanen, Jörgen Nylund, Pertti Selin, Leevi Paajanen, Tuula Haapanen,
Juha Eerola, Reima Karjalainen, Tauno Haapanen, Juha Von Plato, Vesa Ilvessuo, Jari Pärssinen


1 § Parlamentin avaus
Lajiryhmän jäsen Tommi Kallio avasi kokouksen klo 14:09.

2 § Tulokset 2012

Vahvistettiin kauden 2012 tulokset.
B-luokan tuloksia muutettiin Riku Ilvessuon osalta.
Viimeisen kilpailun tulos itätöidään, joten Mikko Seistola saa 2p lisää loppupisteisiin.
Syy samalla kaudella ei voi tiputtaa itseään luokkaa alemmaksi A-luokasta B-luokkaan.

3 § Kilpailu-/tuomariliivit

Liivejä käytetään ainakin vielä kausi 2013.
Lajiryhmä toivoo liivien palautuvan pestyinä mahdollisimman pian seuroilta ja kuskeilta.
Lisätietoja palauttamisesta lajiryhma(at)gmail.com.
Kadonneet liivit laskutetaan käyttäjiltä ja niiden tilalle tilataan uudet.
Kilpailun järjestäjät vastaavat, että liivit liikkuvat ajoissa kilpailupaikoille. Seuraava järjestäjä vastaa liiveistä.

4 § SM-kilpailujen osallistujamäärä

Keskusteltiin osallistujamäärän vähyydestä.
Kilpailuissa on enemmän toimitsijoita kuin kilpailijoita.
Super-kuskit ovat tuoneet hyvän lisän osallistujamääriin.
Lajiryhmä ja kerhot on edelleen huolissaan kilpailujen kannattavuudesta.
SML korotti huimasti kilpailumaksuja trialin osalta tälle kaudelle, mikä aiheutti jo kilpailumaksujen korotusta.
Kisajärjestäjät ovat harkinneet järjestämiensä kilpailujen tulevaisuutta,
koska se alkaa olla taloudellisesti haasteellista.
Meillä ei ole varaa menettää yhtään kilpailua. Lajiryhmä selvittää liiton kantaa asiaan.

5 § SM-kilpailujen vaikeusaste

Pohdittiin jälleen kerran luokkien vaikeuden kautta lajin tulevaisuutta.
Ovatko kilpailut liian vaikeita?
Pitäisikö kilpailuja helpottaa?
- Eliitti lähes oikealla tasolla,
jaksot tehtävä nykyisten ajavien kuskien tason mukaisesti
- A-luokka, samalla tasolla
- B-luokka, samalla tasolla
- V ja SC lähes oikealla tasolla, isoja paikkoja saa olla, mutta ei vaarallista
Ensimmäinen jakso olisi hyvä olla helpohko, jolloin ei tulisi ruuhkaa.
Kilpailuja olisi hyvä typistää mikäli mahdollista.
Yritetään ohjeistaa seuroja tekemään jaksot seuraavasti 1/3 helppoja,
1/3 keskitasoa ja 1/3 vaikeita jaksoja per luokka.

6 § Sääntökokeilut 2012

SM- jaksoihin tutustuminen
Testikilpailuna kaudella toimi Tervakosken SM-osakilpailu sekä Vantaan PM-kilpailu.
Lajiryhmä teetti kyselyn jaksoihin tutustumisen kannattamisesta.
36 vastaajasta 60 % ei kannattanut ja 20 % kannatti säännön käyttöönottoa.
Tuomarit sen sijaan ovat antaneet positiivista palautetta.
Keskusteltiin asiasta.
Kansainvälisissä säännöissä säännöt ovat vakiintuneet.
Lajiryhmän tiedossa ei ole, että sääntöä oltaisiin muuttamassa.
Sääntöä käytetään myös PM -kilpailuissa sekä ainakin Ruotsin SM-kisoissa.
Lajin kansallisia sääntöjä pitäisi viedä kansainväliseen suuntaan muutaman
vuoden siirtymällä verrattuna käytössä oleviin kansainvälisiin sääntöihin.
Lajiryhmä ehdotti yhtä ennakkoon tutustuttavaa kisaa kaudelle 2013.
Ennakkoon tutustumissääntö tulee mahdollisesti käyttöön kaikissa SM-kilpailuissa kaudella 2014,
mikäli kansainväliset säännöt pysyvät ennallaan.
Kauden 2013 testikilpailuna toimisi Jyväskylän SM-osakilpailu.
Tervakosken SM saattaa olla myös ennakkotutustumiskilpailu, jos TeMK haluaa sen niin toteuttaa.

Joukkue SM
Joukkuemestaruus ratkaistiin Nokialla uudella säännöllä.
A-luokassa ajoi 5 joukkuetta ja B-luokassa 5 joukkuetta.
Lajiryhmä teetti kyselyn joukkuekilpailun uudesta A- ja B-luokkien toimivuudesta.
Lähes kaikki vastanneet kannattivat mallin jatkamista tulevaisuudessakin.
Tämä mahdollistaa suuremman osallistujamäärän joukkuekilpailuun sekä mielekkäämmät jaksot kaikille.
Luokkien vaativuustaso oli melko hyvä.
Päätettiin ajaa jatkossakin tällä systeemillä joukkuekilpailu.
A-luokassa pitäisi olla muutamia helpompia jaksoja, jotka kaikkien on mahdollisuus ajaa läpi.
B-luokassa voisi olla muutama vaativampi jakso, joilla saadaan kärjelle pieni ero.
Kuitenkaan jaksoja ei saa vaikeuttaa liikaa, että kaikki kuljettajat voivat nauttia niistä.

Super Cup
Ajettiin kokeiluluontoisena sarjana SM-kilpailujen yhteydessä.
Kokeilu sai kannatusta ja toi toivotun lisän pieniin osallistujamääriin.
Päätettiin ehdottaa Super Cup (SC) kaudelle 2013 Suomen Cup-arvoiseksi sarjaksi.
SC ajetaan kaikkien SM-osakilpailujen yhteydessä.
Jaksot ovat samoja kuin 40+ luokalla (ruskeat liivit).
Luokkaan saavat osallistua kaikki 13-39v. kuskit, jotka kokevat 40+ luokan jaksojen vaativuustason omakseen.

7 § Kilpailukalenteri 2013


Timo Myöhänen pyrkii ajamaan kaikki EM- ja MM kisat

4.5. SM I, Kirkkonummi
8.6. SM II, Jyväskylä
20.7. SM III, Vammala
24.8. SM IV, Nokia
14.9. SM V, Tervakoski
28.9. SM VI, Seutula (alustava)

25.8. SM kerhojoukkue, Nokia

27.4. CUP I, Tervakoski
25.5. CUP II, Vammala
15.6. CUP III, Tampere
30.6.-1.7 CUP IV, Jyväskylä
7.9. CUP IV, Kirkkonummi
21.9. CUP VI, Salo

Pyritään järjestämään lajiryhmän kauden avaus tapahtuma (leiri).
Paikkana toimisi Meri Teijo, Salon MK olisi mukana järjestelyissä. Alustava ajankohta olisi 20.-21.4.2013.

8 § Miten tukea ja helpottaa nuorten siirtymistä aikuisten luokkiin?
Sami J. esitteli tekemäänsä raporttia aiheesta.
Kommentteja asian tiimoilta.
Harjoitellaan liian vähän.
Vanhemmat eivät ehdi, nuoria ei kiinnosta, tytöt eivät anna tilaa.
Valmentajilla ei ole riittävää tietämystä isompiin luokkiin.
Super Cup ehkä hieman auttaa tulevaisuudessa.
Nuorten luokan muutos auttaa tässä asiassa.

9 § Sääntömuutokset 2013

Non-stop

MM-kilpailuissa otetaan non-stop sääntö käyttöön kaudella 2013.
Keskusteltiin säännön käyttöönotosta meidän kilpailuihin.
Kannatettiin, että ajetaan ilman non-stop sääntöä tulevalla kaudella.
Annetaan MM-sarjan testata sääntöä.
EM- ja PM- sääntöihin ei ole tulossa tältä osin muutoksia.

Turvallisuus
Kannatetaan kansainvälisiin sääntöihin tulleita turvallisuuteen vaikuttavia
sääntömuutoksia otettavaksi meillä käyttöön kaudella 2013:
”Hihna” varmennetun sammutusnapin käyttöönotto sekä takarattaan reikien peittäminen/suojaaminen.
Sääntö astuisi voimaan Heinä Trialissa kesäkuun lopussa 2013.
Lajiryhmä kuitenkin suosittelee muutosten käyttöönottoa jo kauden 2013 alusta.

Nuorten luokka
Nuorten Suomen Cup 13-18v, moottorintilavuus alle 125cc.
Ajettaisiin kaudella 2013 C- Cup kilpailujen yhteydessä.
Nuoret voisivat taistella SM-osakilpailuissa, jopa B-luokan voitosta.
Jos taidot eivät riitä B luokkaan, niin he voivat ajaa SC-luokkaa.
A ja Eliitti luokkien nuoret kuskit eivät voi osallistua nuorten luokkaan.

Jaksokohtainen aika
Lajiryhmälle oli ehdotettu jaksokohtaisen ajan muuttamista.
Pohdittiin ehdotettuja vaihtoehtoja.
Jaksokohtainen aika olisi ollut erilainen eri jaksoilla, joka olisi kyltillä merkitty jakson alussa.
Toisena vaihtoehtona ehdotettiin yli 10s menevästä aikaylityksestä 1 virhepistettä alkavalta 10s.
Kannatettiin vanhan mallin käyttöä.
Ratamestarin pitäisi olla tietoinen jakson pituudesta ja tehdä jakso
sen mukaisesti tai tehdä siitä tupla ajan lisäämiseksi.
Tämän säännön muuttaminen lisäisi jaksotuomarin tehtävää entisestään.
Pyrkimyksenä on kuitenkin tuomarin tehtävien helpottaminen.

Pillin vihellys
Ehdotettiin, että vihelletään pilliin, kun kuljettaja ylittää aloituslinjan.
Tällöin lähtee myös kello käyntiin. Tuomari pysäyttää kellon, kun etuakseli ylittää maalilinjan.
Tämän jälkeen tuomari tarkistaa ajan riittämisen.
Tämä helpottaa tuomarin työskentelyä, kun ei tarvitse välillä katsoa kelloa, vaan voi keskittyä ajajan tarkkailuun.
Avustajan tehtävä on varmistaa ajan riittäminen. Monesti kuljettaja ei edes kuule pillin vihellystä.

Lajisäännöt
Ehdotettiin, että peruuttamissääntö poistettaisiin kaudelle 2013.
Tuomarin tehtävä helpottuisi, koska tulkinta poistuisi.
Tämä aiheuttaisi myös linjan leikkaamissäännön muuttamisen.
Oman ajolinjan saisi leikata, mutta silmukkaa ei saisi tehdä jatkossakaan.

Käden irrottaminen ohjaustangosta jalka maassa olisi sallittua ajovarusteiden korjaamista
ja mopon käynnistämistä varten.
Kättä ei saisi kuitenkaan käyttää ajosuorituksen parantamiseen.

Lajiryhmä ehdotti, että sammuttamissääntö pysyisi voimassa.
Poikkeuksena olisi C-vapaa/yleinen -luokat, joilta poistettaisiin mopon sammuttamissääntö kaudelle 2013.
Tämä muutos mahdollistaisi osallistumisen kilpailuihin myös sähkömopolla.
Tulevaisuudessa sähkömopoille saattaa tulla oma luokka.
Lajiparlamenttiin osallistuneet kannattivat sammuttamissäännön
poistamista kaikilta luokilta sähkömopojen yleistymisen vuoksi.

Mopon hajoaminen kilpailun aikana.

Mikäli moottoripyörä hajoaa, niin kilpailunjohtajan luvalla saisi lopuilta
ajamattomilta jaksoilta hakea täydet virhepisteet muulla kuin ennen kilpailua
katsastetulla moottoripyörällä esim. kävellen tai toisella moottoripyörällä.
Vaihtoehtoisella moottoripyörällä ei kuitenkaan saisi ajaa yhtään jaksoa.
Kilpailunjohtaja tekisi tilanteesta ilmoituksen kilpailun valvojalle,
ilmoitus olisi kirjattava tuomariston kokouksen pöytäkirjaan.

C- ja JM-luokat ajanotto
Lajiryhmälle ehdotettiin jaksokohtaista ajanottoa.
Pohdittiin ehdotusta.
Kilpailuissa toimii monesti aloittelevia tuomareita.
Ei haluta vaikeuttaa kellolla heidän toimintaa, joten ei otettaisi ajanottoa käyttöön näille luokille.
Ajanotto on kuitenkin käytössä kaikilla luokilla, jos luokat ajavat SM-osakilpailujen yhteydessä.

Ajajien ikä
Laskettaisiin luokkien ikäraja 13 vuoteen seuraavasti.

Eliitti 13 v.-
A-luokka 13 v.-
B-luokka, 13 v.-
Nuoret 13 - 18 v.
C-luokka 8 - 16 v.
Jokamiesluokka 13 v.-
Veteraanit 40 - 70 v.
SuperCup 13 – 39 v.

10 § Lajiryhmän nettisivut

Keskusteltiin lajiryhmän nettisivuista.
Nettisivuille tulisi ainakin kilpailukutsut, kilpailutulokset, seurojen yhteystiedot.
Mahdollisesti myös kaikkiin kilpailuihin ilmoittautuminen voisi tapahtua tämän sivuston kautta.
Tämä olisi myös virallinen tiedotuskanava trialin osalta.
Lajiryhmä selvittää, onko mahdollista saada SML nettisivujen kautta, kuten muillakin lajeilla on.

11 § Lajiryhmän kokoonpano

Ehdotettiin Tommi Kalliota lajiryhmän lajipäälliköksi.
Jatkavia jäseniä ovat Staffan Floessel, Tapio Seppälä ja Jörgen Nylund.
Sekä uusiksi jäseniksi ehdotettiin Reima Karjalaista ja Jari Pärssistä.
Lajiryhmässä voi olla lajipäällikön lisäksi 4 jäsentä.
Paikalla olleet kannattivat Reima Karjalaista lajiryhmään.

12 § Kisajärjestäjien kokous 2013

Lajiryhmä on päättänyt pitää kisajärjestäjien kokouksen keväällä ennen kilpailukauden alkamista.
Kokoukseen toivotaan myös kilpailijoiden aktiivista osallistumista.
Hämeenlinnan Aulangolta on varattu tila lauantaiksi 23.3.2013.
Asiasta tiedotetaan lisää vielä myöhemmin.

13 § Muut asiat

Maajoukkue
Joukkue MM, onko mahdollista järjestää, jos liiton rahoitusta ei ole saatavilla.
Joukkuereissu 2012 oli hyvin onnistunut, kokeneen kuskin mielestä paras reissu ikinä.
Saadaanko perinne jatkumaan?!?!
Rahan jako oli onnistunut. Maksujen jälkeen rahat jaettiin tasapuolisesti.
Auton saanti reissuun olisi suuri rahallinen apu.
PM- kisat ovat kaukana Norjassa.
Kallis reissu tulossa, jos lähetetään joukkueet kilpailuun. Yritetään saada rahoitus kuntoon.

A/E

Keskusteltiin yleisesti, että voiko A/E kuskit ajaa kilpailun ulkopuolella esim. B-luokan jaksoja muissa kilpailuissa?
Tämä kehittäisi kuskeja ajamaan helppoja jaksoja.

Ilmoittautuminen

Kisajärjestäjät toivoivat, että ilmoittautumisen yhteydessä kuljettaja ilmoittaisi
aina kilpailunumeronsa ja luokkansa värin järjestäjälle.

14 § Kokouksen päättäminen

Tommi Kallio päätti kokouksen klo 18:00.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php